1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus Ecoboost natte bougies probleem?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Andra_m, 12 jul 2022.

  1. #1 Andra_m, 12 jul 2022
    Laatst bewerkt: 12 jul 2022
    Beste Leden,

    Ik zit weer met een giga probleem met mijn Ford Focus (Focus 2011-2015, 1.0L EcoBoost 120PS/125PS/140PS, Midnight Sky)
    Hij is van 2014 (Datum eerste toelating 07-03-2014) En er staat nu zo een 110000 op de teller.

    Ik kocht hem january 2021, mijn problemen begonnen in maart dit jaar. Hij verloor vermogen, ik bracht hem toen naar een garageman die af en toe blijklust, hij concludeerde dat er een ontstekingsfout was op een bobine. Dat is toen gerepareerd

    Vrijwel 2 km na het wegrijden ging het motorlampje weer branden. Dus auto weer terug, toen zei hij dat de bougies nat waren, hij had ze schoongemaakt en er weer terug ingezet.

    Hij reed weer voor een dag of 2, en toen verloor de auto weer vermogen.
    De derde keer langs, zijn er nieuwe bougies ingezet, want ze waren weer nat.

    Hij heeft bobines omgezet, nog een set nieuwe bougies, maar het probleem blijft, de auto verliest het vermogen en het lampje blijft branden. De boegies blijven nat

    Ik heb toen een andere garage gebeld met deze symptomen, en zij vertellen mij dat het kan zijn dat het de pakking is, of de kop die lekt, en dat gaat zo even 3k kosten. Of een nieuwe motor, rond dezelfde prijs.


    Ik schrik hier heel erg van, ik heb 9k betaald 1,5 jaar gelden, en nu zo deze kosten.....
    Dat probleem even daargelaten, valt er iets zinnigs te zeggen met deze beschrijving, is er nog een kans dat het probleem elders is ( met hopelijk ook minder kosten)

    Herkend iemand dit probleem, heeft dit meegemaakt, en weet er iets over te zeggen?
    Ik zit momenteel financieel in de knel, 3k kan ik niet goed missen, de auto ook niet, dus ik zit even enorm vast, vandaar mijn hulp vraag.


    ( De garage waar ik hem kocht geeft niet thuis, dus dat is einde verhaal)


    Dus kortom, auto blijft vermogen verliezen, trekt dan ook niet op en komt niet boven de 80 PU, bougies zijn steeds nat.
    Koelvloeistof niveau blijft wel goed, dat is elke keer gecontroleerd.
    Bobines zijn ook nagekeken en omgedraaid.
    Hij denkt dat de cylenders blijven lekken

    Fotos van de druk
    https://imgur.com/a/bpQ3Thg

    Ik hoop dat iemand voor mij tips heeft!

    Bedankt voor het lezen!
     
  2. Wel raar 4 drukmetingen op een 3 cilinder.
     
    SJWD vindt dit leuk.
  3. Dit is wat hij erover zei:
    3x getest en cilinder blijft lekken
    Motoren zijn niet al te best en gevoelig voor overbelasting. Wellicht een keer te warm geworden. Hij mist compressie zoals op de foto's te zien (cilinder 1).

    (
    Bougies leken nog de eerste (orgineel Ford). Echter waren ze nat (alle 3) en dat is raar. Zou kunnen betekenen dat de injectoren nadruppelen of niet goed worden aangestuurd. Echter kan ik dat "zo even" niet testen.
    Paar keer getest met de nieuwe en bobine's omgezet..)
     
  4. dat die koelvloeistof niveau op peil blijft is wel goed.
    Je geeft aan dat bougies nat zij. Allemaal ? Is dat olie/roet ? Kan je fotos posten hier ? Hoe zit met olie verbruik ? Wat is de gemeten compressie van cylinders ?
    Dat je vermogen verliest, heeft in jouw geval, niet direct met ontsteking te maken.
    Wat is de staat de turbo?
    Ik zou een keer de auto (laten)uitlezen in plaats van onderdelen zomaar vervangen.
     
  5. Als ik goed zie heb je op 1 10bar en de andere 7bar.
    Op forum is er nog iemand die precies ook op cil1 druk verliest. Waar 3.5jaar geleden nieuwe motor is gegaan. Met nu weer zelfde issue.
    Die kreeg ook te horen motor vervangen ivm koppakking vervangen geen succes is
     

  6. De bougies, ze waren nattig, olieachtig zwart
    Ik heb deze foto's gemaakt
    https://imgur.com/3qFdPGr

    Olie verbruik is volgens mij normaal, sinds aankoop 1x bijgevuld bij de garage tijdens een beurt.
    Net weer gekeken, pijl is goed.

    Ik heb alleen de fotos van de compressie, ik weet niet hoe ik het af moet lezen, of wat het exact betekend.
    Ik weet niet of er wel een turbo in zit? Het is een 1.0 Ecoboost, heeft dat een turbo?

    Horen bougies nat te zijn?
     
  7. Of de bougies nat zijn kan ik zo niet zeggen het lijkt wel alsof ze enorm zwart zijn.

    Auto uit laten lezen door goede apparatuur kan misschien nog wat opleveren aangezien je zegt dat het motorlampje gaat branden
     
  8. Bougies zien er idd meer zwart uit dan nat. Al moet ik zeggen dat ik beoordeel op basis van 4 pixel. Foto is zeer lage resolutie kan dus niks duidelijks er op zien.
    [​IMG]
    Of je hebt
    https://kereta.info/wp-content/uploads/2009/07/spark-plug-colour.jpg
    Zo zijn er op internet wel meer van zulke fotos met alle soorten issue dat je vanuit bougie kan zien
    Zou bijna zeggen iets met olie verbranden. Maar ja je oliepeil staat goed. Door benzine is het zwart en nat. Alleen dat nat kan ik niet zien op de foto

    1.0ecoboost heet ecoboost ivm eco zuinig rijd, maar als je wil krijg je een boost van turbo voor de pk.
    1.0 zonder turbo kom je uit op 65-70pk

    Na compressie test doe je ook cili derlektest. Dan weet je precies waarheen hij lekt. Dan weet je ook waar je moet zoeken/kijken.
     
  9. #9 mario75, 12 jul 2022
    Laatst bewerkt: 13 jul 2022
    het is raar dat bougie schacht op de hele lengte vies / zwart is. het lijkt alsof ze niet goed vast zijn geweest. Misschien olie in bougieputjes ?
    Bij deze motor zit de turbo aan de voorkant.
    Nu zie ik de compressie meting, ( alleen cylinder 1 ? ) een keer 10 daarna 7 bar. Kan een scheurtje zijn, kan een kapotte / gebrande klep. Hebben ze ook die andere 2 cylinders gemeten ?
    Het beste is met goede OBD software, liefst Ford IDS, uitlezen en testen.
     

  10. Sorry voor de foto, ik hoop dat deze duidelijker is:
    https://imgur.com/a/XNZINdY
    https://imgur.com/a/XNZINdY

    Hij zei dat dit nog de orginele bougies waren.
    Ze zijn nu allemaal vervangen, maar telkens als ik weer aanklop met hetzelfde probleem zijn de boegies nat, hij maakt ze dan schoon, en ook waar ze in zitten ( geen idee hoe dat heet) en zet ze weer terug, de keer daarna zijn ze weer erg nat ( volgens hem)

    Als ik die van mij vergelijk met het plaatje een van de eerste 3 denk ik.
     
  11. Niet al te best?
    Deze motoren zijn prima. Alleen een aantal koelings issues, maar daar zijn modificaties voor geweest.
     
  12. oh was niet zozeer dat foto onduidelijk waren. meer dat ik op gsm niet in kan zoemen. op pc kan dat wel.

    klopt idd dat het originele bougies zijn. zijn namelijk ford bougies. maar je kan niet zeggen hoe lang deze er al in zitten.
    als ik voor mijn auto kijk is het elke 60.000km. Kans is dat deze dus er 50.000km in hebben gezeten. gemonteerd door ford zelf bij beurt toen der tijd

    overbelasting kan gezien worden als gebrekkig koeling.
     
  13. We kunnen hier van alles bedenken aan de hand van je foto's maar er lijkt erg veel focus te liggen op de bougies.
    Maar er kan ook iets heel anders aan de hand zijn.
    Laten uitlezen met de jusite software zoas hier al eerder aangegeven zal hopelijk meer duidelijkheid geven.
    Want als bougies nat en zwart zijn al na korte tijd gaat er iest niet goed en dat ligt dan niet aan de bougies.
     
  14. Juist ! Natte bougies is een gevolg, geen oorzaak.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Ik heb op aanraden van iedereen hier de auto bij een Ford garage laten brengen.

    Ik heb daar het volgende uit:

    1 bobine was niet orgineel, dus al eens vervangen.
    Koelvloeistof lekte
    Olie lekte
    1 kop heeft 0 compressie.

    Ze raden mij aan de gehele motor te vervangen en dat gaat 5k kosten.

    Helaas heb ik dat geld niet, de auto was mijn deel van de scheiding, ik heb al geen woonruimte, dus nu gaat dit ook nog de fik in.
    Ik moet hem laten opkopen door een opkoper.

    Ik heb de verkopende garage nog gebeld, die geven niet thuis, want ik heb geen Bovag meer.
    Rechtsbijstand verteld mij dat het niet te bewijzen valt dat alle problemen er al waren voor ik hem kocht. Dus ook daar ga ik weinig voor elkaar krijgen.

    Auto was 9.2k Euro had 100k km gelopen, ik heb er iets meer dan 1 jaar mee kunnen rijden voor hij stuk ging. Dat was het dan.

    Ik ben zo verdrietig.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Ja dat is wel heel erg zuur inderdaad. Je kunt eens hier rondvragen vwb installeren van de motor maar je zult nog steeds een vervangde motor moeten regelen/kopen/vinden.
     
  17. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen daarmee helaas. Auto dingen dat deed mijn ex altijd. Ik kom ook niet uit een familie met handige personen.

    Als je tips hebt waar te beginnen, zou ik zeer dankbaar zijn!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Als je het nog niet hebt gedaan doe even een voorstel bericht hier : Even voorstellen | Focusclub.nl
    Maak daar dan een linkje naar deze pagina.
    Vwb het zoeken van een motor zijn er hier ook mensen die wellicht een goed idee hebben.
    Revisieblokken zijn in het algemeen beter dan een motor van een demontage bedrijf omdat revisie bedrijven de motoren ook nakijken en garantie geven. Alleen ook meteen duurder.
    Demontage bedrijf (sloop) moet je altijd maar afwachten wat je krijgt.
    In Duitsland wordt heel veel ebay gebruikt en daar staan soms hele goede aanbiedingen op ook qua motoren alleen transport zul je dan zelf moeten regelen.
    Een blok vervangen is best een hoop werk maar ik kan me zo voorstellen dat er hier wel leden zijn die daar hun hand niet voor omdraaien.
    Maar ik kan natuurlijk niet voor anderen praten. Ik wens je in ieder geval enorm veel sterkte en succes met de ellende.
     
  19. Als ik het verhaal zo lees vermoed ik dat een van de injectoren, misschien zelfs allemaal wel niet goed hebben gefunctioneerd waardoor de bougies zo nat zijn geworden met uiteindelijk als gevolg dat bij 1 cilinder echte schade is ontstaan.

    Je zou nog eens kunnen kijken of iemand met een camera in het blok wil kijken.
    Het kan zijn dat er een klep revisie nodig is omdat die gewoonweg niet meer (of verre van goed) afsluiten en je daardoor zoveel comoressieverlies hebt.
    Als dat het geval is kom je er aanzienlijk goedkoper uit dan de nu genoemde kosten.

    Zou het zeker niet opgeven na dit eerste bericht en nog eens rond vragen, of wellicht komt iemand hier wel met hét adres dat kan helpen.

    Ik ken wel meer verhalen van mensen die serieus geld tegen een probleem aan zouden moeten gooien en uiteindelijk bij een second opinion was het voor een fractie van de prijs opgelost.
     
  20. WauW*TeR vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina