MK3 2015 Drl goedkope oplossing

Discussie in 'Exterieur' gestart door Jeroenvp4, 12 feb 2022.

  1. Beste focus rijders,

    Ik ben op zoek naar een goedkope oplossing om drl in de focus te monteren en het van een geschakelde reserve zekering in de motor ruimte af te halen.

    bijvoorbeeld zoiets:
    https://www.google.nl/shopping/prod...66102751_0,prmr:1,pid:867321863066102751,cs:1

    Bij schemer duurt het te lang voor het licht automatisch aangaat en wil het licht wel op automatisch laten staan! Voor ik de focus gekocht heb reed ik een i30 uit 2013 en deze had drl, mijn mk3 focus titanium uit 2015 heeft dit helaas niet.

    heeft iemand een goede raad/oplossing voor mij?

    Groeten Jeroen
     
  2. € 54,30 20%OFF | Auto Knipperende 2 Stuks Voor Ford Focus 3 Mk3 2015 2016 2017 2018 Led Drl Dagrijverlichting Daglicht Met geel Signaal Mistlamp
    https://a.aliexpress.com/_vrzl3y
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Is dit wel makkelijk aan te sluiten? Gaat toch 1 draad naar een koplamp? Kom niet zo graag aan de originele kabelboom.

    De behuizing van de mistlampen kom je daar het beste bij als de koplamp gedemonteerd wordt of langs de bodemplaat?

    hoor het graag, ben handig genoeg maar wat informatie van te voren is wel fijn.

    groeten
     
  4. Is makkelijk aan te sluiten 1x massa 1x geschakelde +en de witte draad naar de plus van het dimlicht.
     
  5. hoe wilje het anders aansluiten?
    plus en min op de accu :shrug:

    die kun je met een plastic tool vanaf de buitenkant zo losklikken.
     
  6. #6 Jeroenvp4, 12 feb 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2022
    hallo Gerard, ik zei toch op een geschakelde zekering onder de motorkap. Snap ook wel dat je het niet op de accu aan moet sluiten. Maar de Drl moet toch uitgeschakeld worden als je verlichting uitgaat, of is dat niet?
     
  7. Aansluiten op de zekering van het dimlicht kan ook. Is alleen wel meer werk dan de kabel aansluiten op een stukkie draad bij je koplamp.
     
  8. dat had ik gelezen, maar je moet zoals M.Blaak zegt wel aansluiten op een draad bij je koplamp.
    de DRL moet niet uitgaan als je de verlichting uitschakelt, wel als je de motor afzet.
    als je het aansluit op de koplamp zal de DRL wss dimmen of uitgaan als de verlichting aan gaat.
     
  9. Oké bedankt Gerard en Blaak.
    Ik had weer verkeerd getypt, bedoel de Drl moet uitgaan als de verlichting aan gaat. Maar ik ga het bij de koplamp aansluiten.

    kun je het beste solderen of van die inkerf stekkertjes gebruiken? Dit is mijn laatste vraag hoor

    groeten
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Inkerf stekkertjes ofwel Scotchblokjes is vragen om problemen. Solderen of als dat niet kan stootverbinders gebruiken.
     
  11. Solderen is beste. Met die scotchblokjes vraag je om storingen.
     
  12. Zelf heb ik met een piggyback zekering, gemeten welke bruikbare zekering geschakelde 12Vdc gaf. Daar piggyback op en zo voed ik de DRL's.
    Met een scotchblokje tap ik de de dimlicht ader af bij een koplamp connector (geeft geen storing bij mij al 2 jaar) die de DRL dimt bij dimlichten aan.

    Maar die functie wordt bepaald door je schakelkastje die bij of los gekocht wordt bij de DRL's. Meeste dimmen met 50% volgens mij.

    Weet niet of de mk3.2 dat kan, maar mijn mk3.1 kan helaas niet achterlichten actief maken bij DRL. Zou ik persoonlijk wel willen.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  13. Nee, dit kan alleen bij de MK4.
     
  14. waarom? je kan dan toch gewoon je licht aandoen, dan brandt ook alles.
    en ga nou niet zeggen: dat is veiliger want dat is BS.
     
  15. Veiliger is geen BS, ik woon op de Veluwe met veel donkere bossen wegen maar te licht voor dimlicht automatisch aan. Achterlichten aan met DRL is zeker veiliger en mooier.

    Ik wil niet steeds de licht schakelaar moeten aanpassen. Mijn vorige auto, een Octavia 2, kon je op dimlicht laten staan. Contact uit=licht uit. Ideaal was dat! Dus reed ik altijd met licht aan, schakelaar raakte ik niet meer aan.

    De Focus 3 kan dit helaas niet. Dimlicht stand met contact uit, is irritante zoemer en geen lichten uit. Op "Auto" stand is wel automatisch licht uit bij contact uit, maar overdag dus ook geen dimlicht en dus geen achterlicht aan.
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  16. je hebt toch gewoon de DRL aan dus dat geeft toch genoeg licht voor zichtbaarheid, daar is het ook voor bedoeld.

    overdag ben je voor achteropkomend verkeer gewoon zichtbaar, is het te donker dan gaat je automatische verlichting aan.
    het gevaar schuilt er namelijk in dat mensen dan nooit meer hun dimlicht inschakelen.
    dat gebeurt nu al dat mensen midden in de nacht op de snelweg alleen met DRL aanrijden :loco:
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  17. Zeker, daarom heb ik DRL's ingebouwd. Geeft zichtbaarheid, maar alleen aan de voorkant.
    Vind ik een hele grote aanname, is echt geen zekerheid op de bos wegen hier. Je hebt geen grip op andermans alertheid.
    Maar ook met felle zon in je gezicht, valt de auto voor je met achterlichten aan eerder op dan zonder.
    Welke situatie doel je op? Auto stand lichten doen toch juist de lichten voor je aan in het donker of regen. Dan hoef je dimlichten ook niet meer zelf aan te zetten en kan je ze niet vergeten. Niet elk merk is misschien even snel hier in in de schemering. Vind de Focus wel erg goed hierin reageren trouwens.
    Dan staat je schakelaar gewoon op "uit", net zo gevaarlijk als oude auto's zonder DRL of auto stand schakelaars. Enorme bestuurders fout. De Auto licht stand is juist gemaakt om dit te voorkomen. Ik zie ook helaas auto's met stadslichten rijden in het donker, denken de bestuurder ver genoeg aan de schakelaar gedraaid te hebben. Je dashboard is donker en je ziet niets voor je op de weg. Die zijn echt niet met autorijden bezig helaas.

    Maar het is toch niet voor niets dat vele nieuwere auto's zoals de mk4 wel achterlichten aan zetten bij DRL.
     
  18. Volgens mij brand bij de focus de Dashboard verlichting altijd als de motor loopt, dat is meteen het nadeel dat het niet direct opvalt dat de verlichting uit staat ofwel op stadslicht..

    Maar als iemand overdag bij je achterop rijdt omdat het wat gedimd licht is door bomen moet die persoon misschien toch eens een bril overwegen, als je remt gaan de remlichten branden en die vallen meer op dan de achterlichten overdag..
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. De Fiësta van mijn vrouw heeft ook dagrijverlichting. De lichtschakelaar staat op uit, zij heeft geen automatische stand. Zoals geschreven hierboven, het dashboard brand altijd. Het lijkt dus alsof de verlichting aanstaat, maar dat is het dus niet. Dat bedoeld @gerardTDCI te zeggen denk ik
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Als de verlichting aan staat zie je toch het groene lampje branden.
     

Deel Deze Pagina