1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trilling in aandrijflijn

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robin2004, 18 sep 2021.

  1. Goedemorgen Focusfans,

    Ik heb me al een hoop ingelezen op het forum, maar kom niet veel verder..
    Nadat ik een hoop ellende heb gehad met mijn roetfilter(inmiddels gelukkig opgelost), zit ik al een tijd met een probleem. Mijn Focus 2013 1.6 tdci Econetic heeft een trilling in de aandrijflijn. Enige tijd geleden hoorde ik gerammel onder de auto als ik over klinkerweggetjes reed, waarna mijn garage de diagnose stelde dat er speling zat op de binnenste gedeeltes van de aandrijfassen. Met deze assen was er geen trilling aanwezig. Na demontage van deze assen constateerde mijn garage ook dat het tripodelager, welke op de as vastgeperst hoort te zitten, volledig los zat op beide assen. Na deze diagnose besloten om via autodoc een set aandrijfassen te bestellen van het merk GSP (zag er bij aankomst goed uit).
    Na de montage van deze assen trilde de auto vanaf 1500 toeren enorm.. Wij twijfelde beide aan de kwaliteit van de assen, en hebben daarna besloten om de buitenste homokineten van de originele assen te hergebruiken, en het binnenste gedeelte te vervangen voor het merk SKF, wat in mijn ogen altijd goed is.
    Na de montage van de binnenste delen van de assen, trilt de auto nog steeds enorm. De ene keer is het erger als de andere keer. Mijn garage heeft niet het idee dat het DMF kapot is, omdat er verder geen moeite is met schakelen of vreemde bijgeluiden etc zijn. Wat ons wel opvalt, is dat er een 3-4 mm speling zit op de linker homokineet, die in de bak gaat.. heb hier eventueel een filmpje van. Kilometerstand van de auto is 292k
    Het onderstel van de auto is nagelopen op speling, was niets aan te ontdekken..
    Alle motorsteunen zijn nieuw..

    Iemand ervaring of een idee waar ik dit zoeken moet?
    Zelf hebben we het idee om een set origineel gebruikte ford assen te zoeken en deze te proberen.

    Alvast bedankt voor jullie hulp!


    Groetjes Robin
     
  2. Kijk ook eens goed naar je motorsteunen.
     
  3. Die zijn nieuw zegt ie...
     
  4. Heb je al geprobeerd of het trillen erger of minder wordt als je de koppeling intrapt? Als het trillen weg is zodra je de koppeling intrapt, dan zou ik het in de assen zoeken. Zoniet, dan toch de ophanging.

    Met deze kilometerstand zou ik toch eens naar de draagarmen (en de rubbers daarvan) kijken. Zowel voor als achter. Die zijn met deze kilometerstand vast aan vervanging toe als dat nog niet is gebeurt. En wanneer zijn de schokbrekers voor het laatst vervangen (die gaan echt geen 292k mee)? Zijn de banden nog netjes rond?
     

Deel Deze Pagina