1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geen cilinder uitschakeling te decteren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door trucker0werner, 16 okt 2022.

  1. #1 trucker0werner, 16 okt 2022
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
    Ja het is gek. Merk in me mk4 1.0 125pk dat er geen cilinder uitschakeling is.
    ene kant ben ik blij dat ik geen trillingen door deactivatie krijg. Andere kant vraag ik me af hoeveel zuiniger hij dan zal rijden. En hoeveel hij trilt.

    Me verbruik zit constant op 3.5l/100km bij 80 a 90kmh.
    Met forscan zie ik na 30min constante snelheid geen 1x dat cilinder uitschakeling actief is.
    Van alle 20 punten die voor kunnen zorgen dat het niet actief is. Blijven er twee op yes fault staan. Dat is 10 en 13.
    Als ik of de wagen gas loslaat dan krijg ik bij 10 no fault.
    Deze punten staat alle onder pcm.cyl_deac_prvt dan 1t/m20

    10 is
    predicted fuel economy margin is not sufficuent to justify cylinder deactivation operation.
    13 is
    Requested brake torque is higher than available torque and hence nit suitable for cylinder deactivation

    Hoe is dit bij andere? Verbruik en hie snel ze het merken dat het actief is.
     
  2. Lekker duidelijk verhaal voor een leek
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  3. Wat zijn teillingen , en hoe kun je die voorwaarden zien in forscan?
     
  4. Een leek kan idd alleen qua verbruik het zien. Maar zelf da zie ik nie.

    De voorwaarden staan zelf in forscan inder pcm. Of zoals ik het deed zoeken naar cylinder.
    En ja teillingen is iets met typen op gsm en overheen lezen haha
     
  5. Die trillingen door deactivatie is een beetje onzin. Voor de rest zou ik je niet kunnen vertellen welke waardes mijn auto heeft. Het is nou niet dat ik me hier druk om maak en met 1 op 28 zou ik dat als ik jou was ook niet doen. Ik hoop overigens wel dat je op de snelweg wel wat harder rijdt dan die 80/90 km/u.
     
  6. @Marco Morello
    80-90 is ook alleen achter vrachtwagen of op 80weg. Op snelweg altijd 110-120. Met 100 kan je namelijk niet een vrachtwagen normaal inhalen.

    Gaat mij vooral om dat ik meer beeld wil hebben wat voor voordeel het uitgeschakelde cylinder op verbruik heeft.

    Verbruik ben ik wel tevreden mee.
    Me mk1 2.0zetec heb ik niet bijgehouden. Mk2 2.0duratec 1op12.5. Mk3 1.6ecoboost 1op13 en nu 1op16 over 9000km.

    Collega heeft alleen snelweg kms en haalt 1op20 op tank. Dan als ik snelweg heb gereden met 1op18.6 vind ik het ene kant wel jammer dat het niet meer is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Het verbruik van mijn auto’s:
    - MK2 2.0 Duratec 1/10
    - MK4 1.0 155pk MHEV: ergens rond de 1/15 - 1/18. Afhankelijk hoe en waar ik rij. Met een aanhangwagen erachter of veel kleine stukjes is 1/12 ook haalbaar.
     
    Edgar Focus en trucker0werner vinden dit leuk.
  8. Ik rijd met een MK4 1.0 125PK bij normaal gebruik +/- 1:16,5 (50& stad en 50% snelweg)
    Dit is wel op de sportstand, aangezien ik de cilinderuitschakeling wel merk op de normale of eco stand.

    @Marco Morello
    Wat betreft de trillingen, de ene auto heeft er meer last van dan de andere, persoonlijk is het bij mijn auto zo erg aanwezig dat ik hem meteen op de sportstand zet zodat de cilinder niet uitgeschakeld wordt.
     
    Jayas vindt dit leuk.
  9. Jullie hebben een mooi verbruik zo te zien, bij onze Mk4 125pk haal ik makkelijk de 1:10...Misschien toch een te zware rechtervoet hèhè.

    Hier is de cillinderuitschakeling ook merkbaar, af en toe loopt die aardig te schudden...
     
  10. thanks alle
    @Marco Morello
    als ik kijk naar de mk2 van jouw haalde ik op de weg 1op12.
    Mk4 verbruik zit ongeveer wel gelijk. al is 1op18 alleen mogelijk op snelweg en 1op15 bij veel binnenstad of keer met aanhanger te rijden.

    @Vincer
    Ja is idd eco(of)boost. net wat je van de twee rijdt. hoe constanter je rijdt hoe zuiniger. bij zware rechter voet gaat verbruik ook heel snel omhoog.
    zag keer youtube video voorbij komen. trok op de zelfde weg, vol gas, half gas en kwart gas. Rit was nog geen km en werd puur gekeken naar wat de boordcomputer aangeeft. Half gas was op de meter in de auto 25% zuiniger als volgas. en kwart gas was weer 9% zuiniger als half gas. Je moet het met korrel zout nemen, maar zo zie je toch dat snel optrekken niet direct goed is voor portemonnee. half gas en je tijd nemen is het zuinigst en snelst

    @Equazor
    Dat is eigenlijk precies hetzelfde verbruik die ik heb. met 50% stad en 50% 80-weg.
    Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar het volgende.
    als je normale modes rijdt. rijdt constant 80, wagen trilt. wat geeft je actuele verbruik dan aan. Zet je hem dan over op sport. wat geeft hij actuele verbruik dan aan. Min of meer wat voor winst moet je dan denken dat ene cilinder niet mee doet.

    Heb laatst trouwens via forscan wel gezien dat hij volgens de gegevens tijdje actief is het deactiveren van cilinder. maar zowel in verbruik als qua trilling is dit niet aanwezig.
    Als bijvoobeeld bij Equazor duidelijk is dat in verbruik nauwelijks verschilt. of althans niet merkbaar. Dan is idd serieus voordeel voor iedereen om systeem uit te hebben staan ivm minder trillingen.
    Als voor milieu winst eruit gehaald word verwacht ik deels ook dat verbruik dan lager uit zou moeten vallen
     
  11. Ik denk eerder dat door het uitschakelen van 1 cilinder dat de uitstoot omlaag kan gaan maar het verbruik niet/minder. Betere verbranding in de andere cilinders omdat daar iets meer energie geleverd moet worden om dezelfde snelheid aan te houden ipv bij 3 cilinders actief
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Gezien alle emissie eisen is dat best een logische verklaring, net als start/stop wat niet echt effect heeft tenzij je heel lang stil moet staan wat normaal met draaiende motor zou zijn.
     
  13. Start/stop lijkt ook geen verschil te maken, totdat je het op jaarbasis over al de auto’s die het hebben bij elkaar op telt
    En daar gaat het om de grote getallen niet direct per auto en dat geld ook voor de cilinderuitschakeling per auto zal het niet veel zijn maar over de hele productie kun je er toch wel een vijver mee vullen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Ben daar dan ook deels benieuwd naar of dat idd zo is. Dat 3cilinder of op 2 cilinders je het zelfde verbruik hebt. Alleen uitstoot is dan verandert.

    Wat betreft start/stop. Dat merk je op handbak niet echt. Want je staat altijd met ingetrapte koppeling voor de stoplicht.
    Dan werkt het niet. Alleen met automaat wordt dat lastiger.
    Ja het schilt in brandstof. 0.5l op volle tank. Dan sta je uur lang stil in totaal.
    0.5l is iets meer dan euro per tankbeurt dat je kan uitbesparen.
     
  15. Zou iemand kunnen uitleggen hoe je de cilinderdeactivatie kan spotten met forscan app?
    Ik zie dat @truckerowner dit heeft gevalideerd met de forscan app. Welke parameter heb je hiervoor gebruikt?
     
  16. Ik weet niet of dit te zien is in de App.
    Maar in de windows versie is het wel te vinden. Daar is hier op het forum al iets over geschreven.
     
  17. #17 trucker0werner, 31 jan 2023
    Laatst bewerkt: 31 jan 2023
    @Ras72
    Zoek op cyl1 in motor computer. Dan komen aantal zaken naar voren. Van of de status gewenst is, tot hoever het aangestuurd wordt.

    No Deactivation
    Cylinder 1 Activation is Desired State And Cylinder 1 Activation is Actual State
    cylinder 1 is Currently in The Steady-State Activation Mode
    not in Failure Mode On Cylinder 1 (OK)

    Elke rij is info die je kan vinden.


    Cylinder 1 Deactivation State
    Cylinder 1 Transitioning from Activation (Actual) State to Deactivation (Desired) State
    cylinder 1 is Currently Verifying The Necessity to Enter Deactivation Mode
    Cylinder 1 Activation is Desired And Cylinder 1 Activation is Detected
    Not in Failure Mode On Cylinder 1 (OK)

    Alleen na verifying springt het weer terug naar normaal op 3 cilinders draaien.
    Denk dat daar de rede is dat ik nooit iets merk

    Zal lijstje later plaatsen welke gegevens ik meet tijdens het rijden.
     
  18. Top. Dankjewel. En is dat dan inderdaad alleen in de windows versie te zien (moet ik de laptop eraan hangen tijdens het rijden) of ook in de app?
    Want bovengenoemde ben ik niet tegengekomen in de (demo) app.
     
  19. Zou je dit kunnen bevestigen? :) Voordat ik onnodig betaal voor de uitgebreidere versie.

    En dan Via Dashboard -> de PID 'cylinder deactivation state' pakken? Deze staat er nu overigens niet tussen. Of moet ik dus ergens anders zoeken, of een betaalde windows versie pakken?
    [​IMG] [​IMG]
     
  20. De extended version (windows) is gratis te verkrijgen op basis van een 2 month trail period (en die is oneindig te vernieuwen). Dan inderdaad rijden met de laptop en dan kan je de data uitlezen.

    Ik ken de app niet, gebruik alleen de laptop. Naar mijn weten heeft de Windows versie ook de meeste functies.
     

Deel Deze Pagina