Hallo leden, ik zit met een vraag. Afgelopen mei dit jaar hebben wij een focus 1.8 flexifuel titanium uit 2010 gekocht, heerlijke auto, en rijd top. Het enige vervelende is, dat bij een koude start, de motor goed loopt, maar zodra je een beetje gas geeft vallen de toeren terug, laat je het gas los, dan loopt de motor weer goed. ( probleem doet zich niet altijd voor, maar wel vaak). Vervolgens als je bv bij het stoplicht aankomt en stilstaat, dan is de motor vaak even zoekende naar het stationair toerental, ( onregelmatig),( is ook 2x afgeslagen tot nu toe) om vervolgens daarna netjes rond de 900 toeren te draaien. Het zoeken bij stationair gebeurt ook waneer de motor warm is, ( bv bij een rit van 100 km). Ik heb al gelezen hier dat het een aantal mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn, ( software, vacuümslangetje, sensor, vervuild gasklephuis ed). Gasklephuis heb ik gecontroleerd, en is mooi schoon, ( luchtfilter bak eraf gehad om te kijken), luchtfilter zelf is ook schoon. Nu blijven er de sensor, slangetje en software over na mijn idee. Ben bij de ford dealer geweest, en die geven aan, om een diagnose test te moeten doen, en software controle. ( ben 'm dan een dag kwijt, en hun werken op uurtarief) ( lijkt mij een hele dure aangelegenheid). ( Diagnose alleen kost 89 Euro). Zou het software kunnen zijn, Of zou er toch iets anders aan de hand zijn?
Dat kan idd heel goed een software-issue zijn, m.n. de sw-versie van je PCM is belangrijk, daar zijn een paar updates voor geweest, die veel verbetering hebben gebracht Er is al veel over geschreven, bijv hier : https://www.focusclub.nl/index.php?threads/pcm-focus-1-8-durateq-2009.113911/ Het beste is om met Forscan of ELMconfig de versie uit te lezen, als je een verouderde versie hebt zou ik hem zeker laten updaten
Het beste is om met Forscan of ELMconfig de versie uit te lezen, als je een verouderde versie hebt zou ik hem zeker laten updaten[/QUOTE] Die scan kun je die zelf doen, met een laptop ? zo ja welke software heb ik daarvoor nodig ? en de Forscan of ELMconfig, welke adapter kan ik het beste aanschaffen? Ik heb nog geen module om de auto uit te kunnen lezen.
Das een beetje ver weg, ik kom uit Veldhoven, ( naast Eindhoven). Ik had deze gevonden op Amazon, bbfly Forscans Elm327 ELMconfig USB VINT-TT55502 met MS-CAN voor Ford OBD2-diagnose voor 23 euro, alleen geen idee of dit de juiste is.
Forscan en ELMconfig zijn beide software programma’s en zijn gratis te downloaden. Even intypen op Google met ‘download’ erbij en je hebt ze zo. Deze kun je op een laptop zetten idd Om vervolgens te communiceren met je auto moet je een obd2-adapter kopen, eentje die geschikt is voor Ford, de eenvoudigste zijn de gemodificeerde ELM327-interfaces met usb aansluiting op je laptop en een schakelaar, er zijn er legio te koop. hier lees je er alles over : https://www.focusclub.nl/index.php?...gen-aanpassen-met-een-elm327-interface.91227/ Op het forum is er heel veel over geschreven, als je in de toekomst meer met deze programma’s wilt doen doe je er verstandig aan om een wat duurdere interface te kopen die snel communiceert en zonder schakelaar zowel een MS- als een HS-scan kan doen, bijv zoiets : https://www.amazon.nl/OBDLINK-EX101-EX-FORScan-OBD-adapter/dp/B081VQVD3F/
Klopt, die laatste kabel heb ik ook en werkt zeer goed. Er is een goedkopere versie maar die werkt dus niet op alle fords, die heb ik teruggestuurd en toen die andere besteld en die werkt als een tierelier. Forscan, Focccus of ELMconfig zijn alledrie handig.
Bij de mk2 stonden deze mogelijkheden nog in de kinderschoenen : ELMconfig is bij uitstek geschikt voor een mk2, daar kun je heel veel mee aanpassen, programmeren en zelfs updaten. Met Forscan kan dat bij een mk2 niet, maar het is wel van diagnostische waarde, bijv het uitlezen van info en DTC’s gaat prima. Focccus is nieuwer en alleen geschikt voor een mk3
ELM config kun je daar ok na de mk2 mee updaten of aleen de mk2? Volgens mij heeft mijn c-max namelijk nog een update nodig, moet alleen uitvogelen welke en wat die doet.
Zover ik weet is ELMconfig specifiek geschreven op het mk2 canbus-systeem en kun je er alleen bij een mk2 mee uit de voeten
Vandaag is de focus bij de garage geweest voor een beurt, en apk, en zoals verwacht, glansrijk door de apk gekomen. Het probleem met het toerental en koude motor van te voren uitgelegd, en ze zouden er na kijken. Bleek dat het gasklephuis inwendig behoorlijk vervuild was, ( hij had een foto gemaakt, en mij laten zien), zat achter de klep oa een hele dikke zwarte rand. Nu na een testrit, blijft het stationair toerental mooi, zonder onregelmatigheden, en het gas response lijkt ook beter te zijn. Ben benieuwd hoe hij het morgenvroeg met koude moter gaat doen. Ik hoop dat dit uiteindelijk het probleem was en nu is opgelost, fingers crossed...