1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

hoog verbruik focus mk 3.5 1.6 tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tommie, 2 dec 2021.

  1. Goededag alle,

    ik heb een vraag en kom er niet echt in uit.
    Ik heb een focus mk3.5 1.6 tdci 115pk.

    Het verbuik is momenteel vrij hoog al vind ik het zelf voor een diesel.

    Toen ik de wagen vorig jaar met 145k op de teller haalde reed ik op een tank ongv 830 km.
    Bij 175k is de koppakking lek geraakt en gemaakt. Toen haalde ik 780km op een volle tank, ik ben toen overgestapt van 16inch naar 17inch velgen en toen kon ik nog maar 750-740 halen. Oke tot nu nam het verbuik toe maar niet echt schokbarend ofzo.

    Echter de laatste tijd haal ik met moeite 680-690 op een tank?? En dan praten we over een gemiddelde van 5 tankbeurten en gemeten aan de hand van een opschreven km stand.
    Terwijl de boordcomputer aangeeft dat ik met een volle tank 830km kan rijden…haal ik dat dus bij lange na niet.

    nu vind ik een gemiddeld gebruik voor een diesel zo 5.5-5.8l per 100 kmodzo wel realistisch. Ik zit nu op 6.6l per 100km of te wel 1 op 16? En dan doe ik er moeite voor, rustig optrekken, op tijd schakelen, maaar het baat allemaal niet. De wagen heeft een totaal van 205k gelopen, nu verwacht ik natuurlijk dat het verbuik toeneemt. Maar zoveel?

    Iemand die kan bevestigen dat dit normaal of abnormaal is? Zo ja iemand een idee in welke hoek ik het moet zoeken? Na mijn weten lekt mijn tank niet haha.
     
  2. Rijd je lange stukken of doe je net als ik vaker het rondje rond de kerk dan woon werk? Ik merk dat die aanzienlijk minder zuinig is als die niet iedere dag lekker warm geweest is.

    Ik heb een 2015 1.5 TDCI met power shift en haal in de zomer rond de 1 op 17 en in de winter zo rond de 1 op 16. Fabriek opgave is 1 op 23. Als ik de hele week woon werk verkeer heb doe ik zo'n 300 km in de week.
    Veel zuiniger wordt die trouwens ook niet als je langere afstanden rijdt. Tripje Eurodisney waar ik veel tussen 120 en 140 heb gereden net aan 1 op 17.
     
  3. Ik heb vooral gecombineerd, ik rij gemiddeld 100km per dag waarvan 60km snelweg is en 40km binnen 2 dorpen(wijkverpleegkundige, dus rij van huis naar huis).

    mmh oke, apart omdat ik wel eerst rond de 800 haalde met de zelfde rijstijl. Dacht miss een slecht werkende verstuiver ofzo
     
  4. Ik zou de boordcomputer gewoon eens resetten. Mijne geeft ook altijd 800+ km aan na tanken maar de laatste keer had ik nog 90km tot leeg en 600 nog iets km gereden. Daarbij is mijn gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer 82.6km per liter.
     
  5. Zijn je verstuivers nog goed? er moet een reden zijn waarom hij ineens zoveel gaat verbruiken. Wanneer heeft ie voor 't laatst geregenereerd?
     
  6. ik heb een 2 ltr. diesel en doe een gemiddelde van 1 op 17 met toch ook wel korte ritten er bij.
    doe ik een lange rit inclusief toertocht dan haal ik de 1 op 20 makkelijk.
     
  7. Daarbij is mijn gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer 82.6km per liter.
    ...
    Dat is wel de meest optimistische computer ever!
     
    M.Blaak en Iodokus vinden dit leuk.
  8. @rsterenb Dit topic bedoelde ik van de week. Gaat hier alleen om een 1.6 ipv 2.0..
     
  9. Tx. Ik kan er nog niet veel over zeggen. Ik heb mijn Focus nog maar een week of 3 en heb pas 2x getankt. Verder ben ik met Sync 2/3 bezig geweest, met lopende motor wanneer nodig, en dat komt het gebruik ook niet ten goede. Op dit moment ben ik al blij als ik 1:15 haal. Maar.. Dat is dus niet bepaald representatief. Ik ga dat over een tijdje nog eens bekijken en de berekening naast wat de BC zegt houden.

    Ik zit er wel aan te denken om een keer langs de tuner te gaan (en dan niet voor down-tuning). M'n vorige auto (Mondeo 2011 2.0 TDCI) is daar van 115pk/280Nm naar 200pk/417Nm geholpen, en zelfs die zwaardere "doos" haalde de 1:15 zonder dat ik me daarvoor echt in hoefde te houden. Bij een rit van Italië - Nederland afgelopen oktober heb ik bijna 1:17 gehaald (berekend, niet BC), ook zonder me in te houden.

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  10. ik merk dat de 2.0 erg gevoelig is voor stadsritten en zeker als je een redelijk koppel hebt (de mijne heeft 470NM)
     
  11. Nou, ondertussen heb ik natuurlijk wat meer gereden en kort na m'n laatste post het gemiddeld verbruik gereset. Ik heb de afgelopen maanden niet overdreven snel, maar ook niet overdreven langzaam gereden. De BC geeft nu aan: 1:17.2, berekend op een tank kwam ik uit op ongeveer 1:16.9. Dat is dus vergelijkbaar met het verbruik dat gerardTDCI aangeeft (maar dan met minder koppel ;)).

    Net na de reset heeft een vriend van me er 's avonds een flinke rit mee gedaan, en toen stond 'ie op 1:18.5, waarbij hij zei op de cruise met 100 km/u te hebben gereden. Maar dat is gewoon niet vol te houden; ik woon in een stad, en 100 km/u is linksom of rechtsom gewoon een zaaddodende snelheid. Dus, 1:20... ik denk niet dat ik dat ooit ga halen.
     
  12. tsja, wat is een flinke rit?
    die 1 op 20 die ik noemde met een toertocht was in totaal zo'n 400 km waarvan er 250 km zijn gereden op de snelweg (naar de startlocatie en weer terug naar huis op het einde van de tocht)
     
  13. Alles wat ik hier lees refereert naar de waarden van de BC, dan wel 'zoveel km tot tanken'. Dat zegt zo weinig, vooral zaak om afgelegde km's te delen door getankte liters. Zodra je dat over een aantal tankbeurten doet krijg je een goede indicatie.

    1 op 18,5 bij 100 op de CC lijkt me behoorlijk fors voor een 1.6 TDCI. Dat doet mijn 1.6 Ecoboost ook, indien het niet te hard waait.

    Dusja, vooral even goed meten aan de hand van de dag teller en de pomp en niet kijken naar de verbruikswaarden van de BC.
     
  14. Sowieso BC is indicatief en altidj enorm optimistisch. Zelf meten is weten.
     
  15. Een flinke rit? Nou, bijv een rit van ongeveer 850km waarvan het grootste deel over de Duitse snelweg vind ik een redelijk flinke rit. Dat niet niet iedereen elke dag. Daarbij ging de BC naar 1:17.5, dus ja, dat is een lager verbruik dan normaal.

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
     
  16. Ik heb 4 jaar lang een 3.1 Econetic 1.6 TDCI gereden begonnen met 28000km en geëindigd met 252000km. Het verbruik lag steeds rond de 1:18. Ik heb misschien één of twee keer 1:20 gehaald.
     

Deel Deze Pagina