Focus ST MK3: koppeling versleten in garantie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door El Pollo Diablo, 2 apr 2022.

  1. Hallo allen,

    Afgelopen december een mooie Focus ST MK3 uit 2013 gekocht met toen 137.000km op de teller. Volledige onderhoudsgeschiedenis, zeer mooie staat. Enfin, lang naar zo'n model gezocht en daar stond hij dan. Gekocht bij een Volvo dealer in het oosten van het land met 6 maanden garantie.

    Onlangs op de terugweg vanuit oost Polen nadat ik ben wezen helpen met Oekraïense vluchtelingen, merkte ik dat hij soms zwaarder begon te schakelen. Ook leek de koppeling heel lichtjes te slippen in 5/6 toen de auto volledig afgeladen was (5 personen, bagage). Gelukkig zit hij nog in de 6 maanden BOVAG garantie.

    Ik ben keurig te woord gestaan en ik mocht Mebu in Nootdorp te diagnose laten stellen en eventueel laten repareren. Mebu stelde inderdaad vast dat de koppeling (en vliegwiel) aan vervanging toe is. Helaas wilt de dealer waar ik hem kocht niet de reparatie door Mebu laten doen vanwege arbeidskosten. Ze gaan hem dus zelf vervangen.

    Nu raadde Mebu aan de koppeling door een RS variant als ik in de toekomst wil gaan tunen. Dat vind de dealer prima, maar zij weten de meerprijs hiervan nog niet. Maar dat gaan ze uitzoeken.

    Nu wil ik jullie vragen, nu de koppeling toch door de dealer onder garantie wordt vervangen en daar staat, zijn er nog meer puntjes die raadzaam zijn te vervangen en/of te inspecteren? Wordt bijvoorbeeld standaard de motor- en versnellingsbakolie vervangen bij het vervangen van de koppeling?

    Benieuwd naar jullie tips om gelijk mee te nemen. Bedankt!
     
  2. De motor en bak zitten wel aan elkaar maar de motor olie loopt niet door de bak.
    Deze hoeft dus niet vervangen te worden.

    Bij het demonteren van de bak wordt deze ook afgetapt en moet dus opnieuw gevuld worden. Dit hoort met nieuwe olie te gebeuren. Ik kan mij ook niet voorstellen dat een dealer hiermee gaat klooien.

    De vloeistof die de koppeling bedient, is remvloeistof. De rem en koppeling delen een reservoir. De vloeistof dat reservoir wordt op niveau gebracht na het ontluchten van de koppeling cilinder maar men zal niet de remmen meenemen hierbij.

    Het was vroeger altijd raadzaam om bij Ford handbakken ook de keerring van de aandrijfassen in de bak te vervangen aangezien die vaak gingen lekken na een reparatie waarbij de as uit de bak moest.
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  3. Ik kan het helemaal mis hebben hoor. Maar volgens mij blijft de olie gewoon in de bak zitten bij een vervanging van koppeling/vliegwiel. Overigens kan bij deze km-stand het vervangen van de bakolie echt geen kwaad.
    Ik zit nog te denken aan de krukas keerring, waar je alleen bij kunt indien de bak er onder weg is. Maar dat levert wel een flinke puist extra werk op. En bij 140K is dat relatief vroeg vermoed ik.
    Voor de rest kom je niet heel veel tegen bij het vervangen van de koppeling.
     
  4. Zodra de aandrijfassen uut de bak zijn loopt de olie er uit.
     
  5. Krukaskeerring alleen als ie lekt. Overigens de keerring vervangen wanneer de bak en het vliegwiel er al af liggen, is het werk niet meer.
     
  6. Dank allen! Ik neem alle tips mee.
     
  7. #7 El Pollo Diablo, 5 apr 2022
    Laatst bewerkt: 5 apr 2022
    Helaas, minder goed nieuws.

    De dealer waar ik hem kocht heeft contact gehad met twee aparte Ford dealers en hen uitspraak is leidend voor de dealer. Zij vervangen nooit een ST koppeling door een RS koppeling. Dat gaat de dealer dan ook niet uitvoeren. Er komt dus gewoon weer een ST koppeling in, en afhankelijk van de slijtage die ter plekke wordt vastgesteld, vervangen zij al dan niet het vliegwiel.

    Ik heb het er mee te doen, aangezien dit een garantiegeval is. Maar op de Focus ST forums heb ik me laten vertellen dat de standaard koppeling prima is tot 400pk. En dat gaat mijn auto nooit zien. Ik ga maximaal voor stage 2 (inlaat, uitlaat, software, intercooler, downpipe en catback) wat met geluk 300pk geeft.
     

Deel Deze Pagina