1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus 2 - 2005 speling op de versnellingsbak

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door azertyy, 26 sep 2022.

  1. Hallo,

    Ik heb een Ford Focus 2 - 1.8TDCI uit bouwjaar 2005. Nu heb ik met het vertrekken steeds een mechanische klikkend geluid en blijkt dat er speling op de versnellingbak zit. Ze dachten eerst dat het in de kardanas zat en dat daar iets in versleten was. De auto is 17jaar, de monteur zij wel dat het op zich niet al te erg was. heeft er iemand hier ook al eens dit probleem gehad met een Ford? Ik had er zelf graag nog een paar jaar mee willen rijden, maar de kosten om dit te laten maken waren nogal hoog in verhouding met de leeftijd van de auto.


    Mvg
     
  2. Ik zou even nakijken wanneer voor het laatste het druklager aan de beurt geweest is. Is ngo steeds flink aan de prijs (incl koppelingset rond de 900 euro) maar weet je wel waar je aan toe bent.
     
  3. Motorsteun onder versnellingsbak die voorkomt dat motor kantelt bij optrekken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. #4 azertyy, 26 sep 2022
    Laatst bewerkt: 27 sep 2022
    De motor steun van de vesnellingbak is al vervangen geweest vorig jaar. Morgen weet ik meer van de garage want ze hebben er foto's van gemaakt.


    Net terug van de garage, het probleem zit in de versnellingbak. De groeven van de versnellingbak waar de cardankop in gaat zijn een beetje afgesleten waardoor bij vertrek bij stilstand steeds een mechanische geluid te horen is. Ik kon er zo nog mee blijven verder rijden maar ik moet enkel rustig optrekken in eerste versnelling. Wat ik nu wel raar vind is dat ik naar huis ben gereden en dit geluid niet meer heb gehoord.. voordien was het telkens bij vertrek.. zou het nu kunnen dat het minder goede groef in de versnellingbak op een andere plaats ligt van de cardankop?
     
  5. #5 Boekenplank, 28 sep 2022
    Laatst bewerkt: 28 sep 2022
    Ik merk dit ook bij mijn Mk2 uit 2006. (wel meer lijkt het https://www.fordownersclub.com/forums/topic/35334-nearside-drive-shaft-play-at-gearbox-end/)

    Ik meen me te herinneren dat hier een TSB voor is. Als de klant bij optreken/afremmen dit soort dingen hoort werdt geloof ik de aandrijfas er uitgehaald en met een soort loctite terug geplaatst om de speling er uit te halen.

    Waarschijnlijk een euvel wat in 2005 en 2006 niets aan gedaan is maar daarna in de fabriek al aangepakt werd?

    Edit: https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1408745 volgens mij is dit waar ik aan dacht. Deze TSB gaat denk ik alleen over de kant van de wiellagers in plaats van de versnellingsbak. Dus wat de oplossing daadwerkelijk is weet ik ook niet 100% zeker...


    [​IMG]

    Ik zou dit zelf ook graag nog een keer willen aanpakken. Het rijdt niet heel comfortabel meer zo. Is overigens een stuk beter geworden nadat ik de motorsteunen heb vervangen.
     
  6. Ja bij mij was het net hetzelfde probleem. In eerste vertrekken een mechanische lawaai, dan in achteruit terug hetzelfde. Vandaag is dag 2 nog steeds niets gehoord van het mechanisch lawaai. Ik denk dat met de jaren aangezien hij ook 17 jaar is dat de cardankop een beetje is losgekomen en zo bij het vertrek naar voor en achter lawaai maakten. Nu hebben ze alles open gehad, terug gemonteerd en misschien dat het nu terug goed vast staat?
     

Deel Deze Pagina