1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Acculampje brand bij langzaam rijden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door nctnico, 15 dec 2021.

  1. Probleempje: als er langzaam met de auto gereden wordt, dan brand het acculampje. Het gaat om een Focus 1.6 benzine uit 2006 (Mk2 / fase 1) Bij 120 / 130 gaat het wel uit.
    Helaas zit ik ergens midden in Frankrijk en heb geen universeelmeter bij de hand (en ook niet kunnen vinden in een winkel dichtbij). Ik heb de stekker (voor smart charge) op de dynamo al losgetrokken (met veel moeite) maar bij stationair draaien en even gas geven blijft het branden. Ik had op hier op het forum gelezen dat de dynamo met de stekker los als normale dynamo werkt en het lampje uit zou gaan????. De dynamo is van het merk Magneti Marelli.

    De vraag is even: komen we hier nog mee thuis of moet ik een Ford dealer gaan bezoeken?
     
  2. Zit er geen action in de buurt voor een multimeter want als hij niet laad zal het toch gerepareerd moeten worden.
     
  3. De grote supers hebben meestal ook wel eenvoudige meters liggen of de brico
    Als lampje uit gaat bij normale toerentallen dan zal die nog wel be krachtigt worden en ook wel bij laden lijkt me. mis het stationair toerental normaal
     
  4. Ik neig te zeggen dat je dynamo aan z'n einde is. Makkelijkste optie is langs een delaer rijden, de vraag is of je dan niet meteen een nieuwe aangesmeerd krijgt... Start de auto nog wel goed?

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  5. Zelf denk ik dat van de spanningsregelaar de koolborstels zo goed als versleten zijn. Dit symptoom heb ik zelf ook een paar keer gehad met een paar van mijn andere auto's die ik heb gehad, nieuw spanningsregelaar en het was opgelost
     
  6. Bij haast elke wat grotere Franse stad zit wel een ‘centre commerciale’ , en vaak zit daar ook een ‘Nor-auto’, die verkopen alles voor heel goedkope prijzen, een soort eldorado voor een Nederlandse autoliefhebber ;)
    De grotere hebben zelfs vaak een service-centre waar ze dingen voor je kunnen doormeten etc
     
  7. Inmiddels wat verder maar niet de goede kant op. Ik heb gekeken bij een grote winkel aan de rand van de stad. Daar hadden ze van alles behalve een simpele multimeter. Ondertussen brandde het ABS lampje ook al. Het stekkertje op de dynamo maar weer vastgezet en met behulp van een vriendelijke Fransman de auto weer kunnen starten want de accu was al behoorlijk leeg. Zo zijn we bij een Ford dealer gekomen maar het ABS lampje ging helaas niet uit. Ik denk dat de conclusie is dat de dynamo overleden is. Helaas hadden ze bij de Ford dealer geen tijd om ernaar te kijken en het zou minstens een week gaan duren voordat ze tijd hadden voor reparatie. Overigens was de prijs nog wel schappelijk voor vervanging van de dynamo; als ze dat vandaag of morgen hadden kunnen doen dan had ik het prima gevonden. Beetje onhandig dat ze niet even een klant opschuiven en een spoedje tussendoor doen. Goed voor hun omzet, maarja...

    Even gewikt en gewogen wat het handigste is. Een week wachten of later ophalen is geen optie. We hebben via de reisverzekering een huurauto als vervangend vervoer en via de auto verzekering repatriering. De auto staat nu nog bij de Ford dealer tot ze 'm komen ophalen en dan wordt 'ie bij ons thuis voor de deur neergezet. Zal nog wel een paar weken duren i.v.m. kerst en zo maar we hebben nog een andere auto dus dat is niet zo'n probleem.

    De volgende stap is de dynamo vervangen. Wat ik me afvraag: kan dat zonder een nieuwe multiriem te monteren?
     
  8. #8 2 Fast 4 U, 15 dec 2021
    Laatst bewerkt: 15 dec 2021
    Kijk eerst naar de koolborstels van de spanningsregelaar hoe die eruit zien en of ze versleten zijn eer je een andere dynamo koopt
    Als de multiriem een spanrol heeft zou dat moeten kunnen, spanrol ietsjes los zodat de multiriem van de poelie weg kan.
    :confused: Als het een spanriem is misschien van de poelie afschuiven met hulp van hetzelfde hulpstuk/gereedschap waar je de spanriem mee monteert maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen :shrug:
     
  9. De dynamo zelf heeft ook al dik 2 ton gelopen (nooit vervangen nadat ik de auto gekocht heb). De lagers zullen niet meer zo fris zijn. Bovendien is de spanningsregelaar voor deze dynamo los bijna net zo duur als de dynamo zelf (scheelt iets van 3 tientjes). Ik heb weer dezelfde dynamo besteld; de huidige heeft het lang volgehouden en is niet duur :cool:

    Ze keken bij de balie hier bij de Ford dealer wel even vreemd op toen ik vertelde hoeveel km de auto al gereden had. Even een wow momentje voor de baliemedewerkers.

    De riem is een stretch-belt. Ik heb inmiddels op Youtube een paar filmpjes gevonden die laten zien dat vervangen kan zonder de riem met speciaal gereedschap aan te brengen. Ik ga dat eerst eens proberen.
     
  10. Ik zou ook de dynamo in z'n geheel vervangen. Wat je zegt, 2 ton heeft ie z'n dienst bewezen en voor een paar tientjes extra denk ik dat ie de auto wel overleeft. Heb geen kennis van de riem, maar zou deze ten alle tijden vervangen als je hem er toch uit hebt, vaak zijn dat de kosten niet en als ook deze er al zo lang in zit is dat waarschijnlijk ook geen overbodige luxe.

    Hopelijk heb je je auto een beetje vlot terug in NL en mooi dat je vervanging hebt kunnen regelen tot die tijd. Kun je nu iig je eigen plan trekken en niet zonder vervoer of twijfels wachten tot ie gerepareerd is.

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  11. De vraag is inderdaad hoelang is de riem al in gebruik
     
  12. Grote verassing vandaag. Ik hoor een vrachtwagen in de straat, kijk uit het raam en zie een auto ambulance met daarop mijn auto! Ik had verwacht dat het nog 2 weken zou duren. Ik had de Ford dealer in Frankrijk voorgesteld om de accu te laden zodat de auto kan rijden en ze niet hoefden te duwen om 'm elders neer te zetten. Dat hadden ze kennelijk gedaan want de auto kon van de auto ambulance gereden worden.

    Aangezien het weer nog redelijk was vandaag meteen gaan knutselen. Eerst gecontroleerd of de zekering niet stuk was en of er spanning op de dynamo stond. Het probleem zou ook een kabelbreuk of defecte zekering kunnen zijn. Dat had ik niet kunnen controleren omdat ik in FRankrijk geen universeelmeter had. Er stond spanning op de dynamo en de zekering was ook nog heel. Dus de dynamo vervangen.

    Vervangen was binnen een uurtje gebeurt en had sneller gekund als ik bij het terugmonteren bij de onderste bout was begonnen.

    Starten en het accu lampje is en blijft uit. De spanning is netjes 14,5V dus helemaal prima :cheer::cheer::cheer::rock:

    Uit nieuwsgierigheid de oude dynamo open geschroefd. Het achterste sleepcontact is flink ingesleten; dat heeft al een tijdje flink staan vonken.
    [​IMG]

    De koolborstels zijn ook aan de korte kant:
    [​IMG]

    Op de oude dynamo (van Denso) zit een Ford sticker; ik neem aan dat het toch de originele uit de fabriek is. Ik heb exact hetzelfde model gekocht en dat was met nog geen 9 tientjes niet duur.
     
    Bertus 7 vindt dit leuk.
  13. Had ik het toch bij het goede eind :)
     
  14. Dat is goed nieuws dat je je auto zo snel terug hebt én ook nog eens de oorzaak (hoogstwaarschijnlijk) gevonden hebt. De foto zegt genoeg denk ik, mag ook wel na zo'n tijd. Deze dingen kunnen eens kapot gaan en bij jou was het blijkbaar nu het geval. En voor 9 tientjes is dat geen geld!

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  15. Mooi om te zien, een origineel Ford onderdeel, Japans fabricaat want Denso en daarin Italiaanse elektronica van Magneti Marelli. Maar voor 9 tientjes niet te duur en mooi dat het weer werkt.
     
  16. Gezien Denso volledig eigenaar is van Magnetti Marelli het niet zo vreemd dat er Magnetti Marelli onderdelen in zitten. De meeste Denso dynamo's voor de Europese markt worden in Italie door Magnetti Marelli geproduceerd.

    Overigens zijn de Denso dynamo's welke door Magnetti Marelli worden geproduceerd niet hetzelfde als de dynamo's die Denso zelf in Japan produceert (en naar mijn mening kwalitatief beter zijn).


    9 tientjes is inderdaad weinig geld voor een nieuwe dynamo. Ik heb net een nieuwe originele (Denso)150A dynamo voor mijn 1.0 ECOboost besteld en die kost gewoon het 5-voudige.
     
  17. Ik heb de rekening nog eens nagekeken maar de dynamo kostte 133 euro en geen 90. Nog steeds niet duur.

    Ik was eigenlijk onder de indruk dat de dynamo al een keer vervangen is maar ik denk nu dat het toch de originele (uit de fabriek) is die ik heb vervangen. Als dat klopt, dan heeft de originele dynamo het ruim 350k km uitgehouden. Het is de eerste keer dat ik een dynamo heb moeten vervangen bij een auto.
     

Deel Deze Pagina