1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olietemp/drukmeter doet vreemd

Discussie in 'Electronica' gestart door mello st, 24 jan 2010.

  1. Hallo,

    Sinds enig tijd merk ik dat af en toe mijn olietemperatuur en drukmeters vreemd doen. Vanmorgen zag ik het eens een keer goed gebeuren,ik had namelijk net de ST binnen gezet en stond stationair na te draaien. Ik heb het ook een aantal keer met rijdende auto meegemaakt.
    De olietemperatuur valt dan helemaal terug naar de minimale waarde op de schaal, de oliedrukmeter bleef plakken op 4 bar (toeval??). Na ongeveer 20 seconden vielen beiden meters op de oude waarden ??!??
    Helaas was ik net te laat om het te filmen :(

    Iemand ideeen ? Zou het kunnen zijn dat de drukmeter en temperatuurmeter 1 sensor zijn en dat deze een probleem geeft ?

    Probleem komt gemiddeld 1x per week/2 weken voor....
     
  2. De olietemperatuur is een softwarematige berekening.
    Deze wordt berekend door de PCM aan de hand van je oliedruk en motortemperatuur.
    Wellicht is dit een storing in de druksensor.
     
  3. Ik had gisteren hetzelfde voor op mijn Focus RS.
    Olietemperatuur bleef op 0 staan en oliedruk zakte niet onder de 4 bar.

    Wat zijn hier de oplossingen voor?

    Op een Duits forum lees ik een bepaalde zekering eventjes eruit halen.
    Indien het probleem zich nog steeds voordoet, dan moet de sensor in de intercooler vervangen worden.
     
  4. Bij een ST is het te overwegen zekering 26 (zekeringenkastje onder de motorkap) een paar minuten los te halen. Verder zou ik het echt goed in de gaten houden, een software issue is tot daar aan toe maar een mechanisch oliedruk probleem is niet iets waar je op zit te wachten.


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  5. Same here, heb het nu een paar keer gehad (voor zover opgemerkt dan). Beide keren na zo'n 20 minuten rijden. Duurt heel eventjes, even beetje boost opbouwen en daarna lijkt het weer goed te gaan.
     
  6. Gisteren eens batterij afgekoppeld, maar zonder resultaat. Olietemp werktte nog steeds niet.

    Vandaag nogmaals geprobeerd zekering 26 voor een tijdje uit te halen.
    Olietemperatuur werkt nu weer normaal.
    Hopelijk blijft dit zo :mrgreen:
     
  7. Niet dat ik dit probleem ook heb (had ik dat maar, dan had ik teminste een RS of ST onder m'n kont :mrgreen: ), maar volgens mij is het effect toch hetzelfde? Zekering er uit of accu afkoppelen?
     
  8. Mits de accu lang genoeg los is geweest denk hierbij aan 30 minuten of langer, 5 minuten is te kort.
    De KAM zekering heeft iets van de functionaliteit van het RAM batterijtje in een computer, kortstondig de stroom eraf heeft geen invloed op de werking het het geheugen.
     
  9. oké, dacht dat het om een gewone zekering ging :oops:
     
  10. Dat heb je goed gedacht, het is ook een gewone 10 Amp zekering. De truc werkt ook alleen als je de zekering er enige tijd uit laat. De zekering loshalen gaat echter veel makkelijker dan het loshalen van een accu-pool :mrgreen:

    Hoewel ik het niet zeker weet maar volgens mij wordt de restspanning sneller losgelaten als je de zekering los haalt.
     
  11. hier zijn mensen met dezelfde problemen:

    probleem met de meters zelf:
    i've had my ST for two years now and on 3 occassions my instrument pod on the dash has failed as you describe, oil temp not moving and oil pressure at high. Each time it rectified itself after a short time. The turbo boost guage still worked however. I spoke to my Ford dealer who hadn't heard of the problem.


    probleem kan ook worden veroorzaakt door de map/maf sensor er schijnen st's te zijn waarvan de draden naar de map/maf sensor slecht zijn aangelsoten (productie fout?):
    Strange guage readings are usually caused by a bad connection on the MAP/MAF sensor! Might be worth a check if it keeps happening!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Oké dan, dat verklaart dan ook waarom het los halen van de KAM zekering (tijdelijk) werkt. De MAF en MAP data worden dan immers gereset.
     
  13. Precies, onlangs had ik het weer ! Maar nu met GSM in handbereik...


    [youtube]Eu_6IYNkhVo[/youtube]
     
  14. Dat ziet er exact uit zoals bij mij. Ik heb nog geen KAM fuse eruit gehad, dat doe ik misschien morgen wel even als ik winterbanden erop ga doen en van engine map ga wisselen.

    Het is trouwens hilarisch op te lezen: '.... my Ford dealer who hadn't heard of the problem...' Het zal ook eens een keer wel ;)
     
  15. Ik had het zelfde probleem olie temperatuur meter op nul en olie druk meter op 4 naar een paar weken deden ze het weer op eens ,heb vandaag een diagnose laten uitvoeren bij de Ford dealer de uitslag was volgens hun een fout in het instrumenten paneel en moet dan opgestuurd worden en gerepareerd worden ben je de auto 1 week a 2 weken kwijt en kost rond de 300 euro maar ik geloof er niet in dat het daar aan licht , volgens mij licht het gewoon aan de map/maf sensor of de buitentemperatuur sensor.
     

Deel Deze Pagina