Koppeling focus estate 1.5 doesel 2019

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bazz68, 24 jan 2022.

  1. Hallo,

    kan de koppeling afgesteld worden? Auto heeft pas 50000 gelopen, dus versleten lijkt me sterk? Kan ook gewoon wennen zijn? -)
     
  2. Afstellen is niet meer van deze eeuw.
    Maar zonder omschrijving van je bevindingen is het maar gokken.
     
  3. Ik had gehoopt dat de koppeling wat eerder kon aangrijpen. Heb nu het idee dat vlot terug moet naar n eerdere versnelling (bv van 2 naar 1). Had hiervoor n 5bak, nu 6. Tsja, kwaliteit vd bestuurder denk ik dan maar…
     
  4. Wat heeft het aangrijpen van de koppeling te maken met wanneer je terug moet schakelen?
     
  5. #5 Bazz68, 24 jan 2022
    Laatst bewerkt: 24 jan 2022
    Misschien verwoord ik het niet goed…. Bijvoorbeeld van 1 naar 2.. (of in zn 2) lage toeren
     
  6. Bedoel je dan wanneer je je pedaal op laat komen dat hij pas op het laatste
    moment pas oppakt?
     
  7. Ik begrijp nog steeds niet wat precies het probleem is met de koppeling.
    Je hebt het over lage toeren maar ik snap het verband met de koppeling niet.
    Draait de motor in jouw ogen met te lege toerentallen waardoor je eerder terug moet naar 2 vanuit 3 of naar 1 vanuit 2?
    Als dat zo is dan heeft dat niet iets naar de koppeling te maken.
     
  8. Juist Dexter !
     
  9. Vanuit 1 naar lage toeren 2, grijpt de koppeling laat aan / heeft de auto snel moeite
     
  10. Misschien iets meer toeren maken.
     
  11. Dat lijkt mij ook. Het doet mij een beetje denken aan de bak van de Econetic diesel die ik gehad heb. De 1e en 2e versnelling waren relatief lang en je moest daar iets verder in doortrekken.
     
  12. Het is een hydraulische koppeling toch?
    icm met de remmerij als ik het goed heb....
    Zou het niveau niet te laag zijn?
    of een keer ontluchten

    Maar ik vermoed dat je het tussen de regels door hebt over 2 verschillende punten,
    de ene is dat je vind dat het koppelingspedaal te hoog zit met aangrijpen, maar dat zou hij dan in alle
    versnellingen moeten doen.
    Het andere punt is dat "short shiften" van 1 naar 2e versnelling de motor eigenlijks te laag in toeren zit
    om fatsoenlijk op te trekken....dat is trouwens best wel slecht voor je blok
     
  13. Duidelijk. Ga er op letten om m in z’n 2 meer op toeren te houden
     

Deel Deze Pagina