1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

P0420 in Forscan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marcelsmit, 25 apr 2022.

  1. #1 marcelsmit, 25 apr 2022
    Laatst bewerkt: 25 apr 2022
    Ik heb voor de eerste keer mijn auto uitgelezen met Forscan, ik zie 3 meldingen, iemand een idee? Zie foto’s:

    1591E06C-0B84-4962-A438-D27659BEB098.jpeg
    CFFB385B-2208-45A3-B125-C9A3028D3842.jpeg
    73C35681-2B98-47DA-B194-C47D075013C3.jpeg
    9D3456B1-87EF-4024-B9E3-A541DD847086.jpeg
     
  2. P0420 betekende bij mij dat ik een nieuwe katalysator kon kopen.
     
  3. P0420 is naar alle waarschijnlijkheid de katalysator. Maar het kan ook een lambda sonde kunnen zijn. Zelfs een verkeerde afstelling, brandstof/lucht mengsel, kan deze fout melding veroorzaken, bv door een niet lekker werkende brandstofpomp. Ik heb de melding ook al eens voorbij zien komen na een ‘misfire’ veroorzaakt door een stukkende bougie.

    Bij deze een lijstje met mogelijke oorzaken:

    Common causes of the P0420 code?
    • Damaged muffler or leaks in the muffler.
    • Damaged exhaust manifold or leaks in the exhaust manifold.
    • Damaged exhaust pipe or exhaust pipe leaks.
    • A misfire in the engine.
    • Oil contamination in catalytic converter.
    • Faulty catalytic converter (most common).
    • Faulty engine coolant temperature sensor.
    • Faulty front oxygen sensor.
    • Faulty rear oxygen sensor.
    • Damaged oxygen sensor wiring.
    • Oxygen sensor wiring that is not properly connected.
    • Damaged oxygen sensor connectors
    • A leaking fuel injector.
    • High fuel pressure.
    • Use of the wrong kind of fuel (using leaded fuel instead of unleaded fuel)
     
  4. Bij mij was het de katalysator, maar dat was wel in combinatie met een motorlampje. Als die bij jou niet brandde zoals het een oude melding kunnen zijn? Ik zou ze sowieso eens wissen om te kijken welke er terugkomen.
     
  5. Het hele verhaal even van het begin af aan; Ik kreeg een aantal maanden geleden een geel lampje, toen is de lambdasonde vervangen. Het lampje is anderhalve week geleden weer aan gegaan, ik heb de auto uit laten lezen en ze zeiden bij Ford de katalysator, maar het kon ook door brandstof komen zeiden ze, die E10 benzine schijnt niet leuk voor de katalysator te zijn als je kleine stukjes rijdt, dan komt er condens in omdat de kat niet heet genoeg wordt ofzo en een keer met euro 98 (E5) tanken zou het lampje misschien kunnen doen uitgaan. Echter de dag erna was het lampje vanzelf weer uit.

    Ik tank normaal euro95 bij de Shell, maar we hebben wel een paar keer verschillende merken benzine getankt. Mijn vriendin heeft een aantal maanden geleden een keer V-power getankt (dat tankte ik met mijn vorige auto en ze wist niet dat ik in deze euro 95 gooide) een aantal maanden daarna heeft ze een keer bij zo'n goedkoop tankstation getankt (Tinq) en volgens mij ging daarna voor de eerste keer het lampje aan (toen is dus de lambdasonde vervangen) Daarna weer een aantal keren gewoon euro 95 bij de Shell getankt en dat laatst die benzineprijs zo hoog was heb ikzelf een keer bij die Tinq getankt omdat die veel goedkoper was en eventjes daarna ging dat lampje dus weer aan. Ik heb nu zelf zo'n obd2 kabel gekocht om uit te lezen en zelf te zien wat er nu voor foutmelding uitkomt. Ik persoonlijk denk dat Tinq wat slechtere kwaliteit benzine heeft en daardoor die melding komt, maar ja ze zeggen bij Ford dat waarschijnlijk de katalysator vervangen moet worden. Nu heb ik de auto ver weg gekocht en ik moet er 2,5 uur heen en 2,5 uur terug voor rijden. De afspraak is in principe al gemaakt, maar aangezien dat lampje nu uit is vermoed ik dat ze daar toch echt de katalysator niet gaan vervangen en ik wil daar eigenlijk geen hele dag heen en weer rijden en een volle tank benzine voor opofferen.
     
  6. Heel verhaal als antwoord:
    de kwaliteit van Benzine van welk tankstation dan ook kan en mag niet zo slecht zijn, daar zijn eisen voor en alles komt uit dezelfde depot's, is onlangs ngo een hele discussie over geweest hier.
    Verschil tussen E5 en E10 is er er wel en dat is best behoorlijk. Ik tanke altijd gewoon de goedkoopste (E10) maar besloot ook eens E5 te proberen omdat Ford motoren daar lekkerder op draaien. Ik heb in het verleden ook getest met gewone vs dure brandstof en was er achter dat het enorm verschil kon maken maar dat dat per motor kan verschillen.
    Terug naar nu, de cmax bijna leeg gereden en haalde net aan de 500 en een beetje km op een tank E10. Volgegooid met E5 en tot mijn eigen verbazing rijdt ik nu bijna 600km op een tank. Dit weekeinde ging bij 597km pas het reserve lampje aan. Dus ik kan bevestigen dat er een aanzienlijk verschil zit tussen E10 en E5.

    Maar dat brandstof je katalysator stuk zou maken kan volgens mij niet en al helemaal niet op 1 tank.

    Meest voorkomende reden dat een katalysator kapot gaat is dat er veel kleine stukjes worden gereden waardoor hij niet heet genoeg wordt om zichzelf schoon te branden en er dus inderdaad restjes condens achterblijven. Auto's met een katalysator moeten eigenlijk gewoon minimaal een keer per maand een goed stuk/tijdsduur gebruik worden om dat te voorkomen.

    Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag overigens.
     
  7. Ik rijd inderdaad geen grote stukken, naar mijn werk is 10 km heen en 10 km terug, verder is het vooral kleine stukjes in de stad zelf.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Ja en dat is heel slecht voor motor, je zou af en oe gewoon eens een flink stukkie moeten gaan rijden, een keer per maand ofzo
     
  9. En wat is een flink stukje ongeveer?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. even een uurtje sturen inclusief een stuk snelweg, zeg een km of 50 in totaal. Met de afstanden die je nu rijdt word de motor ook nooit echt goed warm ook dus de kat ook niet.
     
    marcelsmit vindt dit leuk.
  11. Het verhaal over E5 en E10 betreffende Ford motoren klopt gewoon.

    Zowel met de C-Max ervaren (1.6 ecoboost) dat hij veel rustiger liep maar nu ook met de Kuga.

    Toen ik de Kuga gekocht had en ophaalde in januari 2022 liep de motor onrustig en vond ik hem rumoerig. E10 zat er in. Nu een kleine 2000KM verder (en meerdere keren alleen maar E5/98 getankt te hebben) loopt de motor (1,5 ecoboost) veel rustiger en nagenoeg geruisloos.

    Bij mij komt die E-10 troep er gewoon niet in. Al genoeg verhalen gehoord over schade aan ecoboost motoren..

    Dat een Kat erdoor gesloopt zou kunnen worden zou me niets verbazen.
     
  12. ben ik ook met je eens ik tank alleen nog maar E5, rij ruim 100km meer op een tank ook.
    dat lijkt mij in dit geval van Marcel Smit dus niet het geval, sowieso lijkt het mij erg onwaarschijnlijk. Maar dat is mijn mening.
     
  13. Klopt bij ons (Ik ben buschauffeur) moeten de stadsbussen om de 2 maanden een stuk snelweg van 50 km rijden om de kat storing te laten verwijderen? En ja dit helpt anders elke dag motor management storing op de VDL bus.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Kleine stukken rijden is altijd funest voor auto.
    Keer stuk van 50 a 100km rijden is juist goed voor de auto.
    Oudere voertuigen konden sloom worden en issue krijgen met verzadigde filter voor brandstofdamp.
    100km rijden en issue is weg.

    Wat betreft e5 en e10 is het niet zozeer ethanol wat er in zit voor issue geven. Maar dat bij e10 tegen bekende euro95 zit en e5 tegen euro98.
    De motoren moeten nu zo krap afgesteld zijn betrekking op uitstoot.
    Daardoor hoger octaan getal zal motor rustiger van lopen. Ivm dan inspuitingstijd en ontstekking dichter bij perfectie zitten. Om zo ff te noemen
     
  15. Het lampje is nog steeds uit, dus ik denk niet dat ik dat hele stuk heen en weer ga rijden naar die garage. Ik zal gewoon wat vaker een groot stukje moeten gaan rijden.
     
  16. #16 marcelsmit, 16 jul 2022
    Laatst bewerkt: 16 jul 2022
    Ik heb sinds van de week weer motormanagementlampje. Gewoon euro 95 van Shell getankt die ik altijd tank, dus daar kan het nu niet aan liggen. Kan ik nu met zekerheid zeggen dat het aan de katalysator ligt? de voorste lambdasonde is vorig jaar al vervangen door deze melding. Als ik nu een nieuwe katalysator ga laten monteren, moet dat dan meteen zo'n overpricede(meer dan 1000,- geloof ik) zijn origineel van Ford, of is een betaabaar ander merk (rond 650,-) ook goed?


    image0.jpeg
    image1.jpeg
    image3.jpeg

    Er zit trouwens nog een foutcode in, namelijk U2101:00-2F, heeft dit ermee te maken misschien?
    image2.jpeg
     
  17. DE U codes hebben alleen betrekking op de communicatie en derhalve niet met jouw probleem te maken.
     
  18. Ok, dus die is niet belangrijk en hoef ik me geen zorgen over te maken?
     
  19. nee, geen zorgen.
    de U code genereerd die als die verbonden wordt of de verbinding wordt verbroken door de interface die je aan sluit in de auto.
     
  20. Ok top, thanks voor de info. Het lampje is trouwens na een dag of 2 weer uit gegaan. Mag ik er dan vanuit gaan dat het allemaal wel meeviel en hoef ik geen aktie te ondernemen?
     

Deel Deze Pagina