1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kogel is door de kerk: Focus ST MK3. Waarop letten tweedehands?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door El Pollo Diablo, 2 dec 2021.

  1. Hallo allemaal,

    Na lang denken en vooral proefrijden met diverse auto's, zoals de Mazda 3 MPS en andere "hot hatches", heb ik besloten voor de Focus ST MK3 Wagon te gaan. Dit omdat deze voor mij het beste van twee werelden biedt: ik wil een performance auto waarmee ik toch roadtrips kan doen en sporadisch in de auto kan slapen. Dat kan in een Focus Wagon.

    Qua budget (14-15k) kom ik uit op een MK3 met max. 140.000km, al dan niet uit Duitsland. Nu vraag ik me af of de ST specifieke punten heeft waar ik op moet letten bij een tweedehands om hoge kosten achteraf te voorkomen. Ik heb met auto's qua techniek weinig ervaring, maar motorfietsen hebben voor mij weinig geheimen dus qua techniek niet geheel ongeschoold. Ik weet dat met zulke performance auto's bijvoorbeeld de turbo altijd een aandachtspuntje is. Bijvoorbeeld de Mazda 3 MPS heeft een zwakke standaard turbo, die gaat roken bij stationair draaien als hij versleten is. Ook de distributieketting (VVT) dient vaak vervangen te worden rond de 150.000km á 1000 euro. Verder weet ik dat een complete onderhoudshistorie de voorkeur heeft en dat de auto zo goed als origineel is. Dus geen pruts modificaties die potentieel het motorblok kunnen beschadigen. Ik wil ook zien dat de eigenaar liefhebber was en de auto dus alle liefde gegeven heeft. Die moet dan ook in staat zijn alles te kunnen vertellen over zijn auto.

    Dus kort door de bocht: heeft de Focus ST MK3 specifieke zaken waar ik op moet letten?

    Alvast enorm bedankt allemaal!
     
  2. voor zover ik weet niet.
    als je op safe wilt gaan zou House of Cars jouw ideale :st: wel eens voor je hebben of kunnen vinden.
    ze halen veel ST's uit DLD en zijn stuk voor stuk mooie exemplaren en ze weten waar ze het over hebben.
    kost mss iets meer maar daar heb je wel zekerheid voor.
    @henk67 heeft zijn :st: daar ook vandaan.
     
  3. Patman vindt dit leuk.
  4. Zie mijn link van gaspedaal die ik net heb toegevoegd, waarvan de laatste lage km’s heeft
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Over motorfietsen gesproken : die kunnen er niet op een karretje achter, want er kan geen trekhaak onder.
     
  6. #7 Theu, 2 dec 2021
    Laatst bewerkt: 2 dec 2021
    Motorfietsen horen niet op een aanhanger!
    Foei!!
    Er is 1 uitzondering als de motor niet kapot is, dat is als het een circuitfiets is.

    Ford Mondeo MK4 2.3 automaat Ghia station.
    Gewoon heel lekker rijden.
     
    henk 68 en Andre vinden dit leuk.

  7. Kunnen wel, mag alleen niet ;)
     
  8. De aankoop is 1, maar de onderhoud is 2........het kost gewoon een hoop geld. Maar dan heb je ook wat. Ik ben met House of cars zeer tevreden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. #10 El Pollo Diablo, 2 dec 2021
    Laatst bewerkt: 2 dec 2021
    Dat las ik inderdaad later en dat deed me wel even achter de oren krabben. Sporadisch een aanhanger kunnen vervoeren is een must, want dat is iets wat ik juist nu zonder auto weleens mis. Maar later las ik dat er toch wel mogelijkheden zijn bij een ST. Niet alleen hier, maar op diverse fora:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Ik heb me juist laten vertellen dat van alle performance auto's het onderhoud van een ST juist meevalt. Niet eens zoveel duurder dan een normale Focus. Er gaat alleen meer olie in en de bougies zouden duurder zijn? Zijn de onderhoudsintervallen dan ook korter?
     
  11. Vuistregel voor mij bij aanschaf van een 2e hands auto is dat je buiten de aanschafprijs zo’n €1000,- extra moet reserveren voor “achterstallig” onderhoud. Remmen, banden, misschien wat onderstel dingetjes. Als €15K je budget is, dan zou ik dus niet een auto van €15K kopen.
     
  12. Ik heb dezelfde ervaring als Marco: aan een tweedehands auto zit meestal zo'n 1000 euro aan achterstallig onderhoud. Ook als je 'm bij een garage koopt. Verwacht ook niet dat er hele goede banden onder zitten; meestal goedkope troep. Mijn eerste stop met een 'nieuwe' auto is de bandenboer voor een set fatsoenlijke banden. Bij 140k km mag je ook al beginnen met sparen voor nieuwe schokbrekers. Vooral als je lekker door de bochten wil sturen, zijn nieuwe schokbrekers erg fijn voor de wegligging.

    Verder is het momenteel het slechtste moment om een tweedehands auto te kopen. De prijzen zijn enorm hoog. Als je kunt, kan je beter een jaar (of langer) wachten totdat de markt weer een beetje normaal is.
     
  13. Het is dus mogelijk om een trekhaak te plaatsen, echter is er nooit een type goedkeuring geweest voor de mk3 ST met trekhaak. Volgens de wet mag je er dus geen aanhanger mee trekken. (Tenzij je een typegoedkeuring regelt)
     
  14. geen agent die je er op aanhoudt, tenzij je om de aandacht van de agent vraagt ;)
    Mebu monteert ze ook.
     
  15. Dank voor de tips. Iets overhouden is inderdaad het doel, daar is mijn budget op ingesteld.

    Verder had ik geen idee dat het nu een slechte tijd is. Echter, kan ik geen jaar of langer wachten. Ik doe nu alles met de motor en dat is vooral in deze tijd minder ideaal. Natuurlijk heb je nooit een auto echt nodig, dus het blijft een luxemiddel. Hoe komt het overigens denk jij dat de auto's nu zo duur zijn?
     
  16. Er is bijna geen aanbod aan gebruikte auto's. Wij hebben op de zaak ook maar ongeveer de helft aan voorraad gebruikte auto's als wat we normaal hebben.
    Normaal hebben we er minimaal 60 staan. Dat redden we niet nu. max 30 op dit moment.
     
  17. Eea zal te maken hebben met de lange levertijden van nieuwe auto’s. Daardoor neemt de vraag naar gebruikte auto’s toe en stijgen de prijzen.
     
  18. ik heb de mijne laten importeren. alles in een prijs. Super service en flexibel!
     
  19. Ook uitgebreid zitten zoeken op Mobile.de en Autoscout24.de naar een Focus Wagon ST-3. Maar als ik dan alles erbij optel, zoals 1100 BPM, kom ik in Duitsland duurder uit dan hier. Komt je tijd en moeite nog bij natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina