1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mistlampen vervangen, geen ruimte?

Discussie in 'Electronica' gestart door Achilles, 28 feb 2018.

  1. Ik gebruik ze in principe ook nooit, het is meer het idee dat al het licht netjes bij elkaar past en tussen wit geen geel zit :schater:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. Waarbij jouw zichtbaarheid in mist voor tegenliggers juist beter is als je gele mistlampen zou hebben.
     
  3. Nooit bij stil gestaan dat er nog een kleur aan moet hangen, eerlijk gezegd heb ik ze nog nooit nodig gehad en heb ik me altijd afgevraagd wat het nut er precies van is. Een achter mistlamp die fel rood is begrijp ik nog, maar het voordeel van een witte of gele aan de voorzijde heb ik nog nooit ingezien. Maargoed, ze zijn al besteld en zou zonde zijn ze dan niet in te bouwen ;)
     
  4. zolang het maar 1 rode lamp is i.p.v. 2 want dat is ook alleen maar verwarrend.
    gele mistlampen aan de voorzijde absorberen de mist geloof ik en dan kan je verder kijken. :shrug:
     
    marcelsmit vindt dit leuk.
  5. Het is idee is dat de mistlampen lager dan je dimlichten op een auto gemonteerd zitten. Mist raakt zelden tot nooit helemaal de grond en de lager geplaatste mistlampen hebben meer kans er onderdoor te schijnen en dus verder te komen voor je eigen zicht verbetering.
    De dimlichten zitten te hoog en reflecteren het licht deels terug.
    Zet maar eens (veilig en heel kort) in dichte mist je groot licht aan, je ziet zelf echt niets meer.

    Maar ook de kleur zal bepalen. Witte mist reflecteert wit licht veel beter (zelfde kleur spectrum), wat je juist niet wilt. Geel licht dringt dieper door in de mist, dus beter zicht en gezien te worden.
     
  6. Het klinkt ook eigenlijk wel logisch ja :think:
     
  7. Over het nut van mistlampen voor, is vooral gezien worden door een tegenligger. Zeker met tegengesteld verkeer, is iemand eerder waarnemen erg fijn. Als je mistlampen verder doordringen dan je dimlichten, ziet de tegenligger je eerder en kan inschatten hoe breed je bent.
    Daarom mogen motoren ook maar 1 licht voeren en niet 2 naast elkaar. In het donker of mist, kan je die 2 lichten inschatten als een auto die ver weg is. Maar dan is het werkelijk een motor die veel dichterbij is.

    Maar in de praktijk gebruik ik ook zelden tot nooit de mistlampen, alleen bij extreme mist. Vanwege Angel Eye DRL's in mijn vrouws Fiesta, zijn de mistlampen daar ook nu witte led omdat het 1 unit is. Zelf heb ik de mistlampen (nog) niet vervangen in mijn Focus 3.1, omdat ik ze nooit gebruik.
     
  8. Mistlampen voor staan lager dan de dimlichten en schijnen dus ook minder ver, maar ze hebben wel een breder lichtbeeld waardoor de zijkanten van de weg beter verlicht worden
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Ik had vroeger de luxe van mist en ver stralers op mijn XR2i :mrgreen:


    En ook die gebruikte ik nooit.:sleeping: Fiesta_xr2i.jpg
     
    Thieske en marcelsmit vinden dit leuk.
  10. Motoren mogen zeker wel dubbele koplamp hebben.
     
  11. Klopt Bertus, maar er is wel een restrictie voor de afstand die ertussen mag zitten. Ze moeten redelijk dicht bij elkaar zitten, de maten staan vast wel ergens op het www.
     
  12. de maat was geloof ik niet verder uit elkaar als de diameter van een enkele lamp.
     
  13. I stand corrected, ik lees het inderdaad.
    Was blijkbaar vroeger zo en dat is ondertussen achterhaald haha.
     
  14. Ik heb bij Ali dual leds besteld, in mijn st line zit al led in de mistlampen maar heb er met 2 kleuren en flits functie gekocht. Zonder enig nut, gewoon voor de leut :-)
     
    Thieske vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina