1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK3 1.6 EB turbo membraan defect?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Gehaktstaaf, 14 nov 2022.

  1. Beste mede Focus'ers,

    Vanavond reed ik vanuit het werk naar huis en hoorde ik na gas los een 'nieuw' geluid. Lijkt heel erg op het geluid zoals in dit topic besproken;
    https://www.focusclub.nl/index.php?...mk3-1-6-ecoboost-scheur-membraan-foto.113025/
    Enkel is het geluid bij mij nog wat minder hard.

    Nu moet ik dus waarschijnlijk een vervangend onderdeel hebben, ik neig naar TurboSmart. Nu lees ik op veel plekken dat er verschil zit tussen de bouwjaren t/m 2011 en vanaf 2012. Nu is mijn Focus begin januari '12 op kenteken gezet, maar productie dus in 2011. Is er iemand die voor mij kan achterhalen welke versie van de TS ik moet hebben?
    Uiteraard zal voordat ik iets bestel nog even een poging doen of ik kan constateren dat het probleem inderdaad in het membraam zit. Echter moet ik dan eerst nog even langs m'n ouders voor een fatsoenlijke krik.
     
  2. TS-0203-1259 zal de juiste zijn
    Je hebt de eerste ecoboost zelfde als ik had.
    Deze heeft alleen vacuumklep.
    Later is pas met sensor gekomen.

    Je moet er een hebben die niet naar buiten blaast. Ivm dan storing oplevert.
    Bij gasloslaten zal altijd turbodruk terug de jnlaat worden geblazen. Dit is normaal.
    Kan dus zijn dat je het nu pas opmerkt. Terwijl het normaal is
     
  3. Ah helder, dank!
    Ik heb de vervelende eigenschap dat ik elk bijgeluidje hoor. Dus vermoed dat er wel degelijk iets anders is dan eerst. Gezien de leeftijd en km-stand van circa 230K zou het niet vreemd zijn.

    Uiteraard zal ik eerst nog eens inspecteren of het daadwerkelijk defect is.
     
  4. Voornamelijk eigenlijk dat deze membraam niet zo makkelijk kapot gaat als bij de 1.0
    Daarnaast heeft de klep hoorbare klik als deze open of dicht gaat.
    Puur ivm de klep van turbosmart van ijzer is en dus hoor je ijzer tegen ijzer tikken.

    Zelf heb ik hem ook vervangen op me auto. Meer omdat het kan dan dat het echt kapot was.
    Mijn mk3 was ook van feb 2012 gebouwd nov 2011
     
  5. Ik heb een paar jaar geleden (bij 115 k) de originele preventief vervangen door een turbosmart.
    De originele was nog in goede staat en heb ik bewaard. Je mag deze gratis ophalen.
     
    M.Blaak en Gehaktstaaf vinden dit leuk.
  6. Je hebt een PB!
     
  7. ik heb evt nog een recirc valve van turbosmart te koop nieuw in de doos ;) er zat er bij mij al 1 in :weird::weird:
     
  8. Dat zijn nog eens leuke verrassingen! Gezien ik niet verwacht om nog jaren met de Ford te rijden denk ik dat ik met het aanbod van André prima uit de voeten kan. Maar dank voor het aanbod.

    Ik ga eerst komend weekend dat huidige ding er maar eens onder vandaan proberen te trekken. :)
     
    hoomer vindt dit leuk.
  9. #9 Gehaktstaaf, 11 dec 2022
    Laatst bewerkt: 11 dec 2022
    Ik heb gisterochtend maar even een brug gehuurd voor een uurtje. Dus het membraan dat ik van Andre gekregen heb zit er inmiddels in.
    De oude was echt wel flink af, verbaasde me dat er geen motorstoring op het dashboard zichtbaar was. (Wel bij uitlezen overigens).
    Na vervangen de storing gewist en vooralsnog geen storingscodes. Heb ook het idee dat er flink wat meer trekkracht aanwezig is :)!

    Andre, nogmaals dank!

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Andre vinden dit leuk.
  10. Graag gedaan. Mooi dat het gelukt is.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina