Dynamo kapot Ford Focus II :(

Discussion in 'Electronica' started by ColinC, Feb 26, 2022.

  1. Vanochtend begon mijn acculampje te branden, samen met een hogere toon die uit de motor kwam.
    Ik kon er nog mee rijden en af en toe ging het lampje weer uit, alleen toen ik op de zaak aan kwam viel ie al uit in de laatste bocht.

    Buurman had nog een tester, accu wordt inderdaad niet opgeladen (meter bleef op 12 staan ipv het groene OK met 14).
    Komt totaal niet lekker uit dit zo, maar op basis van jullie ervaringen.. Wat gaat het vervangen hiervan kosten ongeveer?

    Ik weet dat ik het ooit bij een Skoda Fabia zelf eens heb gedaan omdat ie op zo'n makkelijke plek zat. Maar dit is natuurlijk iets anders, zit ook helemaal verstopt aan de onderkant dus daar durf ik zelf niet aan te zitten.
     
  2. 408 euro. :butt:
    Wordt de hele distributieriem erbij vervangen?
     
  3. Nee, de 1.8 Flexifuel heeft een ketting.
    Vermoedelijk worden wel beide multiriemen vervangen.
     
  4. #5 ColinC, Feb 27, 2022
    Last edited: Feb 27, 2022
    408 euro (en dat is nog een vanaf prijs) is voor nu even te gortig. Zeker omdat donor-onderdelen met garantie maar 40-70 euro zijn .
    Al is het nu wel zo dat nood de wet breekt. Zeker aangezien ik vannacht dus strandde (ik dacht nog net genoeg rest stroom te hebben om thuis te halen, maar niet dus. Gevolg: Teruggesleept door de ANWB en in de vrieskou naar huis lopen omdat ANWB me niet thuis wou brengen), dus ik wil hem wel nieuw bestellen, alleen ik zie zoveel verschillende.
    Deze 2 bijvoorbeeld;
    DYNAMO
    MESSMER - 210328A
    • 120A / 14V
    [​IMG]

    DYNAMO
    MESSMER - 210438A
    • 120A / 14V
    [​IMG]

    Wat is nu precies het verschil? Behalve de afmetingen... Het wordt niet heel gemakkelijk gemaakt zo.

    Het lijstje bij Koskamp is nog veel langer namelijk.
     
  5. Wat is er precies het verschil met 2 eerder genoemden dan? Bij de een staat bijv. Poly-VF6 en de ander Poly-V6?
    Ik kan beiden bestellen en morgenochtend al binnen hebben namelijk. Winparts heeft langere levertijden, wil uiterlijk woensdag de auto weer rijdbaar hebben.
     
  6. Thanks!
    Exact dit probleem is het:
    Inclusief dat geluid.

    Maar man o man wat een werk om te vervangen zo te zien.
     
  7. Hou er rekening mee dat de multi riemen een b*tch zijn om te vernieuwen er is weinig bewegingsruimte, don't ask me how I know, been there, done it
     
  8. Dat geloof ik graag! En de originele laten zitten is geen optie? Of niet aan te raden?
    Morgen maar even een goed woordje spreken met de overbuurman (garagist)
     
  9. Eerlijk gezegd vond ik dat wel meevallen, wel heel belangrijk om te zorgen dat je voldoende ruimte hebt, rechter voorwiel eraf en binnenspatbord even weghalen.
    Een tooltje kopen voor de stretchbelt onder is aan te raden.
    Hier is het beschreven : https://www.focusclub.nl/index.php?threads/focus-mk2-fase-2-1-8-duratec-multiriem-en-vervangen.

    Het wisselen van de dynamo ziet er verder ook niet heel ingewikkeld uit, ik zou dat zelf wel aandurven
     
  10. Ik had zo een setje voor de riem gekocht maar kon het niet gebruiken, de betreffende poelie had geen gatenpatroon om met de tool te kunnen draaien
     
  11. oké, kennelijk heb je dan een andere poelie onder !?
    Hier vind je de benodigde riemen en de werkwijze in post #5, ging bij mij zonder probleem … : https://www.focusclub.nl/index.php?...0-multiriem-vervangen.118783/#post-1821877067

    … op het plaatje van Werner in post #4 zie je ook heel goed hoe de dynamo zit
    … waar is Werner gebleven trouwens ? … @trucker0werner
     
  12. De dynamo is een heikel punt bij de Focus II.
    Denk aan de bevestigingsbout. Die kan heel vast zitten. In sommige gevallen breekt hij af en moet je opnieuw tappen.
     
  13. Dank voor jullie tips! Nieuwe dynamo zit er inmiddels op! Ik durfde het zelf niet aan, zoals @Rykers aangeeft, als ie afbreekt.. Zo technisch ben ik niet haha.
    Buurman heeft een aanhanger-reparatie bedrijf en een heeeeel handig iemand in dienst. Die heeft hem er vanmiddag op gezet. :cheer: Ben zo blij als een kind in een snoepwinkel.


    Kom ik bij de volgende uitdaging, ik kan mijn datum en tijd niet instellen op info display.. Die staat nu op de datum dat ie van de fabriek kwam haha.
    Ik las dat het via de radio moest, maar ik heb geen originele Ford radio meer, dus dat wordt hem niet..
    Via de instellingen heb ik alleen de modussen voor stuurbekrachtiging (had ik nog niet eerder ontdekt, supergaaf!), metrische eenheid en akoestisch signaal. Niet datum & tijd zoals het boekje aangeeft.. Is er een andere manier om dit in te stellen?
     
  14. Ik kan me herinneren dat dit (zoals de meeste problemen) al eerder ter sprake is geweest. Als ik me niet vergis wist @JW het antwoord …
     
  15. De radio is als het ware een interface om de datum en tijd in te stellen.
    Deze worden ergens anders opgeslagen.
    Wat je kunt doen is een fase 2 teller laten plaatsen, daarmee kun je wel de tijd instellen.
    Dit is ook niet zo 123 gedaan ivm pats maar het kan wel.
     
  16. Oh fijn.. :schater:
    Ford heeft het niet heel makkelijk gemaakt zo.

    Useful information! Alleen ik heb die standkachel modus ook niet in het menu staan. Of die moet op een andere manier te activeren zijn, zal zo even het boekje er weer bij pakken. (Heb wel een stekker ingang in de grill namelijk)

    Edit: Wat is dit voor gekkigheid, die instelling heb ik er dus ook niet in staan.
     

Share This Page