1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus Wagon 2009: Stuurbekrachting werkt soms wel en soms niet na (her)starten

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jjfocus, 24 dec 2021.

  1. Ik heb al gezocht naar soortgelijke topics maar die zijn net niet hetzelfde als mijn probleem.

    - Als ik de auto start is er een 50/50 kans dat de stuurbekrachting ofwel prima werkt danwel niet/amper werkt
    - Als de auto start met werkende stuurbekrachtiging blijft deze ook prima werken. Als de auto start met niet/amper werkende stuurbekrachtiging dan blijft dat ook zo als je de motor niet uit en aan zet.
    - Het lijkt niet uit te maken of de motor warm of koud is
    - Het lijkt niet uit te maken of de motor stationair draait of toeren maakt
    - Met de motor één of twee keer uit en aan zetten is het probleem steeds verholpen, op basis van mijn experiment vandaag (paar uur gereden en stuk of 20 keer herstart gemaakt, soms met startmotor, soms rollende start zonder startmotor)


    Ik was gisteren naar de garage (Kwik fit) en op basis van wat ik vertelde "stuurbekrachtiging werkt vaak helemaal niet" was hun diagnose dat de stuurbekrachtigingspomp moet worden vervangen a 700-800 euro. Het gaat om een elektrisch/hydraulisch systeem.

    Dit was voordat ik vandaag ben gaan rondrijden met de auto en er achter kwam dat een herstart het probleem oplost. Ik wil echter graag het probleem goed oplossen. Omdat de stuurbekrachtiging prima werkt na een herstart en goed blijft werken denk ik dat het misschien een elektisch probleem is, zou dat kunnen?

    Is dit een bekend probleem bij de Ford Focus Wagon mk2? Ik heb al veel problemen gelezen over stuurbekrachtiging problemen met dit model auto maar die problemen klinken steeds net anders. Namelijk met variërende hoeveelheid stuurbekrachtiging en uitval met een waarschuwingslampje.

    Dat heb ik niet, stuurbekrachtiging werkt na een start of helemaal goed of helemaal bagger. Ik heb geen waarschuwingslampje gehad.
     
  2. Lijkt op een spannings probleem accu nog in goede staat ?
     
  3. #3 2 Fast 4 U, 24 dec 2021
    Laatst bewerkt: 24 dec 2021
    Ik denk eerder aan een slecht / los contact eventueel ergens een draadbreuk die "zich zelf hersteld"

    @jjfocus Ik heb zelf ook een station uit 2009 maar nog nooit problemen gehad, maar in het menu [menu in het midden van de teller unit] kan je 3 standen kiezen comfort, normaal en sport, probeer daar eens wat te wijzigen. De mogelijkheid bestaat dat daar de euvel door miscommunicatie ontstaat.
     
  4. welkom, voorstellen is niet verplicht maar wordt wel gewaardeerd, Even voorstellen | Focusclub.nl

    heb zelf bijna 10 jaar rondgereden met een MK2 wagon en nooit last gehad van stuurbekrachtigingsproblemen, hoe kom je aan de info dat er zoveel problemen zijn dan?
    ik zou als ik jou was de auto eerst eens uit laten lezen, met een foutcode kun je gerichter zoeken waar het probleem zit.

    en lwik fit is nou niet de betrouwbaarste garage die er is.
     
  5. Thx! Nu even druk met kerst maar zal me later voorstellen.

    Misschien heb ik aangenomen dat er veel problemen zijn omdat ik veel ervaringen las door op Google te zoeken, maar er zijn zoveel Ford Focus mk2 op de weg dat het eigenlijk niet gek is dat je van zeldzame gebreken ook makkelijk tientallen ervaringen vindt. Ik weet inmiddels wel zeker dat de mk3 veel meer problemen heeft op dit gebied waar daar vindt je veel meer over.

    Ik heb al een afspraak met de dealer maar die afspraak zou ik liever voorkomen als dat mogelijk is.
     
  6. Thx, hij staat op comfort, maar als hij start in de "probleemstand" heb ik echt al mijn armkracht nodig om een krappe bocht om te gaan als ik stapvoets rijd, dat was ook niet verholpen met het veranderen van de stand.

    Ik hoop dat het inderdaad iets simpels is zoals een draadbreuk.
     
  7. Ik heb net zitten meten en de accu meet 12,5V als de motor uit staat en 14V als hij draait (met lampen aan). Misschien dat ik ga proberen te regelen dat ik iemand anders zijn accu even kan wisselen om te kijken of dat wat uit maakt. Vanwege kerst en vakantie gaat dat dit jaar niet meer lukken.
     
  8. Ik heb net gelezen dat ik ook de dynamo zelf kan testen door de spanning op de accu te meten met een maximale belasting van het elektrisch systeem:

    https://www.fordownersclub.com/foru...8-duratec-mk25/?do=findComment&comment=616903

    Woon nog niet zo lang in de buurt dus als ik niet onder de 13.8 volt kom met alle lampen, airco, en raamverwarming aan zal ik even een blokje om rijden om ook nog de radio flink te pompen. Iemand anders nog tips om dingen zelf te testen? :)
     
  9. probeer eens in dit topic iemand te vinden in jouw buurt die je zou kunnen helpen met uitlezen.
    Aangeboden diensten | Focusclub.nl
    dat is iig goedkoper dan de dealer ;)
     
  10. Wat ik nu kan inschatten aan de hand van jouw informatie, denk ik dat de dynamo, stuurpomp en accu niet de boosdoeners zijn.
    Ik zou de kabel die van de zekeringenkast komt naar de stuurpomp doormeten.
    De kabels en dan vooral de stekker, de terminals zijn gecorrodeerd, op de stuurpomp zijn wel vaker de oorzaak van zulk soort problemen.
    Ford heeft hier zelfs een TSB over.
    Ik zou ook voor het gemak nieuwe kabels bestellen, dit is een aparte kit.
    Finis nummer moet ik opzoeken, kost ca 80 Euro.
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  11. Thanks! Maar kan ik dat zelf vinden zonder brug? Bij KwikFit konden ze niet naar de stuurbekrachtingspomp kijken zonder brug.
     
  12. Als je de rechter koplamp eruit haalt dan zie je de pomp zitten en dus ook de stekker.
    Een brug is niet direkt noodzakelijk, bij vervanging van de pomp wel handig.
     
  13. Hier een paar scans van de Haynes werkplaatshandboek voor de riem aangedreven stuurbekrachtiging of elektro-hydraulisch stuurbekrachtiging.

    01.jpg

    02.jpg

    03.jpg
     
  14. Deze zin klopt niet. Er moet staan: Bij KwikFit kunnen ze niets.

    Oftewel, elke andere beun is beter met auto’s dan de KwikFit. Zelfs banden wisselen, wat toch echt hun bestaansrecht is, is voor hun een probleem. Doe jezelf en je auto een lol, en zoek een andere garagist op. Een dealer hoeft niet eens persé (al zijn de Motocraft beurtjes bij de Ford Dealer niets te duur) een fatsoenlijke universele garage is ook prima. Alles beter dan de KwikFit.
     
    gerardTDCI, Tigershark, meeder en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Kwik-Flut
     

Deel Deze Pagina