1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Beoordeling roest 2x Focus uit 2008-2009

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MichaelM, 22 sep 2021.

  1. Dat ben ik niet met je eens. Hij kan prima mee en is voor een 100 pk relatief pittig en best zuinig. Ik heb bewust gezocht naar een 1.6 en geen spijt van. Een 2.0 zal lagere toeren halen door de andere bak, maar twijfel of het verbruik je zal aanstaan, zeker bij kortere stukken.

    Qua roest, tja ik vind de 2e persoonlijk nog wel gaan maar zou er dan wel iets aan doen. Op zich aardig wat de verkoper aan biedt om het "weg te werken", vraag me dan wel af voor hoe lang en of je het niet juist verbergt. Hij zal er geen diepgaande behandeling voor in gang zetten maar eerder een spuitbus van de Action op leeg spuiten zodat het op het oog goed is. Kun je beter zelf een brug huren voor een uur en zelf met tectyl en roestvormer aan de slag gaan. Maar goed, het zal het proces wel iets vertragen en uitstellen. Mijn 2004 heeft ook genoeg roest kenmerken maar bij de APK kreeg ik daar niets over te horen. Vroeg er naar en gaf aan dat dat alleen wat oppervlakkig is. Uitlaat is ook crunchy, dat zijn de kosten niet om te vervangen. Eindpijp kost je een goeie 2 tientjes.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  2. kijk onder een gemiddelde auto van 12 jaar en het ziet er zo oud. Die ophanging is keihard, doorgeroeste ophangingsdelen zien er echt heel anders uit en worden voornamelijk veroorzaakt door vocht wat niet weg kan. Doorgeroeste delen worden vaak dikker, lijkt een soort korst.

    chassis delen zien er ook goed uit. Op 1 of twee plekjes niet dragende constructie.

    Mijn ervaring zijn dat je auto op twee manieren roesten. De eerste door opspattend water en het vreselijke pekel. Dit geeft een beetje roest zoals deze auto. De tweede manier en meest verschrikkelijke is waar vocht blijft hangen. Denk aan de dorpels van de Ford Ka of de subframes van Twingo’s. Ook plekken waar modder kan ophopen en vocht kan vasthouden. Remleidingen roesten ook altijd waar vocht zich ophoopt tussen klemmetjes.

    je kunt een auto behandelen tegen roest, meestal wordt dit door tectyl gedaan, al gebruik ik liever het dikkere steenslagspray. Maar nog belangrijker is om de binnenste delen te behandelen met wax. Dat is waar meestal roest ontstaat.
     
  3. @MichaelM: heb je de mogelijkheid om zelf te sleutelen? Draagarmen etc. kosten je de kop niet, mits je het zelf doet.
    Voor mijn MK2 was ik iets van €600,- verder, dat was dan wel voor vrijwel het hele onderstel.
     
  4. @Crafter Dank voor je reactie en advies. Ik begin een steeds beter beeld te krijgen van de situatie en mogelijkheden.

    @ThomasHenry, ook bedankt. Ik heb het idee dat deze auto's wel in de buurt van de zee hebben gereden.. onderhoud heeft iig nabij de kust plaatsgevonden, dus ik hoop toch dat de volgende Focus die ik ga bekijken iets minder roest heeft :)

    @Marco Morello Helaas niet, ik weet er te weinig vanaf en ik ben niet erg handig.. ik laat dit liever aan de professionals over :) ik heb inmiddels gelukkig nu wel een beter beeld van wat normaal is qua roest en op welke plekken het wel of niet een probleem is (of gaat worden). Ik denk dat ik auto 2 maar laat zitten. Ik heb waarschijnlijk nog niet eens alle roest op de foto's staan (enigszins op goed geluk foto's gemaakt van onder)..

    Als ik het goed begrijp is enige roestschade in het subframe niet zo'n probleem, maar bij gaten in onderdelen als de veerpoten, de veer zelf, draagarmen, chassis moeten er toch onderdelen worden vervangen of hersteld. Ik weet niet precies wat ik zie op de laatste foto, maar het roestige onderdeel dat in het midden/boven te zien is, ziet er ook uit alsof het zou kunnen afbreken. Al met al heb ik teveel vraagtekens bij de kosten die me mogelijk te wachten staan bij deze auto.
     
  5. Dat is ook een optie. Hammerite erover zodat het niet verder roest en klaar. Maar ik moet wel zeggen dat het best veel roest is; volgens mij is de mijne (die ouder is) minder roestig aan de onderkant.
     

Deel Deze Pagina