Mk2 1.8 Duratech - Uitvallen neutraal warme motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door nldls, 14 feb 2022.

  1. Sinds gister heb ik een Focus 2.5 (2009) met een 1.8 Duratech motor. Nu viel me net op dat met een warme motor en het intrappen van de koppeling de motor erg laag in de toeren komt of zelfs uitvalt.

    Nu zat ik al wat rond te zoeken en zie ik van alles mbt de 1.6, 2.0 en de MK1 modellen met de luchtklep, maar van de 1.8 kom ik niet echt tegen wat de oorzaak is en hoe ik dit aan kan pakken

    Ben zelf best handig en durf heel wat aan te pakken, maar moet wel weten waar te beginnen zeg maar. Iemand tips?

    Wat ik al tegen kwam:
    Carter ventilatie - slangetje tussen onderzijde luchtbox en motor mogelijk verstopt --> Nakijken en uitblazen met perslucht, mooie taak voor het weekend
    Gasklephuis vervuild --> Demonteren en reinigen --> Waarmee?

    Verder rijdt deze Focus prima en doet wat ie moet doen, hopelijk nog vele km's te gaan
     
  2. Goedenavond, tijdje terug ook last van een uitvallende motor gehad (ook 1.8 duratec), bleek een vacuümpomp/verdeler geweest te zijn… Ik hoop dat het snel opgelost is!
     
  3. Meestal ergens valse lucht aanzuigen waardoor dat gebeurd. Gasklephuis schoonmaken kan nooit kwaad naturlijk.
     
  4. Waar zit die verdeler? Ik heb overigens geen storingen in de obd reader staan. Dus denk dat een slang logischer is. Zit me alleen even af te vragen hoe ik dat kan testen.
     
  5. Goedenavond, het is al een jaar of 3 geleden, dus ik kan me niet zo snel herinneren waar het onderdeel precies zat, wel ergens aan de bovenkant van de motor geloof ik. Ik heb even een link toegevoegd van hoe het er bij mij uit zag, alleen was die 2 keer zo groot als het onderdeel in de link. Hoi, bekijk RIDEX Klep, luchtbesturing-binnenkomende lucht op de AUTODOC-app https://m.autodoc.nl/ridex/15739784 eens.

    Ik ervaarde toen vaak een uitvallende motor bij optrekken, dus in lage toeren.
     
  6. Ik heb vandaag iig de luchtklep schoongemaakt vanaf het luchtfilter naar de motor. Ik heb het idee dat ik bovenstaande regelaar gezien heb gelijk naast de luchtklep, zat vast met dezelfde bouten.
     
  7. Hier kun je de regelaar zien in 7-zap, bij het inlaatspruitstuk, incl finisnr

    04FCCD7B-843F-45C4-ADA4-6E7D743E8CF1.png
     
  8. Ik zag hem gisteren toevallig liggen in de garage (de oude). Het is inderdaad dat onderdeel.
     
  9. Als het goed is zit deze net achter de lucht inlaat van het blok (achter de buis tussen de luchtfilterbox en het blok), of zit hij heel ergens anders? Op de afbeelding helaas niet te zien waar deze te vinden is op het blok. Maar kun je deze schoonmaken met remreiniger, of gewoon doorspuiten met lucht en vuil eruit halen?
     
  10. #10 Koen_, 26 feb 2022
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    vanochtend uit nieuwsgierigheid even onder de motorkap gekeken, hier zit tie :

    luchttoevoer regelaar1.jpg


    Detail :


    luchttoevoer regelaar2.jpg
     
  11. Ja die heb ik gezien. Die kan ik er dus afschroeven en reinigen met lucht en/of remreiniger?
     
  12. In de meeste gevallen helpt schoonmaken niet. Je kunt het wel proberen.
    Dit zijn solenoids oftewel magneetkleppen. Als de spoelen hiervan kapot zijn, heb je geen magneetwerking meer.

    Ik heb eventueel nog wel goede gebruikte liggen.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  13. Kun je die testen dan? Om te zien of daar het probleem zit? Gekke is dat ik recent een paar keer gereden heb zonder enig probleem, maar daarna op eens met relatief koude motor toch stond te af te vangen op net niet uitvallen. Is niet helemaal consequent dus.

    Zal eens kijken of ik hem eraf krijg en hoe dit eruit ziet.
     
  14. Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Bij mij heeft het reinigen van het gaskleppenhuis wel geholpen. Was wel hardnekkige troep, maar na het rubberen pakkinkje weg te halen de boel met thinner schoongekregen.
     

Deel Deze Pagina