1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

onderhoud 2jr mk4

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door vder, 17 aug 2021.

  1. mijn ford heeft de 2 jr onderhoudsbeurt nodig. Nu kost dat volgens de garage rond de 420 euro. Nu wil ik het bij Ford laten doen ivm de fabrieksgarantie. Stel dat ik hem bij mijn reguliere garage zou brengen? dan vervalt de garantie denk ik. Wat doen jullie met de auto?
     
  2. Het door jou gesteld is juist. Dus wil je je garantie behouden…… dan maar naar de dealer..
     
  3. Voor zo'n jonge auto zou ik het onderhoud zeker de eerste 5 jaar door de dealer laten doen. Niet alleen voor de garantie maar ook voor de stempel die je erbij krijgt.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  4. Ik heb mijn vorige auto (Fiesta) nieuw via de dorpsgarage gekocht en daar had ik gewoon Ford fabrieksgarantie op. Het gaat er om dat de auto volgens de voorwaarden van Ford onderhouden wordt en dat hoeft niet perse door een dealer te gebeuren.
     
    thecure vindt dit leuk.
  5. Die van mij heeft de 2jrs beurt ook net gehad bij de Ford dealer.
    Ook rond die prijs (zonder remvloeistof trouwens).
     
  6. De dealer is de enige die jouw een stempel in het onderhoudsboekje geeft. Een reguliere garage doet dat niet.
     
  7. Fabrieksgarantie mogen ze nooit weigeren zolang het onderhoud volgens Ford specificaties uit is gevoerd.
    Voor de verlengde garantie is het natuurlijk een ander verhaal en je staat ook met 1-0 achter als je coulance wil claimen.
     
  8. Maar hoe kan jij aantonen dat het onderhoud volgens Ford specificaties is uitgevoerd. Hier heb je toch de stempel voor nodig?
     
  9. Wat is nu het probleem? Te duur? €420 per 2 jaar is €210 per jaar.
    Wil jij voor die prijs dat de dorpsgarage het onderhoud niet goed uitvoert volgens de Ford specificaties met het risico dat je geen garantie meer hebt?
    Voor die prijs breng ik hem bij dealer.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  10. Die stempel zegt niets. Een garage kan aantonen dat zij de juiste informatie hebben om het onderhoud uit te voeren. Je kan een gratis account maken in ETIS als garage en daar kan je de onderhoudspecificaties vandaan halen.
    En daarnaast, een universele garage kan ook gewoon je boekje afstempelen (komt alleen niet in het digitale systeem van Ford terecht).
     
  11. Zeker wel. Ik heb mijn huidige Focus als occasion bij een Renault garage gekocht en die hebben een stempel in het boekje gezet met daarbij wat er precies gedaan is. Enige verschil is dat het niet in FordPass zichtbaar is.

    Met garantie heb ik met mijn Fiesta te maken gehad in het geval van een typisch euvel bij dat type in de kruiskoppeling van de stuurstang (klein 'tikje' bij het sturen). Dat is gewoon onder fabrieksgarantie door mijn eigen garage opgelost. Zij hebben contact met Ford opgenomen (rechtstreeks of via de dealer) en dat is gewoon afgehandeld en met originele onderdelen opgelost. Toen ik voor inruil ook eens bij de Ford dealer kwam voelde de man die de auto taxeerde dit ook en begon hoog van de toren te blazen over wiellagers, cuppende banden en gevaarlijke situaties. Had geen idee waar hij het over had, want zelfs de Renault dealer waar ik de auto heb ingeruild wist me te vertellen dat dit vaal voorkwam bij 2012 Fiesta's en geen punt was. Ik ga dus persoonlijk niet naar de lokale Ford dealer als het niet absoluut noodzakelijk is.
     
  12. elke garage kan een stempel in boekje zetten. Alleen die van merk dealer zijn rechtsgeldig voor coulance aanvraag. ook al heb je in de 2-5jaar genoeg en op tijd een beurt bij andere niet merk garage gedaan. Dan nog geen coulance.
    Dit gaat voornamelijk tuurlijk over de motor zelf. is de riem verzadigd door olie en defect geraakt, dan zullen ze van andere niet merk dealer niet vertrouwen dat olie de juiste is geweest.
    coulance is niet wettelijk verplicht en tegemoetkoming van importeur wanneer je klant bij merk-dealer bent.
    In de fabrieksgrantie wat bij elke merk minimaal 2jaar is, dan kunnen ze niet weigeren. Tenzij duidelijk fout van klant is.

    Als er iets kapot is in de fabrieksgarantie moet deze officieel door de merk-dealer gefixed worden. Dit ivm in de garantieclaim ook arbeidsuren in staan en oude onderdeel bewaard moet worden.
    Doen garage daar onderling afwerken, is aan hun.
    zelfde als terugroepactie wordt door merk-dealer zelf gedaan.
    En ja stempel zegt niks, zijn malafide bedrijven die sjoemelen ermee en zo paar verschillende stempels hebben staan.
    99% van de mensen kijken alleen na of onderhoud beetje netjes is gedaan bij aankoop.

    @Lecturer in Recent Runes
    als de verkoper zo tegen je begon over taxeren terwijl er niks aan de hand was. Dan probeerde hij zo de prijs laag te houden met taxatie en dat je hem sneller wegdoet.
    Alleen niet slim van de verkoper, klanten laten ook bij andere bedrijven het taxeren en krijgen ze daar wel meer voor terug, dan ben je inruil en mogelijk koop/verkoop kwijt.


    wat betreft topic starter, zoals je van iedereen zo beetje merkt, tot 5jaar ivm mogelijke coulance beste bij dealer in onderhoud houden.
    Daarna sta je vrij om hem elders in onderhoud te brengen.
     
  13. @jason101 Mijn ford (2019) heeft nog tot 2023 Ford fabrieksgarantie. Heb bij een andere garage onderhoud gedaan en ik heb behoud volgens de garage (vakgarage) gewoon de volledige garantie. Dit is namelijk wettelijk dat dit zo hoort. Ook daarbij ik een stempel en is alles netjes ingevuld.
     
  14. Ik ben wel benieuwd of dat zo is want de eerste 2 jaar zijn de fabrieksgarantie en zijn dan misschien wettelijk maar omdat je auto van 2019 is heb je er zelf een verlengde garantie bij gekocht neem ik aan en dat is een apart contract wat afgesloten is en staat in die voorwaarden niet dat je onderhoud bij de dealer moet laten uitvoeren?
     
  15. Die 2 jaar fabrieksgarantie is ook een vlieger die niet opgaat. Degene van wie je de auto hebt gekocht (en dat is niet Ford) moet je garantie verlenen en de wet geeft alleen aan dat een product mee moet gaan zolang je dat van dit product mag verwachten en dat is bij een auto echt langer dan twee jaar. Enige is dat je wettelijk na 6 maanden zelf aan moet tonen dat het defect niet aan jou ligt, dus wat dat betreft heb een voordeel bij twee jaar fabrieksgarantie.

    Overigens vind ik dat wel een nadeel van de 'dorpsgarage', want bij een anonieme dealer met een heel aantal vestigingen vind ik het een stuk makkelijker om te roepen dat ik niets met Ford te maken heb en zij me de garantie moeten geven.
     
  16. Dit is wel vaker een punt van discussie maar er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen fabrieksgarantie en coulance. Die eerste heb je en behoud je die tweede verdien je door het opbouwen van een band met je Ford dealer en Ford (NL).

    Er zullen altijd mensen zijn die dit tegenspreken, wat op zich prima is, maar mijn ervaringen bevestigen echter mijn zienswijze en ervaringen zijn er genoeg, lees mijn topics maar eens door :mrgreen:

    Ik ga niet zeggen dat je naar een Ford dealer MOET, maar met zo’n nieuwe auto zou ik het wel doen.

    Ik heb er ook geen moeite mee dat een ieder autorijden zo goedkoop mogelijk wil maken. Waar ik wel moeite mee heb zijn de verhalen waarbij een Ford dealer en/of Ford NL aangewezen worden als boeman omdat ze niet openstaan voor een coulance regeling. Helemaal als duidelijk wordt dat degene die om die coulance vraagt zijn/haar auto zelf onderhoudt of naar een algemene garage brengt.

    Geeft de betreffend garage echter aan dat zij alles voor je regelen, dus ook eventuele coulance regelingen, dan zou dat betekenen dat de kust veilig is :thumbup:
     
  17. Ik snap het helemaal, En als je het wat boven ook wordt gezegd over de 2 jaren uitspreid is het 210 per jaar. Dus valt het mee. Dus voorlopig de eerste 5 jaar maar naar de Ford dealer.
     
  18. Heb jij bij Ford geïnformeerd of de fabrieksgarantie blijft behouden op het moment dat jij de auto ergens anders dan een officiële Ford dealer in onderhoud hebt?

    Je kan je daar lelijk in vergissen namelijk.

    Jouw vakgarage kan natuurlijk wel zelf de garantie dragen (zullen ze zeker weten niet doen).
    Overigens deel ik de mening van @Iodokus dat het niet fair is om de auto bij een universele garage in onderhoud te hebben maar dan wanneer nodig wel de garantie claimt bij de fabrikant/dealer.
     
  19. Fabrieksgarantie is wettelijk geregeld, daar kan geen fabrikant wat tegenin brengen.
     
  20. #20 Fred, 18 aug 2021
    Laatst bewerkt: 18 aug 2021
    Website ANWB:

    U vraagt zich af of de fabrieksgarantie voor de auto behouden blijft als het onderhoud door de Kwikfit wordt gedaan.

    Ja, de fabrieksgarantie blijft behouden als u voor onderhoud naar KwikFit gaat. Autofabrikanten zijn verplicht universele garagebedrijven, zoals Kwikfit, te voorzien van complete technische informatie voor onderhoud en reparatie aan auto’s.

    Hoewel in uw garantievoorwaarden zal staan dat uw auto door een merkgarage moet worden onderhouden, kunt u dit toch bij een merkonafhankelijk garagebedrijf laten doen met behoud van fabrieksgarantie. Dit op grond van Europese wetgeving. De voorwaarde is dan wel dat de auto wordt onderhouden volgens de eisen van de fabrikant. Als consument heeft u volledige keuzevrijheid op het gebied van reparatie en onderhoud.

    Daarentegen heeft de merkdealer meer specifieke kennis over uw merk auto, maar daar staat een prijs tegenover.

    KwikFit is niet aangesloten bij de BOVAG. Dit betekent dat, wanneer u een klacht heeft over de onderhoudsbeurt, u niet naar de Geschillencommissie Voertuigen kunt. U moet dan uiteindelijk naar de rechter.


    Ook de RAI vereniging heeft de nodige info: https://www.raivereniging.nl/artike...mededingingswetgeving-voor-de-autosector.html
    Zie met name de onderste 2 bullets.

    aanvulling:
    Aan alles zijn natuurlijk voorwaarden gesteld, zo ook bij fabrieksgarantie. Je mag dan zelf kiezen waar je het onderhoud uit laat voeren, houdt wel rekening met het volgende.

    Het soort onderhoud, de onderhoudsintervallen dienen gerespecteerd te worden en dus nageleefd. Stelt de fabrikant een kleine beurt om de 10.000km, dan moet dit dus ook daadwerkelijk gebeurt zijn, anders vervalt de fabrieksgarantie. Sommige fabrikanten stellen verplicht om originele onderdelen te gebruiken bij dit onderhoud, gebruik dan bij die beurt ook het originele oliefiltertje en goedgekeurde olie. Zo stel je je fabrieksgarantie veilig.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina