1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zo rijd je de motor van je auto goed warm, ook die van ‘lastige’ plug-in hybride

Discussie in 'Algemeen' gestart door Rykers, 25 okt 2022.

  1. Moet je voorzichtig zijn met een motor, vooral in de winter, en wachten tot deze op bedrijfstemperatuur is? En hoe doe je dat, zeker met plug-inhybrides die vaak plotseling heel hard moeten werken?

    Veel autofabrikanten beweren dat een verbrandingsmotor niet meer voorzichtig op bedrijfstemperatuur hoeft te worden gebracht. Zij rechtvaardigen deze bewering met de hoge fabricagenormen waarmee motoren worden gemaakt, en de materiaalkeuze. Maar als je lang van je motor wil genieten, moet je daar volgens het gerenommeerde Duitse blad Autobild niet naar luisteren.

    Stroperige motorolie

    Elke motor moet volgens het blad worden opgewarmd om slijtage tot een minimum te beperken. Want hoewel het afhangt van het type olie en de viscositeit, is koude motorolie meestal veel dikker en stroperiger dan motorolie die op bedrijfstemperatuur is. Bij een koude start duurt het langer voordat de olie uit de carterpan naar de lagers en smeerpunten van de motor en turbocompressor wordt gepompt. Als je direct na het starten gas geeft, riskeer je onvoldoende smering op belangrijke onderdelen.

    Het resultaat: meer slijtage en in het ergste geval zelfs motorschade. Dit geldt natuurlijk ook voor koude starts in de zomer, maar nog meer bij winterse temperaturen. Een belangrijke tip hierbij: eerst de motor starten, dan de gordel om. Wie zich aan deze kleine regel houdt, doet veel goeds voor de motor. Maar zelfs als de olie alle belangrijke smeerpunten in de motor of in de turbocompressor heeft bereikt, mag de motor niet meteen vol worden belast.

    Motor bestaat uit meer dan duizend onderdelen
    Een verbrandingsmotor bestaat uit meer dan duizend onderdelen die zijn gemaakt van een grote verscheidenheid aan materialen. Dit betekent dat de componenten met verschillende snelheden uitzetten als ze warm worden. De zuigers worden bijvoorbeeld zeer snel opgewarmd door de verbranding die in de cilinder plaatsvindt, waardoor ze sneller uitzetten. De cilinderwanden, die deel uitmaken van het motorblok, hebben hier meer tijd voor nodig. Het resultaat: de speling, oftewel de afstand tussen de zuigers en de cilinderwanden, wordt te klein en dat betekent extra slijtage.

    Motor niet opwarmen als auto stilstaat
    Ook de cilinderkop is vaak van een ander materiaal gemaakt dan het motorblok. Wanneer de componenten niet de kans krijgen om gelijkmatig uit te zetten, kunnen er lekkages in de buurt van de cilinderkoppakking optreden. Ook kunnen spanningsscheuren in de cilinderkop ontstaan. Zolang de motor de bedrijfstemperatuur nog niet heeft bereikt, moeten de toerentallen in het onderste derde deel van het toerentalbereik blijven.

    Tegelijkertijd wordt aangeraden om niet plankgas te geven. Het opwarmen mag niet als deze stilstaat. Dan kunnen namelijk niet alle componenten zo snel en goed opwarmen als zou moeten. Ook is het schadelijk voor het milieu en kun je er in een flink aantal landen een boete voor krijgen.

    Opwarmen hybride motor anders?
    Eerst de motor opwarmen en dan pas vol gas geven gaat lastig met een plug-inhybride. Immers, hoe kun je de brandstofmotor van een plug-inhybrideauto rustig warmrijden, als je vooral op de elektromotor rijdt? Eigenlijk hoef je daar volgens technisch redacteur Cornelis Kit van Autoweek niet zo bang voor te zijn.

    De vraag naar vermogen valt meestal wel mee als de motor tijdens een rit wordt wakker geschud. Hoewel de kans aanzienlijk is dat zoiets gebeurt wanneer je op een buitenweg of zelfs op de snelweg rijdt, valt de vraag naar vermogen in die situatie wel mee. Immers rijd je met constante snelheid, en dan is de belasting voor de krachtbron niet extreem. In de stad met veel optrekken en afremmen is de slijtage groter.

    Plug-inhybride-motor wordt warm, katalysator ook
    Wel zul je merken dat de motor vaak langer door blijft draaien als hij in principe op temperatuur is en ook de accu goeddeels is opgeladen. Vooral als je na een snelwegrit vlak na het aanslaan van de brandstofmotor in de stad rijdt en verwacht dat de auto wel weer op elektro-kracht verder gaat. De reden is eenvoudig: de katalysator komt op deze manier ook op bedrijfstemperatuur.

    Dat vergt vaak meer tijd dan het op bedrijfstemperatuur brengen van de verbrandingsmotor. Emissiecontrole werkt tot honderd keer slechter als de krachtbron koud is. In de eerste drie minuten na een koude start stoot een voertuig meer vervuilende stoffen uit dan bij het rijden van duizend kilometer met een warme motor. Je moet dus eigenlijk eerder de katalysator dan de plug-inhybride-motor warmrijden.

    Techniek plug-inhybrideauto’s voorbereid op warm worden
    De ontwikkelaars van stekkerhybrides hebben volgens AutoBild diverse voorzorgsmaatregelen genomen om de levensduur van de verbrandingsmotor te verlengen. Plug-inhybrides van Audi (identiek aan veel Volkswagen-modellen) hebben onder meer gemodificeerde cilindervoeringen en zuigerveren, evenals een sensor die de kwaliteit van de olie meet. Zo kan een motor die langer stilstaat meer vocht in de olie verdragen. Zodra de motor op bedrijfstemperatuur is, zal dat vocht verdampen.

    Bij normaal rijgedrag hoef je je in ieder geval niet druk te maken over het rijden met een nog koude verbrandingsmotor van een plug-inhybride.

    via: AD.nl
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. Heel eerlijk,,, heb me nog nooit echt druk gemaakt over het opwarmen van een motor.
    Zelfs de 12 liter 400pk diesel in al de vrachtwagens die ik gereden heb. Overnachten op de parking in de winter in de ochtend motor starten en gaan met 40 ton koud de snelweg op.

    Ook de focus, wel even wakker laten worden, dus starten gordel om en gaan
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Ja dat ken ik, alleen hoe GA je? Daar gaat het nou juist om. die 12liter 400pk Diesel is gemaakt om hard te werken en zal iets meer kunnen hebben dan een 1.0 blokje.
    Ik doe ook starten en gordel om maar rij de eerst 5 tot 10 minuten toch echt vrij normaal en trap hem niet op zijn staart. Daarmee wacht ik wel tot hij warm is.
    Het gaat vooral om eventuele schade op de langere termijn/meer kilometers.
     
  4. Gewoon net als anders, nu is dat misschien minder snel als anderen het doen maar ga niet heel voorzichtig als op eieren bezig
     
  5. Ik heb ook een hybride, weliswaar geen plug in maar doe niet echt mijn best om hem warm te rijden.
    Bij accelereren tot zo'n 100 km/h tik ik misschien net de 3000 toeren aan, dat moet ie wel kunnen hebben.:mrgreen: Kan uiteraard gekker maar dat is niet nodig om fatsoenlijk op snelheid te komen.
     
  6. Das het lastige van de huidige phev die heeft geen toerenteller dus heb je geen idee wat de motor werkelijk doet.
     
  7. Ik heeft een RSen 3 motorfietsen en alle voertuigen ga ik de eerste 10 a 15 km gewoon rustig mee om , nu dat is gewoon de snelheid aanhouden wat op borden staat ,daarna ga ik veelal pittig op het gas met ook goed doortrekken i toeren , altijd al gedaan en en op hele lange termijn lijkt dat mij gezonder voor het blok , een mens loopt ook niet over de 100%als hij uit zijn bed stapt .
    Maar ieder doet het op zijn eigen manier wat hij goed vind
     
    Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. @Paul, als ik in de handleiding kijk zie ik daar wel een toerenteller. Kan het zijn dat deze via het menu is in te stellen?
     
  9. De handleiding is algemeen, ook voor de 1.5 ecoboost motoren ben nog nergens een instelling tegen gekomen betreffende een toerenteller afbeelding
     
    mstuniek vindt dit leuk.
  10. Heel verhaal zo.
    Olie bij koude motor stroperig??
    Meeste motoren zitten op 5w20 dat is met koude motor al heel dun.
    Collega gooit 40w60 of zoiets in de motor. Dit blijkt bij 2jz motor te horen.
    Dan kan ik snappen dat je wat rustiger begint.
    Ga je bij hele lage temperaturen. Dan heb je of motorheater of doe je zoals ze al vroeger deden. Vuurtje stoken onder de motor. Zodat het wat opwarmd.
    Nederland niet van toepassing

    Ja motor kan veilig met koude motor starten en werken
    Maar nee ga je elke keer met koudemotor volgas naar de 160kmh dan zal een keer komen dat zuiger eruit komt.

    Voor groot deel van bevolking maakt het niet uit.

    Starten en rijden.
     
    Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Auto's beiden een kilometer of 10 rustig aan.
    Wonen langs een provinciale weg, dus op een normale manier naar die snelheid toe en dan is het spul netjes op temperatuur als we de snelweg op draaien.
    Doe niet anders en daarmee nog nooit een blok stuk gereden de afgelopen miljoen kilometer.

    Met een vrachtwagen koud de snelweg op vanaf de parking gaat ook niet anders tenzij je hem weet ik het hoe lang warm laat draaien.
    Aangezien die ook geen extreem hoge toeren draait zal het daardoor ook erg lang goed gaan.
    Idem hier met de trekker, deze draait 1600 toeren volgas en belast ik koud ook gewoon sneller dan ik bij de auto doe.
     
    Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Ik doe dit ook altijd netjes, precies zoals in het artikel staat; instappen, starten, dan gordel om en evt. file checken op Maps of nog even wachten. Meestal rijd ik pas na 10-30 sec. na starten weg. Daarna zeker 15 min. rustig aan doen, dus niet harder dan 100 km/u op de snelweg (mag in principe ook niet meer overdag) of bij voorkeur even achter een vrachtwagen blijven hangen. Daarna rijdt ik normaal en trek ik af en toe even door, met name als ik van de snelweg kom, dan is hij zeker goed warm.

    Motor is in zeer goede staat al zeg ik het zelf. Hij rijdt niet veel anders dan toen ik hem kocht met 96500km, heeft er nu bijna 228000 op zitten.
     
  13. mooie reacties allemaal maar het gaat er niet om met welke snelheid je de auto warm rijdt maar met welk toerental.
    ik zit soms al binnen de 5 min. aan de 100 km p/u maar met 70 zat ik al in zijn 6 de versnelling.
     
  14. Toerental is iets waar je bij hybrides met een power split device (zoals Toyota en Ford gebruiken) relatief weinig invloed op hebt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Toch wel. Door weinig druk op het gaspedaal uit te oefenen zal de bak sneller opschakelen en dus een lager toerental aanhouden daarbij de eco stand selecteren helpt ook een beetje

    maar door het ontbreken van toerenteller blijft het gokken wat de motor precies doet. Al zal een lage stand op de vermogensmeter ook een laag toerental inhouden
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Dat klopt ook wel maar zelfs bij een gelijke stand van het gaspedaal zie ik bij accelereren op de vlakke weg de ene keer 2000 tpm en de andere keer 3000 tpm. Mijn Corolla heeft wel een toerenteller namelijk.
    Je kan er natuurlijk goed mee spelen als je de auto eenmaal kent. Je kan zelfs het gedrag beïnvloeden door met de klimaatregeling te spelen.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  17. Mij is altijd geleerd tot de motor op bedrijfstemperatuur is niet boven de 2000 toeren te komen en gemoedelijk het gaspedaal te bedienen. Daarna kun je gas geven. Op deze manier rij ik ze altijd warm.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. precies!, en zo maak je ook gewoon snelheid.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina