1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Haperen 1.5 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door thijsniehof, 2 aug 2022.

  1. Ik heb een Focus 3.2 (facelift dus) Wagon, met 1.5 liter Ecoboost motor (150PK).
    Sinds enige tijd heb ik er een storing inzitten, waarbij de motor op 2 ipv 4 cilinders loopt.
    We zijn er al achter dat cilinder 1 en 2 (vanaf de rechterkant) dan geen ontsteking lijken te krijgen. Als hij stationair zo beroerd loopt, en je trekt de stekkers voor de bobines van 1 en 2 los, blijft hij net zo beroerd lopen. Afwisselend 1 of 2 aansluiten maakt geen verschil.
    Nu heeft ie daar lang niet altijd last van, dat maakt het zoeken ook zo lastig.
    Uitlezen via OBD geeft storingscode (open connection primary circuit ignition coil)
    Bobines 1 en 2 zijn al vervangen, alle bougies ook.
    Ter info: de auto is geïmporteerd door een dealer in juni 2021, ik heb hem daarna gekocht. Hij komt uit Duitsland, november 2020 is in Duitsland het onderblok vervangen (bekende issue van die dingen).
    Koelwater etc blijft keurig op niveau.
    Er zijn ook dagen/weken achter elkaar dat ie er totaal geen last van heeft.
    De momenten dat ie er wel last van heeft, varieert het van bij lagere toeren in 4, 5 of 6 gas intrappen, dan begint ie in te houden.. tot aan stationair al slecht lopen.
    Vaak even uit/aan zetten helpt.
    Wat vooral opvalt, is dat het voornamelijk bij vochtig weer / regen optreedt.
    Kennis van mij die tot voor kort ruim 39 jaar bij Ford heeft gewerkt als storingsmonteur, kon niet anders concluderen dat het óf ECU óf kabelboom is.
    Nu is deze klacht begonnen in februari, 3 dagen nadat de koppeling vervangen is. Ik weet niet of het gerelateerd kan zijn.
    Ik las hier op het forum dat een andere gebruiker hier (Michel Derksen) hetzelfde heeft gehad, bij hem was het een scheurtje in de intercooler, en een slecht massacontact. Zie ook https://focusclub.nl/index.php?threads/misfires-cilinder-twee.119068/
    Dit klinkt voor mij ook heel plausibel, in zoverre: het slechte massacontact. Dat lijkt me nogal vocht-gevoelig. Een scheurtje in de IC zou je denk ik in alle omstandigheden moeten merken.

    Heeft iemand een idee / tip waar die massacontacten voor de kabelboom naar de bobines zich bevinden?

    Probleem is een beetje dat we zondag naar Denemarken gaan, en dealers in de buurt pas over week of 3 tijd hebben..
    Nu kan ik mogelijk nog wat andere garages vragen die misschien tijd hebben, en dan is het wel handig als we weten waar we e.e.a. kunnen vinden.
     
  2. eerlijk gezegd zou ik gewoon met de Focus op vakantie gaan.
    het speelt al een tijdje zei je en iedere keer lost het probleem zichzelf weer op, laat maar zeggen.
    je weet nu precies wat je aan de auto hebt en hoe daarmee om te gaan.
    afspraak maken bij de dealer voor na de vakantie.

    ik snap dat je met een Focus op pad wilt gaan zonder kuren maar als je de Focus nu hals over kop naar een onbekende garage gaat brengen moet je ook maar weer afwachten of en hoe goed het gerepareerd is.

    (just my 2 cents)
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  3. Heb je wel een punt hoor, maar ga er eigenlijk al te lang zo mee om. Alleen je realiseert je dat natuurlijk weer beetje te laat, vlak voor je op vakantie gaat.
    Kijk als het idd een slechte massa aansluiting is, lijkt me dat iets wat relatief simpel te zien en te verhelpen is. Mocht dit niet helpen, kunnen we dat wel afvinken van de lijst met mogelijke oorzaken.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Als het voor vervangen van de koppeling nooit is opgevallen zou je daar eens een blik kunnen wagen. Wellicht dat er in die regio een kabel of iets wat is beschadigd en zich enkel bij vochtig weer voordoet.
    Al heb ik geen idee hoe dat alles er bij een MK3 uit ziet en welke bedrading waar loopt.
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  5. Ergens beschadigde bedrading of inderdaad een slecht massapunt.
    Kan ook zijn dat er ergens een huls af is gestoten en de kabel daar nu bloot ligt.
    Scheurtje in de intercooler gaat ie niet beroerd van lopen. Dan zou je en ergens een lekkage moeten zien en dan gaat ie minder vermogen leveren als je dit een aantal keren flink hebt gevraagd.
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  6. Lekkage moeten zien :confused:
    Een MK3.5 1.5 Ecoboost heeft toch geen vloeistof gekoelde intercooler?
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  7. Ik ben gisteravond nog even bij een klant van mij geweest, toevallig een auto garage. Met het verhaal van forumgebruiker Michel Derksen over de massa-kabel ben ik eerst gaan Google-en waar deze zitten bij de Focus. Er blijken bij de 1.5 ecoboost 2 stuks op een steun onder de luchtfilterbak te zitten.
    Deze heeft die garagehouder losgemaakt, 1 aansluiting bleek behoorlijk vervuild te zijn. Deze zijn grondig schoongemaakt / geschuurd etc, en goed vastgezet.
    Op de terugrit heeft het ding geek kick meer gegeven.
    Gisteravond later begon het hier te regenen, en dat is laatste tijd een trigger geweest om gelijk maar op 2 of 3 cilinders te gaan lopen. Dus ik heb vannacht na de regen de auto getest: blijft perfect lopen. Ook vanochtend weer perfect lopen, voor mijn gevoel draait de startmotor nu ook tandje harder, hij springt wat enthousiaster en directer aan nu. Ook bij het doorschakelen had ik voorheen altijd iets getreuzel (heel miereneukerig hoor, maar ik let op die kleine dingen), dat lijkt ook allemaal soepeler / vloeiender te gaan..
    Het lijkt er dus ook op dat het vervangen van de koppeling in februari niet de trigger is geweest, maar puur corrosie. De koppeling is mij stuk gegaan op de terugweg van wintersport, dus de auto heeft voorafgaand een week in de sneeuw doorgebracht, mogelijk heeft dat de boel versneld laten corroderen.
    Eerste indruk tot nu toe: probleem opgelost!

    Volgens mij ook niet! Scheur in IC heb ik van de Ford storingsmonteur wel gehoord als mogelijke oorzaak, maar mijns inziens moet ie daar dan altijd last van hebben, ongeacht vochtig/droog weer..

    Ik heb e.e.a. gelezen trouwens op focusst.org, zal eens kijken of ik kan linken naar het plaatje van die gast:
    [​IMG]

    Die zitten dus onder de luchtfilterbak, en de onderste met name was flink gecorrodeerd / vervuild bij mijn Ecoboost
     
    gerardTDCI, Tom91 en Gehaktstaaf vinden dit leuk.
  8. Inderdaad geen vloeistof gekoelde, maar ieder intercoolersysteem zit wel iets van een beetje olie(damp) in.
    Die zie je in geval van een lekkage dan naar buiten komen.
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  9. De 4-cylinder 1.5 ECOboost heeft wel degelijk een vloeistofgekoelde intercooler.

    De intercooler heeft een apart koelsysteem welke het reservoir deelt met het koelsysteem van de motor.
     
    gerardTDCI, thijsniehof en Iodokus vinden dit leuk.
  10. Kijk dat wist ik dan weer niet. In dat opzicht is de 1.5 dus anders dan mijn toenmalige 1.6 en 2.0 en mijn huidige 2.3 Ecoboost. Zo leer je nog eens wat :mrgreen:
     
    gerardTDCI en thijsniehof vinden dit leuk.
  11. en juist dat reservoir houd ik altijd in de gaten, gezien de bekende issues met scheurende onderblokken.. eerste vraag die de ford monteur mij stelde: hoe is het koelvloeistof verbruik?
    maar gelukkig heeft de mijne in Duitsland bij de vorige eigenaar al een nieuw onderblok gekregen.. met modificatie dat het niet weer optreedt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. fingers crossed
    en nu hopen dat dat het probleem was.
    iig alvast een fijne vakantie toegewenst Thijs :thumbup:
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  13. dat hoop ik ook! maar tot nu toe voelt het aan alles al een stuk beter aan..
    Thanks! komt vast goed
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. 1.5 4 cilinder heeft een watergekoelde intercooler. Deze zit direct in de inlaat opgenomen. Als je het inlaat spruitstuk bekijkt zie je hem zo zitten met de water slangen er naar toe.
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  15. #15 JW, 5 aug 2022
    Laatst bewerkt: 5 aug 2022
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    meeder, Gehaktstaaf en thijsniehof vinden dit leuk.
  16. Die min-klem op de voorgrond ziet er veel slechter uit dan die 2 massapunten. Het lijkt zelfs of die verdraaid staat ten opzichte van de BMS sensor.
     
  17. Ja lijkt mij ook, maar is niet mijn Focus.. ik heb er zelf geen foto's van gemaakt, deze foto is van een Amerikaan met zelfde probleem
     
  18. Nou, ben er inmiddels een paar dagen mee in Denemarken, heenreis ook ff flinke regenbui gehad.. probleem is niet meer voorgekomen.. hij lijkt überhaupt wat soepeler te lopen, en mogelijk zelfs zuiniger..
    Het was dus wel degelijk de oorzaak. Start/stop systeem ook voor het eerst weer eens in actie gezien.
    Gaat erg goed dus!
     
    gerardTDCI, DexterXL en Iodokus vinden dit leuk.
  19. Heb je hem ook al een keer flink doorgetrokken?
    Bij de 1.5 Ecoboost wil er nog wel eens wat vervuiling optreden wat als het erg genoeg wordt wel wat haperingen kan veroorzaken.
    Bij een keer flink door trekken kan je dan zomaar een zwarte wolk zien waar een jaren 80 diesel jaloers op is.
     
  20. Denk dat dat nog wel keertje mag gebeuren idd..
    Volgens mij hebben alle direct ingespoten motoren daar wel last van?
    Storing is duidelijk wel verholpen door die schoongemaakte massakabel.. maar goed, doorgaans worden er veel korte ritjes mee gemaakt, dus wat vervulling zou zomaar kunnen
     

Deel Deze Pagina