1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

flinke rookpluim bij het starten 1.6 ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Peter Kuipers, 21 mei 2021.

  1. Ik zou mij eerst even voorstellen. Ik ben Peter Kuipers, woonachtig te Wildervank en sinds kort bezitter van een Ford Cmax 1.6 ecoboost uit 2011 (import). Bij aankoop is gelijk de distributieriem vervangen en heeft de auto een oliebeurt gehad. De auto heeft ca. 160.000km gereden.

    Nu heb ik het volgende probleem waarvan zowel het garagebedrijf waar ik de auto gekocht heb, als de dealer niet weten wat de oorzaak is.

    Als de auto een tijdje stil gestaan heeft (ca. 2 uur), dus bij de koude start, geeft de auto een enorme wit/grijze rookpluim. De straat staat echt even blauw. Je ziet de pluim in de spiegels, of deze waait je voorbij. Deze pluim ontstaat na ca. 5 seconden na het starten en duurt ongeveer 15 a 20 seconden bij stationair draaien. Het roken begint echt als de motor met iets verhoogd toerental gaat draaien (auto choke). Daarna is de rook over. Ook bij het herstarten geen rook. De auto start en rijd verder goed, geen foutmeldingen. Het koelvloeistofniveau blijft al 2000km exact op pijl (heeft de modificatie gehad). Ook geen merkbaar olieverbruik (en als dat zo is dan is dat heel weinig). Bij flink gasgeven of afremmen op de motor ontstaat ook geen rookpluim. Het garagebedrijf heeft de compressie gemeten, met een camera in de motor gekeken, olie ververst, gecontroleerd of de riem wel goed op tijd staat. Hij is bij de Ford dealer aan de computer geweest en hier is allemaal niks op te vinden. Zelf heb ik nog Forte klepseal conditioner en brandstofsysteem reiniger gebruikt. En goede benzine getankt (V-power). Lange rit gereden van 400km, maar het probleem blijft onverminderd.

    Zelf dacht ik ook even dat het oliepijl ook hoog stond (ca. 1 cm boven max). Dus ik verdacht dat er mogelijk benzine in de olie zat (vind zelf de olie ook sterk ruiken). Maar de garage heeft dit nagekeken en tevens de hogedrukpomp gecontroleerd. De garage is er van overtuigd dat het niveau niet te hoog staat en dat er geen benzine in de olie lekt. Mogelijk had ik de pijlstok verkeerd afgelezen omdat het bolle gedeelte van de pijlstok onder de olie zat...

    Na een hoop Google werk kwam ik op een paar mogelijke oorzaken:

    -lekke klepseal(s)
    -lekke turbo kering
    -carterventilatie PVC
    -lekke injector

    bij deze opties had ik meer olieverbuik verwacht of eventueel storingscodes of ook roken onder andere omstandigheden.

    Heeft iemand dit fenomeen eerder meegemaakt? Wat is het meest verdacht? Hoe kan ik systematisch verder dingen uitsluiten? Ik heb nog garantie bij het autobedrijf maar ze willen alleen zaken vervangen als dit ook zeker het probleem oplost. Tot die tijd zit ik dus zelf met het probleem.

    Alvast bedankt!!
     
  2. Ik zou zeggen. Terug naar de garage voor dat garantie is afgelopen en daar laten staan. Laat hun het maar lekker uitzoeken.
     
  3. Je hebt garantie dus moet de garage het probleem oplossen niet jij. Tijdelijk vervangende auto en pas terugkrijgen als het is opgelost. Vaak is het helaas niet zo simpel met garages maar je moet daarvoor echt op je strepen gaan staan anders is stras de garantie verlopen en heb jij het probleem. Voor de zekerheid alles vast documenteren, datum/tijd/gemaakte afspraken mochten er problemen ontstaan.
    Te veel olie was wat mij ook te binnen schoot maar dan zou het blijven roken, niet alleen bij een koude start.
    De garage is er van overtuigd dat het peil niet te hoog staat maar dat is nou juist iets wat je zelf simpel kunt checken en een foto van maken.
    Succes in ieder geval en ik hoop dat het snel wordt opgelost.
     
  4. Olieverbruik zou kunnen. Dat turbo of klepseal lekken.
    Het kan met dunne olie dat de olie langs de kleppen naar beneden lekt. Dan heb je ook alleen bij starten het probleem. Bij gewoon rijden kan de olie niet via de steal snel naar beneden en dus ook geen rook

    Slechte olieschraapveren die de olie niet goed omlaag schrappen kan ook.
    Zover ik weet zitten er oliesproeiers onder de zuiger. Dus komt meer olie op de zuigerwand. Deze zou door de schraapveren terug naar de carter moeten gaan.
    Klein beetje komt altijd in de verbrandingskamer maar teveel is ook niet goed.
    Volgens mij waren bij de tfsi motor in begin dat olieschraapveren vast zaten en hierdoor extra olieverbruikte en rook ontwikkeling had.

    Alleen in alle gevallen was het noet zo dat de straat blank staat vannde rook. Alleen dat een rookpluim eruit kwam.

    Zou zeggen laten staan en keer delen verwijderen om te kijken hoeveel vloeistof daar zich verzamelt heeft. Schoonmaken en dan pas starten. Kijoen of het weg blijft.

    Bij de rs was het zo dat de intercooler te groot was. Hebben daar een extra vlap op geplakt. Geen idee of er teveel water/condens zich versamelt in de intercooler.
    Interxooler is wel orgineel

    Dat deze wordt meegezogen en door de motor wordt gaat daarna als rook verdwijnt
     
  5. Dank voor de reacties. Ja ik wil de auto ook erg graag weer inleveren. Echter bieden ze mij geen geld terug, kan hem wel inruilen op een touran of tiguan 1.4 tsi, maar daar heb ik ook niet zo’n fan van. Of ze bieden mij 12 maand extra garantie dat de motor niet stuk gaat maar dan moet ik het roken accepteren. Is helaas geen Bovag garantie. Verder is het een fijne auto dus hoopte zelf nog te kunnen achterhalen waar het aan ligt.

    dat verhaal van de intercooler had ik ook ergens gelezen. De intercooler is origineel. Ik zou nog kunnen kijken of er vocht of olie in de intercooler zit en/of speling heeft op de turbo...

    En anders inderdaad weer terug met de auto. Heb alles inderdaad goed gedocumenteerd.
     
  6. Goed om te lezen maar de houding van de garage is wel erg vreemd. Aan de andere kant er worden wel vreemdere acties gedaan door garages. Meestal wordt het pas opgeost zodra er advocaten of media aandacht ter sparke komt. Bij aankoop van een auto heb je namelijk net als met alles gewoon wettelijke garantie en als de auto niet goed functioneerd hoort dat opgelost te worden. Heb je al eens reviews van de garage opgezocht of je getekende koopcontract goed doorgelezen? Als je een rechtsbijstandverzekeing hebt kun je ook die eens vragen er naar te kijken.
    Verder hoop ik dat het snel voor je wordt opgelost zonder al te veel gedoe.
     
  7. ik denk dat jij er alles aan doet om te achterhalen wat het probleem is en dat siert je.
    met deze vermoedens naar de garage gaan en voorleggen, dan is aan hun de keus wat ze gaan/willen maken.
    ik neem aan dat hun ook in hun netwerk zoeken naar een oplossing.

    tevens vind ik dat je het heel netjes aanpakt en echt meedenkt met de garage.
    mochten ze toch niet mee willen of gaan werken aan een structurele oplossing zou ik verdere stappen ondernemen en dan wel geld terug en ergens anders een andere goede C-max zien te vinden.

    Oh, welkom Peter en succes.
    houd op ons op de hoogte.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. #8 Edgar Focus, 21 mei 2021
    Laatst bewerkt: 21 mei 2021
    nog even verder gezocht:
    Thick White Smoke
    Thick white smoke that looks “pillowy” is not something to be ignored. You know your C-Max. If something just feels off or different about it, take it in and have a mechanic look at it. A lot of white smoke typically indicates the following problems:

    • Overheating Engine– The white smoke can indicate the engine is overheating. Check the temperature gauge. If you don’t have one there should be a warning light. If the engine is overheating currently, get it shut off as soon as safely possible. It’s only a matter of time before it cracks a head or blows a head gasket.
    • Blown Head Gasket– Most of the time, when a head gasket blows, it’s because then engine has overheated. When the head gasket blows, it typically causes more than just white smoke. White smoke is often the most visible symptom of a blown head gasket.
    Here are some of the other symptoms of a blown head gasket in the Ford C-Max:

    • Loss of engine coolant
    • Overheating engine
    • Bubbles in the radiator
    • “Milky” white oil (or buttery looking)
    • Rough and choppy idle
    • Lack of engine power
    En deze tip:
    White smoke could be a number of things, water in fuel, coolant in combustion chamber, EGR not functioning correctly or the fuel injectors.

    First things to check would be the coolant level as Richard suggested and to renew the fuel filter, see how that goes.
    As for the loss of power, check the air filter, air ingress into the fuel lines, fuel filter again and turbo vacuum diaphragm unit along with vacuum lines, if the turbo loses vacuum it will be unable to control the variable vanes causing a loss of power and it will possibly throw a P2668 fault code in the process.

    En als laatste tip:
    Get a compression test done. I know you have a 1.6 ecoboost but it is not unknown for the 2 litre ecoboost to have broken/burnt away piston rings and piston land failure on No 4 piston. It won't be caused by an overfill of the engine oil.
    In view of the amount of units produced it is RARE but it does happen. No one, not even the guys in USA have come up with a definite reason yet. There are hundreds of posts on the US Focus ST site under "blown engine"
     
  9. Dank wederom voor de reacties. Ik denk inderdaad dat ik er nu wel genoeg aan gedaan heb het probleem te vinden. Ik heb de garage verzocht de auto terug te nemen en het geld terug te betalen omdat ze (zo zeggen ze zelf) de auto niet kunnen maken omdat ze het probleem zelf ook niet kunnen vinden en niet op voorhand allerlei zaken willen vervangen. Hier gaat de garage niet in mee. Ze willen geen geld terug betalen. Ze bagatelliseren het probleem door de positieve kanten van de auto te benadrukken en omdat ze het probleem niet kunnen vinden kan het ook niet ernstig zijn zeggen ze. Ik ga dus een aangetekende brief sturen waarin ik ze in gebreke stel. Verder staat het hele verhaal er van a tot z gedetailleerd in. Verder heb ik app geschiedenis bewaard mocht het tot een zaak komen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
    • Loss of engine coolant (koelvloeistof blijft exact op pijl)
    • Overheating engine (motor blijft netjes op temperatuur)
    • Bubbles in the radiator (n.v.t.)
    • “Milky” white oil (or buttery looking) geen witte smurrie
    • Rough and choppy idle loopt netjes stationair
    • Lack of engine power volgens mij genoeg vermogen
    White smoke could be a number of things, water in fuel, coolant in combustion chamber, EGR not functioning correctly or the fuel injectors. (Deze zaken zou kunnen maar voor mij zelf lastig te controleren)

    compressietest schijnt de garage te hebben gedaan
     
  10. Vraag ze eens om een filmpje dat ze een compressietest doen. Misschien ligt je koppakking eruit of is je cilinderkop krom.
     
  11. Ik heb ook verder helemaal geen gegevens van deze compressietest, endoscoop onderzoek enz. gekregen. Ook vraag ik mij af of ze echt de hogedrukpomp hebben gecontroleerd omdat ik kon zien dat de plaat van de ruitenwissers niet gedemonteerd was geweest (bladeren zaten er nog in)... volgens mij kun je bij een C-max er anders helemaal niet bij komen...

    Ik moet ze dus op hun blauwe ogen geloven wat ze allemaal hebben gecontroleerd. Het klopte wel dat ze met de auto naar de ford dealer zijn geweest en hebben laten uitlezen...dat heb ik nagevraagd bij de dealer. maar die konden verder ook niks over het probleem zeggen.

    ik hen net een aangetekende brief met een in gebreke stelling verstuurd. Afwachten nu.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Ben erg benieuwd naar de uitkomst
     
  13. Goedendag, hier een update van mijn probleem. Helaas ben ik er niet uitgekomen met de handelaar. Met wat juridisch getouwtrek heb ik nog wat geprobeerd maar omdat ik geen rechtsbijstand heb gaan de kosten om er echt een zaak van te maken mij erg veel geld kosten. Dat kan ik beter in de auto steken want zelfs als ik win zijn de kosten hoog.

    Ik zit nu met het volgende. De originele turbo is een BM5G-6K682 met een pneumatische recirculatieklep... Een nieuwere turbo CJ5G-6K682 heeft een elektrische. De turbo is later wel gewoon op dezelfde 1.6 ecoboost blokken toegepast dus dat zou moeten passen. Weet iemand ook of de recirculatiekleppen uitwisselbaar zijn? Nu weet ik ook dat de originele membraan variant niet zo best is dus zou dan willen gaan voor een Turbosmart recirculerende klep. Nu zijn er meerdere types: voor de focus RC, Fiesta en andere ecoboost modellen...Dus de TS0203-1259 (focus, cmax enz.), TS203-1266 (1.6 fiesta) en de TS203-1264 (Focus RS). Fysiek zijn de turbos toch gelijk? of heb ik het mis? Welke turbosmart klep zou ik moeten hebben voor een CJ5G-6K682 turbo? en past deze dan gewoon op mijn 2011 Cmax met vacuum? En zou mijn originele membraan variant ook op een nieuwer type turbo passen waar normaal een elektrische klep op zit of is de geometrie echt anders?

    Ik hoop dat de specialisten mij hier wat duidelijkheid over kunnen geven.

    Alvast bedankt!
     
  14. Hopelijk kan @JW hier duidelijkheid over geven.
     
  15. Witte/grijze rook heeft niks met je turbo te maken, zeker niet met starten. Ik lees dat ze een compressietest hebben gedaan... dat zegt niet zoveel over de staat van je koppakking. Hebben ze ook een lektest gedaan en hebben ze het koelsysteem onder druk gezet? Mocht dit nog niet gedaan zijn, dan zou ik een andere garage opzoeken die dit voor je doet. Hoe loopt de motor de 1e paar minuten nadat deze met een koude start gestart is?
     
  16. Ik ben nu toch wel zover dat ik redelijk zeker weet dat het de turbo is. Zojuist bij de ford dealer geweest in Sappemeer en die bevestigde eindelijk als eerste ford dealer dat ze al 3x eerder dit meegemaakt hebben. Door slecht onderhoud, weinig smering slijt de turbo harder. Door speling lekt hij een beetje olie als hij koud is. Bij het starten wordt deze olie dan direct verbrand. De turbo wordt warm, zet uit en lekt dan dus niet of nauwelijks. Pas bij afkoelen lekt hij dan inwendig een beetje. Dit zorgt voor de rook 10 sec bij het starten.

    auto gebruikt geen koelvloeistof, heeft de modificatie gehad. En koelvloeistof is mooi helder. Auto loopt perfect bij het starten direct. Hij lekt dus waarschijnlijk olie in de uitlaat.

    de vraag is nu alleen, past een pneumatische recirculatieklep van een turbo uit 2011 (bm5g-6k682-de) op een nieuwere turbo die normaal een elektrische klep heeft.l (cj-5g-6k682-da). Dat zou erg fijn zijn om te weten.
     
  17. Dus als ik goed begrijp wil je turbo (laten) vervangen.
    Alleen waarom ander onderdeelnr. kun je niet de zelfde onderdeelnr. gebruiken.
    bij turbohoet hebben ze de bm wel op voorraad andere niet.
    Zou zelf zeggen dat de aansluiting van de vacuumklep of van de electrische klep gelijk is. Alleen geen idee of de schoepen van turbinewiel aangepast zijn, gok van niet al heb je daar geen zekerheid mee.

    Zelf heb ik turbosmart TS-0203-1261 gemonteerd. Dit is denk ik zelfde als de 1259 alleen dan zonder de slangen die er extra bij zitten, geen idee waarvoor die zijn.
    eentje zoals de rs met afblazen naar buiten, moet je niet pakken ivm je dan motorstoring krijgt. Ecu gaat ervan uit dat deel van lucht terug komt op dat moment en als hij meet dat dit niet zo is valt hij in storing.
     
  18. Dank je wel, aan die info heb in weer iets. De aansluiting lijkt inderdaad gelijk. Schoepenwiel heeft hetzelfde onderdeelnummer dus die is ook gelijk. Ik kon toevallig een nieuwe turbo redelijk goedkoop krijgen alleen die is dus van het nieuwste type.
    Zojuist ook terugkoppeling van Turbosmart gekregen. Zij geven aan dat de ts0203-1259 voor alle cmaxen is vanaf 2010 tot heden, dat zou betekenen dat die op beide turbo’s past echter bij de nieuwere moet je een vacuumleiding leggen en ecu foppen met een weerstand. Maar ik heb die leiding dus al liggen. dus het lijkt er op dat het zou moeten passen maar echt zeker is het pas als je t echt gaat proberen ben ik bang.
     
  19. Update:

    inmiddels is het probleem van het enorm roken bij het starten verholpen.

    toch gekozen om de turbo te laten vervangen mij een garage door een gereviseerd exemplaar van turbo hoet.

    rookt niet meer, zoemt niet meer bij een koude motor en lijkt ook zuiniger te zijn… helemaal blij.

    Nu de mogelijkheid aan het overwegen om hem van 150 naar 182 te flashen door dutchguy. Wacht op een PB ;)
     
    bws723 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina