1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK3 ST PFL IPC (kilometerteller) swap

Discussie in 'Electronica' gestart door DaveL, 18 okt 2022.

  1. Na de nodige voorbereiding / mezelf 'inlezen' w.b.t. de mogelijkheden heb ik afgelopen weekend eindelijk een geschikte level 3 IPC gevonden voor een MK3 ST PFL met een lagere kilometerstand dan mijn huidige level 1+ IPC. Gezien mijn relatief lage kilometerstand van +/- 88.000 km bleek dat nog best een uitdaging met de wetenschap dat het terug stellen niet zomaar mogelijk is. Maar met wat geduld uiteindelijk toch een heel net exemplaar gevonden voor een zeer schappelijke prijs.

    Afijn... Level 3 IPC is nu binnen en nu even wachten op een ELM327 interface die morgen ook binnen komt als het goed is. Denk/hoop dat ik een goede heb besteld bij autowolf.nl (1 met FTDI chipset en schakelaar). Ja ik weet het, ome Ali heeft ze stukken goedkoper maar ik had geen zin in weken wachten EN gokken of er de juiste FTDI chipset in zit.

    Als ik het goed begrepen heb is het nu een kwestie van:
    1) Backup van de CCC (Central Car Configuration) maken uit huidige IPC of BCM.
    Wellicht controleren of deze gelijk zijn? Als het goed is zijn ze gewoon gelijk als er nog nooit in gerommeld is....
    2) Omwisselen IPC.
    3) Backup van de CCC terugzetten in IPC.
    4) Kilometerstand naar originele waarde zetten (met de door JW aangepaste Focccus software).

    Of mis ik nog iets?
     
  2. Hou er rekening mee dat de MK3.5 IPC niet volledig compatible is met de MK3. Denk hierbij aan:

    * Geluid van parkeersensoren dat niet meer werkt.
    * Dimmen van dashoardverlichting wat niet (goed) meer werkt.
     
  3. Klopt JW, dat had ik ook gezien/gelezen. Heb daarom specifiek gezocht naar een level 3 IPC uit de MK3 ST en de rest 'links laten liggen'. ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Dat topic was ik bij het inlezen / verzamelen van informatie inderdaad ook tegengekomen voordat ik de zoektocht naar de teller/IPC begon een paar maandjes terug. Heb hier een paar notities staan uit dat topic. Net nog eens doorgenomen en volgens mij zit ik goed met de 4 stapjes. (Y)
     
  5. Dat denk ik ook, succes met de upgrade!
     
  6. Het is zover gelukt op 1 puntje na. Klusje was vrij recht toe recht aan.

    1) Backup gemaakt van de configuratie (CCC) en kilometerstand genoteerd.
    2) IPC omgewisseld (accu los uit voorzorg omdat ik contact niet volledig uit kan zetten in een MK3 ST zodra ik mijn deur geopend heb).
    3) Werking en kilometerstand 'nieuwe' IPC controleren.
    4) Kilometerstand programmeren naar de kilometerstand zoals ie was.
    5) Teruglezen backup van de configuratie (CCC) naar ''nieuwe' IPC.

    Bij het laatste punt liep ik tegen het probleem aan dat ik een secondary bootloader (BM5T-14C025-BE) nodig heb die niet bij FoCCCus of FORScan standaard aanwezig is. Download link op forum van FORScan (zipje) bevatte deze ook niet. Downloaden met FORScan (nog) niet geprobeerd omdat ik geen internet bij de auto had zo 1-2-3. Ik vraag me af of FORScan deze überhaupt kan downloaden omdat die Ford techservice website niet meer openbaar toegankelijk is.

    Volgens mij staat in de IPC enkel een backup van de CCC die niet gebruikt wordt, primary is BCM. Deze CCC in de BCM komt ook overeen met de OEM AS-built. Het lijkt me daarom geen uiterste noodzaak om de backup in de IPC te programmeren. Of toch wel?

    Desondanks, is er iemand hier die me kan helpen aan de BM5T-14C025-BE secondary bootloader? Wil toch de config gelijk maken zoals het stond m.b.v. dat bootloader bestandje.
     
  7. Ik zou alle veranderingen die je doet in de as-built / CCC zeker schrijven naar de BCM en IPC, al meerdere malen meegemaakt dat alleen de BCM niet voldoende is !!
     
  8. Zelf geen veranderingen in de as-built gedaan. Heb een backup uit de (vorige) IPC en de BCM die identiek zijn en identiek aan de OEM as-built.
    Wil die backup wel weer terug zetten naar de (nieuwe/vervangen) IPC, lijkt me sterk dat die CCC 100% hetzelfde is als de mijne, maar heb daar de BM5T-14C025-BE secondary bootloader voor nodig. Dadelijk eens even kijken of FORScan hem toch kan downloaden / niet afhankelijk is van publieke toegang Ford techservice website, en anders hopen dat iemand deze file kan sturen.

    Vanmorgen vanalles bekeken en zie zo geen problemen of dingen die niet goed (meer) werken zonder de backup te hebben teruggelezen naar IPC. Maar zoals aangegeven wil ik die CCC backup daarin toch terugschrijven zodat ik zeker weet dat CCC in IPC en BCM weer hetzelfde zijn.
     
  9. Het is gelukt... FORScan kon de benodigde secondary bootloader 'gewoon' downloaden.
    Level 1+ IPC is nu vervangen met een level 3 IPC, CCC erin gejast vanuit mijn eerder gemaakte backup en voila. All seems good!
     
  10. Aj... Kleine tegenvaller ontdekt, wordt ook linksom of rechtsom ook wel opgelost...

    Ik ben erachter gekomen dat de level 3 IPC die ik had gevonden, uit een sloopauto met voorheen Nederlands kenteken, oorspronkelijk een UK teller is geweest en de schaalverdeling van de UK MPH tellers anders is dan de KMH tellers. Althans... Level 1+ KMH vergeleken met Level 3 UK MPH bij een Focus MK3 ST.

    Hoe dan? Het viel me op dat de teller minder aangaf dan ik daadwerkelijk reed (met GPS gemeten), normaal is dat altijd een tikkie andersom.
    Tellerplaten van mijn oude en 'nieuwe' IPC zijn 100% identiek qua schaalverdeling en toch klopt het niet... Dat stinkte...

    Om het zaakje eens te bekijken heb ik van beide IPCs de kap er even afgehaald. Daarbij viel me gelijk op dat de KMH tellerplaat in de 'nieuwe' teller een ingeknipt stukje had (voor passing van het nokje linksbovenin) dat door iemand zelf is ingeknipt/gesneden omdat het anders simpelweg niet paste. Dat moet dus zijn overgezet in het verleden, mogelijk omdat er een MPH tellerplaat in zat.

    Even wat foto's bekeken van een UK MPH teller en warempel... De rode KMH schaalverdeling die ik daarop zie is niet hetzelfde maar komt wel overeen met wat ik zou verwachten met de GPS metingen.

    Heb nu in ieder geval 1 optie gevonden: KMH tellerplaten bestellen in Polen voor MPH -> KMH teller conversie.
    Misschien is dit ook aan te passen in software? Qua instellingen kon ik niets vinden waarmee de schaalverdeling aangepast / goed gezet zou kunnen worden. Of kijk ik toch ergens overheen?

    Makkelijkste optie, zonder programmeren/risico, is wellicht de tellerplaten vervangen door exemplaren met de juiste KMH schaalverdeling (van Moman.pl). Sowieso een easy fix...Maar wellicht zie ik iets over het hoofd en kan ik toch (simpel) in de configuratie wat aanpassen w.b.t. schaalverdeling?
     
  11. Volgens mij kun je alleen MPH/KMH aanpassen en verder geen schaalverdeling.
    Maar heb je oude tellerbak niet meer om de platen daarvan over te zetten? of is dat geen optie?
     
  12. Overzetten van de platen is dus precies hetgeen wat er in het verleden al gedaan is door iemand met de 'nieuwe' teller, getuige de ingeknipte nokjes... Maar de MPH teller schaalverdeling van een level 3 IPC is dus anders dan van een level 1+ IPC (in het geval van een MK3 ST PFL in ieder geval). Mijn oude overzetten heeft daarom ook geen zin, die zijn namelijk identiek aan de KMH platen die nu in de level 3 IPC zitten.

    Als aanpassen/configureren schaalverdeling geen optie is, gaat er de Moman.pl KMH plaat in die bedoeld is voor MPH -> KMH teller conversie van de Focus ST MK3 IPC. Dan klopt het ook weer. ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Ah ok, dat was mij niet helemaal duidelijjk dat de platen van level 1 IPC identiek waren en dus daardoor ook een foute snelheid weergeven. Ik dacht de level 3 platen een andere schaalverdeling hadden maar wat ik opper is dus al wat er gedaan is eigenlijk :mrgreen:
     
  14. Klopt. Men heeft kennelijk in de level 3 IPC die ik nu heb, oorspronkelijk een UK MPH teller, al eens de tellerplaten van een level 1+ overgeplaatst. Met dus een verschil in schaalverdeling en daardoor niet kloppende snelheid. Een niet-UK level 3 IPC heeft daarintegen WEL dezelfde schaalverdeling als een level 1+ zover ik kan zien op verschillende foto's, dus bij een niet-UK IPC zou je de tellerplaten inderdaad gewoon over kunnen zetten.

    Misschien dat JW nog suggesties heeft m.b.t. evt. aanpassen van de schaalverdeling. Mocht dat niet zo zijn, of software moet daarvoor aangepast worden, dan wordt het gewoon een KHM teller plaat van Moman.pl. Lost het probleem ook op.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. je kunt ook kijken voor een andere IPC op rrr.lt als het alleen om de platen gaat.
     
  16. Had ik ook al bedacht, maar alleen platen is geen optie omdat ik dan enkel de MPH plaat (met KMH in rood) kan gebruiken.
    Ik moet dus of 1) MPH -> KMH conversie plaat erin doen van Moman.pl. Of 2) de schaalverdeling van IPC voor een KMH plaat aan zien te passen.

    Of 3) dit vergeten en opnieuw op zoek naar een EU level 3 IPC voor MK3 ST met minder dan +/- 88000km op de teller voor een redelijke prijs.

    Optie 3 is best een uitdaging gebleken, dus denk dat het optie 1 wordt als optie 2 niet gaat of andere software zou betekenen. ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Misschien kan JW iets voor je betekeken qua programmeren van Focccus?
     
  18. Hoop dat het 1 of andere (in FORScan verborgen / niet zichtbare) setting is van de IPC zelf waarmee je een andere schaalverdeling kiest, dat zou het handigst zijn maar vrees van niet.

    Andere (EU) software in de IPC laden is wellicht ook een optie, als de hardware verder identiek is. Een EU level 3 tellerplaat is qua schaalverdeling bij de MK3 ST PFL namelijk wel identiek aan level 1+. Maar dan moet ik iemand vinden die dat betrouwbaar kan en wil doen. Dat is geen klusje voor een ELM327...

    Wellicht kan JW er inderdaad nog wat zinnigs over zeggen / aan bijdragen.
     
  19. In Forscan heb ik het in ieder geval niet gevonden, dus eventueel een back up van inderdaad verder identieke IPC uploaden zou een optie zijn.
     

Deel Deze Pagina