1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.5 EcoBoost 182pk OEPS! Geen power; gaat mn vertrouwen. Turbo opspoel..?

Discussie in 'Performance' gestart door PetervdL, 26 aug 2022.

  1. Beste leden.
    Beste monteurs, technici en Focus fanaten.

    Afgelopen zomervakantie hebben we voor het eerst met deze Focus (+ caravan) met daarachter de caravan de lange bekende ritten gemaakt naar Zuid-Frankrijk.

    Focus: 2017/2018 wagon st-line mk3.5 fl 4 cilinder 1.5 handbak. Absolute black. Altijd E5 in tank. 30.000km op teller.
    Hij is door één vd ‘huistuners’ naar Ford 182pk software gezet. Vervangings-luchtfilter Pipercross
    Caravan: LMC 440d. Incl dissel 6,80m. Met belading 1400kg.

    Als eerst. Ik ben qua rijgedrag en looks helemaal gek van mn Focus.
    Maar ik ben helaas een klein beetje aan het twijfelen geslagen.
    1. Hij zuipt ontzettend met de caravan. 1:6
    Niet het allerergste. Want power (als je in beweging bent) heeft hij voldoende.
    2. De koppeling vindt het niet leuk om weg te rijden met caravan en eigen vakantie bepakking.
    Met het minste hellingkje moet je extra gaan slippen met nare geuren tot gevolg.
    3. Belangrijkste: toen we bij de camping aankwamen, na 500km heuvels/middel-bergen, hadden we aangemeld bij de receptie, moest ik een lichte helling op vd camping:
    Toen ik de koppeling liet opkomen en volledig ‘gekoppelt was’ (toeren vallen terug maar 1200/1300rpm) ik kon gas geven wat ik wilde maar er gebeurde helemaal niets!
    Ik moest kwam dus niet omhoog. Prima. Achteruit terug laten rollen. Nog veel langere horizontale aanloop en toen wel…
    Ik dacht? Ja, misschien logisch, 1400kg dr aan (!!), we zitten op 600m hoogte, het is 35 graden, die turbo spoelt misschien langzamer op….
    Oke. Hmmmm

    5 dagen later, stond ik met de Focus, zonder belading, zonder caravan, enkel onze gezin (totaal 200kg) op een parkeerplaats bij een riviertje. Weer 38 graden…
    Toen ik wegreed terug naar de camping, heel lichte helling; koppeling op laten komen; volledig gekoppelt; gasgeven… weer gebeurde er helemaal niets, geen enkele trekkracht of vermeerdering van toeren.

    Ik weet dat hoogste trekkracht pas/al vrijkomt vanaf 1600rpm. Maar heeft hij onder dit toerental geen enkele power? Want dat zou betekenen, als je weg wilt rijden (evt met serieus gewicht en of hoge temperaturen) dat je hem met veel koppelingsslip in die toeren moet koppelen, alvorens je gekoppelde power hebt… das gaat serieus geld kosten (koppeling)

    Wat denken jullie? Herkent iemand het wellicht?
    - turbo probleem?
    - hoge buitentemperaturen (en in motorruim)?
    - pipercross powerfilter (de bekende) boosdoener?
    - met veel meer slip in koppeling wegrijden??
    (er zit toch niet voor niets een ‘computer in die gas bij geeft tijdens wegrijden’)
    - langs de dealer om uit te lezen?

    Ik hoor graag van jullie.
    Aangezien we er over nadenken om volgend jaar op meerdere campings te staan en ook de Alpen echt aan te doen, zit ik n beetje in de piepzak…
    (ik ben zo dol op de Focus)

    Bvd en groet!!
    Peter


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. #2 PetervdL, 26 aug 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2022
    Het voorzetseltje mbt motorinhoud geeft een heel andere motor aan; ik wijzig het naar de juiste; geeft aan ‘succes opgeslagen’, maar blijkt van niet bij verversen…

    Aangepast door mij, Kees37
     
  3. Ik herken het niet vanuit de ervaring met onze C-Max met dezelfde motor met 150pk maar dan wel een automaat.
    Wegrijden op hellingen was met de caravan juist een genot en ging altijd zonder drama. Nooit het idee gehad iets tekort te komen.
     
  4. Ik heb zelf een Mk3 1.6 150pk uit 2012 en ben daar dit jaar de Alpen mee in geweest. Geen greintje pijn en op de heenreis door Duitsland op de vlakke stukken deed hij met de cruise op 95 netjes 1 op 10. In de Alpen was 1 op 6 met caravan ook mijn realiteit, maar dat vind ik ook niet gek.

    Net als bovenstaande reactie herken ik jouw verhaal helemaal niet, zowel qua power als koppeling deed de auto het prima. Er zit dus ergens een probleem, zoveel is wel duidelijk :(
     
    PetervdL vindt dit leuk.
  5. Jou verhaal herken ik ook totaal niet. De 182 pk is leuk maar spannender is het aantal Nm, waarschijnlijk 240 Nm. Ben met een Focus 1.6 150 pk en de Kuga 1.5 120 pk beide 240Nm) diverse keren met een caravan van 1500 kg naar en door de Pyreneeen gereden zonder problemen, en om maar eens mijn ervaring te delen:
    1. Verbruik hangt sterk af van je rijstijl, versnelling en toerental. Mijn verbruik met caravan (2200-2300 toeren in 5e versnelling) ligt heen rond de 1 op 8 en terug 1 op 9 alles via de tol, solo 1 op 15. Tank altijd E5.
    2. Wegrijden, je koppeling volledig op laten komen en niet met een slippende koppeling wegrijden, heb je dus zelf in de hand.
    3. zie 2, spelen met gas en koppeling.
     
    PetervdL vindt dit leuk.
  6. Kan het niet gewoon zijn dat je koppeling al op z'n eind was voor je wegging?
     
    PetervdL en Bramzel vinden dit leuk.
  7. Zelf met me vorige focus gereden met aanhanger dan rij ik ook maar net 1op10. Veel beter krijg je het niet. Dat was met lege aanhanger. Wat inhoudt gewicht niet een directe issue is. Of lag aan aanhanger.

    Wat ik wel heb gehad is boven op berg komen en koppeling geur ruiken. Km stand was iets meer dan 120.000km. Alleen is duits import daar is en blijft te makkelijk om teller terug te zetten dus wie weet. Al heb ik nooit issue echt mee gehad.

    1200rpm is idd te laag. Dan zal hij pas bij 1500tpm beginnen te trekken.
    Echter als je hellinh op rijdt dan houdt je dit deels tegen ivm de toeren niet stijgen maar juist dalen.
    Dan is met slippende koppeling alleen mogelijk.

    Daarnaast vraag ik me af of de 182pk software inc koppelingslip detectie is. Dat was toen met de 1.6ecoboost terug roepactie voor.
    Waren bang dat mensen koppeling opstookte en daardoor brand zou kunnen ontstaan.
    Laatste zeer onwaarschijnlijk want heb koppelingen vervangen die letterlijk opgestookt waren. Alles was blauw van de hitte.

    Dus is het niet koppeling die als slip gedecteert word.
    Heb je auto nieuw gekocht. Heb mensen bij gehad die koppeling opstookte in 20.000km en sneller
     
    PetervdL vindt dit leuk.
  8. Dit herken ik wel, toen ik uiteindelijk na een half uur klimmen op 1300m hoogte op de camping aankwam rook ik ook wel iets koppeling. Maar dat vond ik op zich niet gek na vele haarspeldbochten waarvan de meeste in z'n 1. Heb het de rest van de vakantie ook niet meer geroken.

    Als de koppeling van Peter echter op z'n eind zit, dan zou hij toch juist meer moeten slippen? Hij geeft echter aan dat hij prima aangrijpt maar daarna doodvalt. Dat klinkt misschien wel meer als simpelweg te weinig toeren maken.

    In de voorbereiding op m'n trip las ik een artikel die benoemde dat je beter banden kan roken dan je koppeling. Oftewel liever iets teveel gas e ietsje wielspin dan te weinig en bokken met alle interne stress op de motor en bak als gevolg.
     
    PetervdL en mstuniek vinden dit leuk.
  9. Zelf als ik hem constant in zijn 1 op helling van 15a20% zet zonder schakelen. Terug zakken naar 2000rpm en dan naar de 4000rpm om met 30kmh naar boven te rijden. Ja kan hem in zijn 2 zetten en motor heeft voldoende koppel. Maar dan ben je veel aan het schakelen en dus eerder koppeling opstoken.


    @Bramzel
    Ja normaal als koppeling slipt en geeft gas dan stijgen de toeren terwijl je niet acceleert.
    Echter de 1.6 ieder geval heeft dus software als motor toerental stijgt maar niet de wielsnelheid. Dat hij dan vermogen terugneemt. Ivm je koppeling dan slipt.
    Als dit ook op de 1.5 zit dan valt het dood en komt het nie voorruit.

    Ieder geval zijn wij van mening dat de koppeling moeite heeft met de overboost van 270nm over te brengen. Want juist dat levert probleem op.

    Met carvan in de bergen geen ervaring. Ja heuvel in nederland met staal halen. Alleen niet met de mk4 wel mk2 en mk3. Morgen vuil wegbrengen en weet dat de 1.0 onder de 1600rpm niet voorruit te branden is. Mooi blijft motor langer heel. Maar toch benieuwd hoe het doet met een aanhanger erachter
     
    Bramzel en PetervdL vinden dit leuk.
  10. Dank voor alle info, meedenken en reacties dusver.

    Kleine reacties van mijn kant:
    gezien de digitale vastlegging Ford service interval / boekje / documentatie / oploop kilometers, durf ik echt aan te nemen dat mn Duitse import ook echt 23000 km heeft gelopen toen ik m kocht.

    Mn koppeling heb ik bij mn vorige focus,
    Mk3 2012 ooit laten vervangen; ik weet dus hoe dit voelt. De koppeling is niet versleten.

    Ik zoek het meer in de turbo. Dit icm evt hete lucht vanuit Pipercross filter.
    > Ik kom andere posts/onderwerpen tegen op dit forum waarbij met extreem heet weer (overal zeer hete lucht) icm semi sportfilter dit juist in het nadeel kan spelen…

    En
    > wat mij toch triggert is de bovengenoemde opmerkingen dat wellicht de upgrade naar 182pk toch misschien niet optimaal ‘synct’ met de kleine update mbt stukje software voor koppeling…

    Ik ga contact opnemen met ‘mijn tuner’ en anders mijn eigen Ford dealer.

    Maar, voor meer onderbouwde technische ervaringen/adviezen, komt u maar door…
    :D
    mijn dank is groot

    goed weekend
    P


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. Warme lucht is niet echt het probleem. Want turbo warmt licht toch op naar 100graden. Vandaar dat intercooler hebt.
    Die het weer afkoelt naar 40graden wat normaal is.

    Alleen buitenlucht tegen de intercooler zal dan echt anders zijn.

    Wat betreft koppeling. Zelf merkte ik met de mk3 niks aan de koppeling. Die was niet versleten, dat wist ik zeker. Ondanks dat toch rook ik de koppeling toen ik boven op de berg aankwam. Dus dan zal het toch fractie geslipt hebben ondanks je er niks van merkt
     
  12. Kijk, dat wist ik niet. Goed om te weten!
     
  13. Ik heb de de software aanpassing nooit laten doen dus weet niet hoe die daarna zou reageren, maar onze 3.1 1.6 had zeker geen moeite met de caravan 1500+ kg ook niet noemenswaardig bij starten op een .lichte helling

    bij wegrijden soms dat het dubbelmassavliegwiel even klapperde als ik de koppeling wat te snel op liet komen, maar zelfs onderin voldoende koppel om weg te rijden.

    maar als er een
     
    PetervdL vindt dit leuk.
  14. Klinkt niet als de koppeling, meer iets wat je vermogen terugschroeft, sensor, vervuiling noem maar op.
    Als je volledig gekoppeld bent zonder slip op 1200-1300 toeren en je geen gang krijgt dan krijg je gewoon geen vermogen.

    Waar dat aan ligt is gissen, kan alles zijn.
    Tuurlijk heeft ie minder power als het heet is buiten. Qua koeling kan je als trucje je airco uitzetten, verwarming op heet en de ramen open (anders brandt je zelf weg). Kijken of die dan wel meer power heeft. Al denk ik dat je voor die tijd wel een melding van temperatuur had gekregen.

    Dat zuipen van punt 1, is dat gemiddeld over de hele rit? Of als je bijvoorbeeld 110 op de snelweg rijdt?

    Hoe ging de terugweg trouwens want je bent weer thuis...
    Laat em es uitlezen en kijk wat daaruit komt.
     
    PetervdL vindt dit leuk.
  15. Ik zou het ook zoeken in geknepen vermogen.
    De koppeling deed wat ie moest en ontkoppeld slipte hij niet, dus die is prima in orde.

    Natuurlijk heeft alles op z'n donder gehad en was het warm, maar dan nog had ie het moeten trekken.
    Luchtmassameter in paniek geraakt? Dat is een van de sensoren die deze symptomen kan veroorzaken en het zou rijmen met je luchtfilter.
    Vaak kunnen die niet zo goed tegen een ander type filter.
     
    PetervdL vindt dit leuk.
  16. Pipercross fikter heeft niet vaak issues gegeven bij de 1.6 waar kn filter dat wel heeft gedaan.

    Het is hoe dan ook gissen.
    Zelf gister met 1.0 en aanhanger op pad geweest alleen binnenstad toch nog 1op10 gereden. En heuveltest gong goed. Ondanks je wel degelijk merkt dat je meer slipt hebt in de koppeling om op te trekken
     
  17. Ervaring hier met de 1.0 en aanhanger is 1 op 12 op de lange afstand.
    Mijn auto auto en dezelfde aanhanger geven eenzelfde verbruik als solo ondanks dat het ding leeg 600 kilo weegt.
    Met paardentrailer zakt dat ook wel in (geheel logisch net als met een caravan)
     
  18. Ga em indd laten uitlezen. Dank.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  19. Koppeling is indd goed hoor. Durf ik wel te zeggen.

    Dank vd info. Zoals geschreven, ik ga m laten uitlezen…


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina