1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke motorisering Focus mk2.2 (benzine, station)

Discussie in 'Prullenbak' gestart door CvWeert, 22 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Goedemorgen allen,

    Ik ben met een schuin oog aan het kijken naar een opvolger van mijn trouwe Focus mk1.2. Dat gaat naar alle waarschijnlijkheid een mk2.2 Wagon worden, liefst in Titanium uitvoering.
    Nu zijn er nogal wat mogelijkheden qua motorisering: 1.6, 1.8, 1.8 flexifuel, 2.0.
    Ik ben niet op zoek naar een strepentrekker, maar gewoon een goede en betrouwbare auto met een acceptabel benzineverbruik.
    Wat zouden jullie aanraden? Merk nu dat mijn huidige 1.4 simpelweg te traag is.

    Ik hoor het graag!
     
  2. 1.8 Flexifuel, dit blok is beter bestand tegen bio ethanol. Heeft hardere klepzittingen.
     
  3. 1.6 , oerbetrouwbaar en normale onderhoudstermijnen. Geen gekende olieboten.
     
  4. De 1.8 FF is dan misschien bestand tegen een hoger percentage ethanol in de brandstof, maar door het ontbreken van een flex fuel sensor start de motor altijd met extra inspuiting. Dit maakt het dat de onderhoudsinterval maar 15K km is, omdat dan de olie alweer ververst moet worden.
     
  5. En de 1.8ff is ook niet heel zuinig herinner ik me. Op een gegeven moment was elke 1.8 een flexifuel.
     
  6. Kortom, voor elk blok is wel wat te zeggen, de pro's en con's. Blijft een persoonlijke keuze.

    Ja, een FF heeft een korter olie interval, klopt
     
  7. De 1.8 heeft een distributieketting ipv een riem misschien ook handig om te weten....
     
  8. Gewoon voor de 2.0 16v gaan! Rijdt heerlijk en ook 1 op 12 gewoon. Met sportief rijgedrag ;-)
    Ook ketting en gewoon interval van 20k.
    Als de flexifuel niet op tijd zn beurtjes heeft gehad omdat het om de 15k moet dan lijkt dat me schadelijker dan de 2.0 eigenlijk.
    Is ook mazda motor. 1.8 weet ik niet.
     
  9. Als de prestaties niet op de eerste plaats staan denk ik dat je met een 1.6 het minste risico loopt. De 1.8 en 2.0 duratec motoren zijn zonder meer sneller maar hebben ook het risico van flink olieverbruik, wat bij deze serie Ford/Mazda motoren veel voorkomt maar zeker niet altijd aanwezig is.
    Persoonlijk zou ik geen 1.8 flexifuel kopen, omdat deze nog gevoeliger zijn voor frequent onderhoud (olie + filter moet zelfs na 10.000 km al !!) is de kans op problemen groter dan bij de gewone 1.8.

    Zelf rij ik een normale 1.8 (geen ff), waar ik heel tevreden over ben, olieverbruik nihil, lekker vlot en een keurig brandstofverbruik, in NL momenteel ca 1 op 13.
    Het kan dus wel degelijk, maar het is nu eenmaal lastig om bij een occasion met veel km een eerlijk antwoord te krijgen op de vraag over olieverbruik.
    Een 2.0 is nog wat vlotter dan een 1.8, maar heeft verder dezelfde potentiƫle problemen en is daarbij veel schaarser dan een 1.8.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  10. Thanks allen voor de input! Hier kan ik zeker wat mee. Jaarlijks een oliebeurtje is wat mij betreft geen punt, met mijn kilometers zou elke motorisering dan voldoen.
    Denk dat ik gewoon eens moet gaan rijden in alle varianten, dan kan ik qua vermogen wel beoordelen welke het beste zou passen.
     
  11. Heb zelf een 1.8 flexifuel. Heb er spijt van dat ik niet gekozen heb voor een 2 liter. Bakverhouding (te korte overbrengingsverhouding) 1.8 FF niet goed afgestemd op vermogen en koppel.

    1.4 vergeten. Geen goed ge-engineerde motor. Verouderd?
    1.6 heeft een riem en die is kwetsbaarder (maar ook stiller boven 3000 toeren).
    Ga voor 2.0

    Of koop de goed onderhouden 1.8 FF (173.000) van mij.......... dan koop ik een 2.0 :>)

    Groet Henk
     
  12. Het laatste bericht van de TS is al ruim een jaar oud.
    Een reactie hierop lijkt me overbodig.

    Hier gaat dus een slotje op. ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina