1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2016 stotteren bij hoge snelheid -> dag later 'blok kapot' volgens dealer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Benelli, 13 jul 2022.

  1. Lang verhaal, maar wil zoveel mogelijk info geven:

    In januari kocht ik een Focus Wagon uit 2016 - 1.0 EcoBoost (125pk) met 61.000km op de teller. Fantastische auto en sindsdien kleine 15k mee gereden zonder problemen, waaronder 2-3 weken geleden 3600km naar (en in) Frankrijk en terug. Voor m'n tripje naar Frankrijk nog oliepeil gecheckt (net boven minimum, beetje bijgevuld) en koelvloeistof gecheckt (prima in orde, stond netjes tussen minimum en maximum).

    In Frankrijk nul problemen gehad, op één gek dingetje na: op dag 2 tijdens een rit in bergachtig landschap, verloor de motor wat vermogen en gaf de melding 'motorstoring'. Auto z.s.m. aan de kant gezet, even uit gehad en toen 'ie weer aanging was de melding weg en sindsdien nog veel kilometers gemaakt en dik twee weken geen problemen meer gehad.

    Tot gisteren: rij uit mijn werk naar huis en bij de oprit naar de snelweg merk ik ineens hevig gestotter bij het doortrekken in toeren (boven de 3.000/3.500 ongeveer). Heeft 'ie de rest van de weg gedaan, in verschillende versnellingen. Rustig rijden is er niks aan de hand, maar even 'doortrekken' bij inhalen of invoegen leverde horten en stoten van het blok op.

    Vanochtend naar mijn vaste garage gegaan. Die heeft de Focus uitgelezen en kwam een aantal verschillende (mogelijk oude) codes tegen, maar niet direct iets alarmerends. Heeft de auto gereset en oliepeil nog even gecheckt. Die was net te laag, wat ik vreemd vond na zo'n korte tijd - tot ik besefte dat ik 3600km had gereden sinds het laatste peilmoment en het dus eigenlijk best logisch was. Olie was verder gewoon normaal van kleur. Wel viel hem op dat koelvloeistofpeil wat laag was, net wel/net niet op het minimum. Moest ik even in de gaten houden en verder gewoon gaan rijden om te kijken of het probleem met stotteren weg was. Zo niet, zo snel mogelijk terugkomen zodat hij de meest recente foutcodes kon uitlezen.

    Ben 10-15 minuten gaan rijden, leek in eerste instantie weer prima; trok soepel door, geen horten en stoten, ook niet bij hogere toeren. Vervolgens kleine 10 minuten een winkel in gegaan, waarna het stotteren er ineens weer was. Dus terug naar de garage, uitlezen: dit keer twee nieuwe, andere codes dan voorheen ('Control module comm bus A off' en 'lost conn BCN' - als ik het handschrift van de monteur goed lees). Hierop zei hij dat dit eigenlijk van alles kan zijn en dat het eerst handig is om bij de Ford-dealer de software te laten updaten omdat dat vaak al veel 'gekke dingetjes' zou verhelpen. Leek me sowieso goed plan om recente software te hebben, dus ik naar Stern Ford in Haarlem en tot mijn blijdschap hadden ze toevallig net een plekje om er naar te kijken. Ik op de leenfiets naar huis, ervanuit gaande dat mijn auto in goede handen was.

    Uurtje later word ik gebeld door Stern, met ongeveer de volgende mededeling: 'er zat nul koelvloeistof meer in, helemaal leeg. Lekt ergens weg en als dat in je motorblok is gekomen is het meestal einde verhaal'. Vervolgens akkoord gegaan met hun voorstel om een druktest te laten doen om te achterhalen waar het eventuele lek dan zit en hoe groot het probleem is. Later teruggebeld met de mededeling: 'er lekt koelvloeistof in de derde cilinder. De bougie is ook anders van kleur dan cilinder 1 en 2 en er zit ook aanslag op die duidt op water in de cilinder. Vrees dat er niks anders op zit dan het blok vervangen.' Na een korte stilte durfde ik met moeite te vragen wat dat zou gaan kosten... 'Tsja, voor een goede gebruikte zou dat op ongeveer €6.000 komen.'

    Nu weten zij er ontelbaar veel meer van dan ik, maar wat mij stoort aan dit verhaal is dat de auto nog geen 24 uur geleden op wat schokkerig optrekken na prima reed, er geen enkel lampje brandde en de motortemperatuur constant is gebleven op precies het midden van het metertje. Ook was dus vanochtend nog de kleur van de olie normaal. En nu ineens zit ik blijkbaar ineens met een relatief recente auto met net 75k op de teller waarvan de motor kapot is.

    Heb de verkoper (importeur/handelaar) gebeld en die zegt dat hij, ondanks dat ik geen garantie meer heb (was maar 2 maanden) en dat ik zonder problemen 15k heb gereden, me toch niet in de kou wil laten staan. Hij vindt het verhaal van Stern ook apart en kan zich nauwelijks voorstellen dat het blok zo plotseling (zonder lampjes en meldingen) kapot zou zijn (eenzelfde reactie als ik van mijn eigen garage kreeg, trouwens). De verkoper laat morgen de Focus ophalen bij Stern, zodat zijn eigen werkplaats een soort second opinion kan geven. En nadat hij zijn bevindingen heeft kunnen constateren 'gaan we om tafel zitten en gaan we kijken hoe we tot een oplossing kunnen komen'.

    Nu ben ik vooral benieuwd of jullie, na dit verhaal, het aannemelijk vinden dat het blok onherstelbaar beschadigd is of dat jullie het ook 'vreemd' vinden. Iemand met ervaring met deze of vergelijkbare problemen die zijn ervaringen wil delen misschien. Weet verder niet echt mijn bedoeling van dit topic; denk dat ik een lichte paniek ervaar en vooral benieuwd ben naar jullie meningen en ideeën over deze situatie. In ieder geval bedankt voor het lezen van deze lap tekst alvast ;)
     
  2. Is goed balen ,
    Vind het ook wel dat de motor snel kapot is gegaan (75000 km)

    Hoop voor je dat je eigen garage een andere oplossing heeft voor je.
    Een 2e hands blokje is toch al snel 2000 tot 2500 met weinig km.
    En dan zit hij er nog niet in uiteraard
     
  3. Maar dat klinkt al een stuk (nou ja, iets) vriendelijker dan €6.000... Maar toch hoop ik dat 'ie niet vervangen hoeft natuurlijk :(
     
  4. Je eigen garage zal het uurtarief denk ik ook wel wat lager zijn dan de dealer


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Benelli vindt dit leuk.
  5. Dit is ongelofelijk zuur, maar helaas zijn er meer Focus eigenaren die met dit euvel te maken hebben gehad. :(

    Om het op mij zelf te betrekken, ik heb in de afgelopen jaren (11) helaas meerdere EcoBoost blokken in rook op zien gaan. Tot twee keer toe een 1.6 blok en één 2.0 ST blok. De 1.6 was van de eerste generatie (2011) en ondanks dat het nooit is uitgezocht geef ik de koelingsproblemen die dit blok kende daarvan de schuld. Er zijn door Ford later wijzigingen doorgevoerd omdat er wat zaken niet helemaal in orde waren maar daarover is op het forum al heel veel geschreven. Het 2.0L blok staat bekend als redelijk onverwoestbaar toch is ook dit blok gaan hemelen zonder ook maar één hint te geven dat er iets mis was, geen foutmeldingen, niet inhouden, helemaal niets.

    Het is dus wel degelijk mogelijk dat de auto de ene dag nog geweldig rijdt en de volgende dag de pijp aan Maarten geeft, hoe merkwaardig het ook mogen klinken.

    Ik hoop voor je dat het financieel enigszins gunstig uit pakt, ik weet dat de kosten enorm kunnen oplopen ondanks het feit dat ik die zelf gelukkig nooit heb hoeven dragen omdat alle 3 de motoren onder (verlengde) garantie vervangen zijn. Heel veel succes met de afhandeling.
     
  6. Dat klinkt niet hoopvol... :( Voor ik deze auto kocht veel gelezen over koelproblemen op de eerdere versies van deze motoren, maar dacht met een iets nieuwere dus safe te zitten.
     
  7. Dat klopt ook, maar het wil helaas niet zeggen dat het nooit voorkomt bij nieuwere modellen, vandaar dat het extra zuur is.
     
  8. Vind het vooral zo gek dat er geen motorlampjes zijn gaan branden en temperatuur niet opliep. Maar goed, wacht het maar even af.
     
  9. Joost jouw ecoboost motoren waren getuned. Destijds hebben we er al eens een discussie over gehad, maar zeker die 1.6 Ecoboost is te arm getuned geweest. Die zuiger was letterlijk verbrand. Imho niet de schuld van de koeling. De andere staat mij niet meer zo voor de geest.

    @Benelli, het temperatuur metertje zegt eigenlijk precies niks. Wanneer je thermostaat in een luchtbel hangt, wat kan bij KV verlies, meet ie niet het water maar de lucht.

    Het stotteren zoals jij dat beschrijft klinkt alsof er KV in de cilinder terechtkwam en dit dus werd verbrand. Buiten dit, vind ik het gek dat jij olie moest bijvullen na 3600km. De ecoboost motoren zijn nou niet bepaald berucht om olieverbruik. Enige wat ik me kan indenken is dat dit blok al eens een knauw heeft gehad door bijv. te weinig KV, dit gerepareerd is en sindsdien olie verbruikt. Als je pech hebt is toen het blok “gefixed” door er een nwe koppakking te plaatsen en eventeel de kop te laten vlakken, maar dat er verder niet is gekeken naar de rest.

    Waardoor het KV verlies bij de 1.0 Ecoboost vaak ontstaat: haarscheurtjes KV tank, gescheurde leidingen van de tank etc. Waterpomp is een “natte” pomp, oftewel die is altijd wat nattig. Domme pech kan ook door bijvoorbeeld een steen in je radiator te krijgen.

    Is de auto overigens voorzien van een trekhaak? Zoja af fabriek of later geïnstalleerd? Er staat me iets bij dat je dan een aanpassing moet doen aan de koeling.
     
  10. Bedankt voor jullie reacties. Klinkt alsof ik me moet voorbereiden op een enorme tegenvaller :( Vind het vooral onbegrijpelijk dat je als eigenaar zoiets blijkbaar niet kan voorkomen en dat het dus zomaar, zonder waarschuwing, kapot kan gaan en je eigenlijk gewoon aan de goden bent overgeleverd.
     
  11. Tja 1 van de risico’s bij de aanschaf van een gebruikte auto, je weet niet wat ermee gebeurt is bij de eerdere gebruiker(s).
    Als een vorige gebruiker eens te weinig koelvloeistof heeft gehad en heet gereden en bedacht die gaat eruit worden zulke details meestal niet besproken tijdens de inruil.

    men ja ik heb mijn focus ingeruild motorisch geen problemen ondervonden maar met 170k op de teller kun je ervan uit gaan dat de koppeling zijn beste tijd gehad heeft, moet ik dat de dealer vertellen? Ik vindt van niet kunnen ze zelf ook wel beredeneren aangezien ze weten dat ik een caravan heb er dus mee getrokken is. De focus zal wel naar de handel gaan dus degene die hem aanschaft moet dit zeker mee nemen in de prijs.
     
  12. Er wordt idd geen controle gehouden op cilinder temperatuur.
    Daarvoor hebben ze oliesproeiers aan de onderkant zitten. Die door olie tegen aan te spuiten zo voor koeling zorgen.

    Als voorbeeld keer gehad auto zonder koeloeistof. Deze gaf aan max temp overschreden, gemeten was 140graden. Kleppendeksel was ook gesmolten. Maar ivm daar geen turbo op zat was de koppakking nog goed.

    In jouw geval is de motor olie en koelvloeistof gaan gebruiken. De vraag is dan waar precies.
    Warmlopen kan oorzaak zijn geweest. Rest gevolg. Warmlopen zie je nooit van te voren.
    Ja als er geen kvs meer in reservoir zit, dan wel, maar meestal is het dan al te laat en al gebeurt.

    6000euro is nieuwe motor inc installatie mogelijk
    Die 2500 voor ruil motor is de vraag of die dan ook gemonteerd zit. Daar komt zo ff 1000euro aan arbeid bij
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Laat ik vooropstellen dat het enorm zuur is dat dit je overkomt.
    Maar helaas kan dat toch echt gebeuren en kun jer letterlijk niets aan doen. En het kan zelfs gebeuren met een spiksplinternieuwe auto.
    Alle materialen van een auto worden volgens een bepaald protocol gemaakt, met bepaalde specificaties en daar zitten overal kleine marges in.
    Als je net toevallig een blok krijgt waarbij alles in de marge zit kan je zoiets overkomen.
    Ik heb een tijd in de vliegtuig trolleys en keukenbouw gezeten (driessen aircarft interior systems) en elke afdeling had zijn eigen marges. Alleen als iedereen alles op de marge fabriceerde paste het toch uiteindelijk net niet vanwege marge op marge op marge. Het is dus vaak een optelsom van factoren.
    Daarnaast is dit een van de grootste nadelen van een gebruikte auto kopen, al is hij garage onderhouden, als hij bij inruil/verkoop toch een probleem heeft (misschien wel daarom ingeruild) en de inkoper weet van niets en ziet een garage onderhouden auto verwahct hij ook niets. Als jij dan toevallig die auto koopt heb je echt hele botte pech.

    Kortom, er kan van alles aan de hand zijn waardoor dit gebeurd is, je hebt er alleen precies niets aan en ik hoop dan ook echt dat de uiteindelijke (financiele) schade mee zal vallen.
     
  14. Ik zie dat je een import hebt gekocht. In principe niets mis mee natuurlijk, maar met dit soort verhalen denk ik dan vaak aan terugdraaide km standen of enorme schadebakken die minimaal zijn opgelapt..

    Ik vind 't heel zuur voor je dat dit je overkomt. Hopelijk komt 't nog tot een goed eind.
    Had je (bovag-)garantie op de auto? Zo ja, was 't probleem al ontstaan binnen de 6 maanden? Dan moet de garage je helpen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Sinds kort is de Bovag-garantie zelfs 1 jaar (=wettelijk) ... hou ze eraan !!!
     
  16. Bedankt voor alle reacties. Samenvatting is volgens mij: 'kan helaas gebeuren, dikke pech'. Bedankt voor alle input in ieder geval, ik ga afwachten wat de verkoper zegt na zijn onderzoek en bereid me voor op een grote kostenpost :(

    Probleem is ontstaan na ongeveer 6 maanden + 1 week... Maar dan hebben we het volgens mij over verborgen gebreken ook e.d. en dat lijkt me sowieso haast niet aan te tonen. Geen Bovag-garantie helaas. Eerste keer dat ik een wat nieuwere auto koop, mijn vorige kwam allemaal van particulieren af en waren aanzienlijk goedkoper. Weet meteen waar ik een volgende keer op moet letten dus.

    Wat betreft die €6.000 voor een vervangende (gebruikte) motor; is dat reëel? Of is dat iets dat aanzienlijk goedkoper (maar wel betrouwbaar) kan buiten Stern om?
     
  17. [​IMG]
    [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Benelli vindt dit leuk.
  18. Hier komen dus nog wel de arbeidskosten bij.
    En dat zal verschillen per garage.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  19. Hmm oké. In hoeverre zijn de gelopen kilometers van zo'n blok te vertrouwen? En ik dacht ergens gelezen te hebben dat inbouw op zo'n €1500 zou komen, inclusief materialen.

    Hoe gaat zoiets eigenlijk met mijn huidige kilometerstand? Is dat aan te passen naar de stand van het 'nieuwe' blok? Misschien domme vraag, maar dit is allemaal nieuw voor me haha ;)
     
  20. Benelli vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina