1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Mijn 1.6 ecoboost voor en na

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door KevinD, 5 okt 2022.

  1. Zelfs mebu is niks meer als een bestandje laden dat elders ingekocht is.
    Weet dat rica het wel doet. Maar ja dan ben je auto paar dagen tot weken kwijt. Dit ivm meerdere runs nodig zijn.

    Overal waar ze test run doen. Aanpassingen direct laden en dan nog een run. Is gewoon bestandje laden.
    Pas als uitstoot wordt gemeten en op basis daarvan passen het weer aan. Weet je dat je bij echte tuner bent.
    Voor 300-600euro doen ze test run bestand eruithalen en nagenoeg wat ze bij andere al hebben gedaan weer erin. Kijken of het goed gaat. Het ergste zijn tuners zonder vermogenbank. Hoe wil je dan checken if alles goed is. Met proefrit maar ja dan zit je met verkeersregels en andere weggebruikers.
     
  2. Ahhh, da's jammer, dacht dat Mebu er wat meer werk zou van maken.
    Dat is mijn indruk tenminste hier op het forum.
     
  3. Heb het misschien verkeerd verwoord zie ik.
    Mebu zal best wel kennis hebben. Verwacht alleen niet dat ze uitgebreid zelf alles doen.
    Tunen kan niet in een uur namelijk. Alleen ff snel bestandje laden wel.
     
  4. Fasttech heeft een Stage 1 tuning dat overeenkomt met wat de andere tuners leveren. Maar ook een Stage 2, Fasttech kennende zal dit de custom tune zijn.

    @R.Zwiers heeft zijn ST150 laten tunen bij van Drie Performance in Emmeloord.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  5. Klopt, bij van drie performance. Top gozer. Oor de fiesta ben ik toen voor een custom tune gaan. Daar nam die echt de tijd om te beginnen met een basis map. En daar op voor te borduren. Meerdere runs, en het best mogelijke, en toch safe.

    Wat hij me zei is dat t met de ecu an Ford langer duurt omdat je niet in de computer kan aan passen. Dus tis telkens, downloaden, aanpassen uploaden, run doen, meten, en opnieuw

    Kost je wel wat tijd, ik vond t mooi om beetje bij zijn werkplaats te helpen. En tis niet goedkoop. Maar goed, echt vak werk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Wat betreft Mebu is het een heel verschil wat voor tune er op de auto komt. Mijn auto is daar inmidds 2x getuned, waarbij het de eerste keer tune, uitlaat, intercooler was, hier waren zij voor de tune 3 uur kwijt.

    En de andere keer was met een grotere turbo, hier zijn zij 3 dagen bezig geweest met de tune.

    Dus ik geloof best als je een 'standaard' auto heb, er relatief snel een tune wordt ingeladen. Hoe meer je er heb aan laten doen/zelf gedaan, hoelanger zij bezig zijn om het goed af te stellen
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  7. Als ik de website van Mebu bekijk zie je ook direct dat zij géén maatwerk chiptuning leveren, net als eigenlijk alle andere partijen.

    Je zou eventueel terecht kunnen bij BR-performance (Mpothoven is daar bijv geweest), zij beweren wat meer maatwerk te leveren, naar dat zeggen veel andere partijen natuurlijk ook. Maar in hoeverre is dat überhaupt interessant voor een "normale 13 in dozijn" Ford Focus...?

    Zoals bij VAG heb je natuurlijk JD in Lochem, maar een dergelijke specialist voor Ford heb ik niet gevonden...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Ik denk dat je er een beetje vanuit kan gaan dat wanneer de auto stock is, dat je een off-the-shelf tune krijgt.
    Is je auto custom, dan krijg je een custom tune. Niet meer dan logisch ook.
     
    Edgar Focus en KevinD vinden dit leuk.
  9. Ja en als je auto custom is vallen een hoop tuners af die geen rollenbank oid hebben.
     
  10. Als je veel custom hebt gedaan dan zal een tuner zonder bank het ook kunnen. Maar doet het normale ritueeltje.
    Maar custom zie ik als. Andere nokkenassen. Andere drijfstangen. Echt dingen in de motor.
    Andere uitlaat of intercooler verandert nauwlijks iets aan de motor voor map bijvoorbeeld.

    Hoe leuk het allemaal ook dat extra vermogen ook klinken. Je moet het wel op de weg krijgen.
    Dus koppeling en bak moeten ook het aan kunnen.
    Zover het klopt zitten ecoboost motor aan/tegen de max van de wat het kan hebben.
     
  11. PhoenixNLx vindt dit leuk.
  12. Vraagje @steelmaster en @PhoenixNLx. Interessant om te lezen. Ik ben toevallig op zoek naar wat rijderservaringen van de MP200 software. Kun je dit veilig rijden met standaard setup, dus zonder grotere intercooler en zonder sportluchtfilter? Wat is jullie gemiddelde verbruik volgens boordcomputer? Hebben jullie toevallig een kW/koppelkromme hiervan?
    Maandag ga ik naar dutchguy voor 182pk software, maar mijn ogen rolden weer over de mp200 software. Ik zoek wel iets betrouwbaars omdat we de auto nog wel wat jaren gaan rijden. Bij woon-werk met lage toeren mag hij zuinig rijden, maar af en toe mag hij even brullen zegmaar.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Leuk om te lezen Kevin, ik ben heel benieuwd naar je uiteindelijke chiptuning en rollerbanksessie. Merk je nu al verschil met deze hardware upgrades?
     
  14. Denk dat Lars die mp200 ook kan laden.
    Intercooler is wel een vereiste na mijn idee. Maar dat is bij iedere tune beter wat koelere lucht. Ik heb wel die k&n filter erin maar dat is volgens mij geen must
    Verbruik was volgens mij 7.4 en nu nog steeds. Je hebt gewoon veel meer koppel tot je beschikking. Dyno heb ik niet. Volgens mij @PhoenixNLx wel
     
    Marty#23, PhoenixNLx en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Dankjewel voor je reactie. Verbruik valt nog mee. Op welke bandenmaat rij jij?
    Ik heb nu 7.2l/100km op 18" 235 breed en 150pk.
     
  16. Mp200 software is in principe afgestemd met gebruik airtec intercooler en k&n kit.
    Zal wel beter zijn ja, hangt er ook beetje vanaf of je vaak voluit rijdt denk ik. Ik zou het wel aandurven zonder eerlijk gezegd... Zie bijlage voor dyno.

    2019 file is standaard intercooler, k&n 182 software
    2022 file is airtec, k&n en mp200 software
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Tof dat je beide dyno's hebt, dat zocht ik. Ik vind het verschil in koppel tussen 182pk en mp200 nog wel meevallen. Zal zonder sportfilter ook wel rond 290nm uitkomen gok ik. Dat valt mij mee want ik dacht dat het koppel van de 182pk maar tot 240nm ging namelijk, net als de 150pk. En dan doel ik op dit draadje: 1.6 EcoBoost 182pk - Koppelkrommes Ecoboost | Focusclub.nl

    Bedankt voor de moeite @PhoenixNLx
    Sorry Kevin:hijacked: Al denk ik dat het voor jou evengoed ook interessante informatie is.
     
    PhoenixNLx en gerardTDCI vinden dit leuk.
  18. @Marty#23 goed, we beginnen even met deel 1 van mijn updates.. ook heb ik origineel de 150pk gehad en daarna de 182pk software. Dit merk je eigenlijk alleen bovenin de toeren (4000+), dan merk je dat hij nog eens wat extra versnelt bovenin. Overigens is bij beide varianten het koppel 270nm in overboost.

    Het tanken van 98 is eigenlijk wel een verplichte aanrader. Dan is de gehele respons en vermogensafgifte merkbaar beter.

    De performance na het plaatsen van het K&N filter (in originele behuizing) is niet merkbaar anders. Iets soepeler onderin de toeren misschien. Het aanzuiggeluid (met de dop eraf) in de auto zelf is wel echt super.

    Van de intercooler heb ik helemaal niets gemerkt. Behalve dat hij er wel mooi uit ziet onder de auto. Al heb ik hem met wit AIRTEC logo besteld en dat is volstrekt onleesbaar.

    De nieuwe downpipe met racekat was wel absoluut merkbaar. Lagere warmere brom onderin, iets meer turbo geluid, maar vooral een veel soepeler afgifte van het vermogen, en gevoelsmatig ook zeker winst in het vermogen. Zelfs mijn vriendin merkte het verschil direct toen ze er mee reed.

    Gevoelsmatig dacht ik dus wel rond de 190pk te zitten.
    En wat zat ik er daarmee GIGANTISCH ver naast............
     
  19. Ik merkte de mp200 software wel hoor. Koppel blijft langer aanhouden. Daarnaast merkte ik vooral veel verschil toen mijn turbo vervangen was, toen was alles in 1 keer soepeler!
     
  20. Was die turbo vervangen omdat die defect was, of om een andere reden?
     

Deel Deze Pagina