1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vervangen Thermostaat Focus 2 1.6i ti vct (2007)!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Henry Ford Jr., 25 jan 2021.

  1. Zoals hierboven reeds omschreven moet ik waarschijnlijk de thermostaat van mijn Focus 2 gaan vervangen, want komt maar langzaam op temperatuur helaas, wel na 5 minuten dan wordt het lekker warm, maar veel trager dan vroeger, mogelijk speelt de langere buiten temperaturen daar ook een rol bij natuurlijk! De temperatuurmeter komt wel goed omhoog, dus die is in orde en zal het wel aan de thermostaat liggen die niet goed sluit of open blijft staan!

    Ik heb op YouTube een filmpje gevonden over het hoe en wat, lijkt me geen probleem, alhoewel veel werk om een thermostaat te verwijderen, je moet veel zaken (o.a. dynamo met multiriem) demonteren om er bij te kunnen en zit diep weg en je moet het hele thermostaathuis demonteren om er bij te kunnen helaas! Bij de Escort zat hij lekker boven op en kon je er goed bij en je kon de temperatuursensor door deze te verwijderen als ontluchting gebruiken!

    OK,dit als voorinformatie, maar dat gaat me wel lukken denk ik alhoewel veel werk (staat 2 uur voor bij de Ford dealer heb ik nagevraagd en kost in totaal ca. 500,- euro, best prijzig voor het vervangen van een thermostaat, maar zal wel komen door de tijd die er voor nodig is denk ik)!

    Ik heb echter een paar vragen, wie heeft er nog opmerkingen voor waar ik op moet letten en hoe kun je na montage van het themostaathuis met nieuwe pakking en thermostaat (originele natuurlijk) het koelsysteem het best ontluchten, stond niet op het filmpje van YouTube! Is er een ontluchtnippel ergens, zoals bij andere auto's kan er zo snel niet eentje vinden!

    Alvast bedankt voor de gegeven advies en hulp!
     
  2. Beste manier is volgens mij om het systeem vacuüm te trekken. Bij een mk 1 gaat het zelfs niet anders.
     
  3. tja het beste is vacuüm vullen, anders zoals gewoon, vullen, motor starten, cabine blower op heet zetten en 1 minuut motor op 2 - 2500 toeren houden dat die op temperatuur komt en thermostaat open gaat. Kijken naar kv niveau en controleren of warme/ heette lucht uit komt. Procedure herhalen 3-4 keer tot alles naar wens is.
    Opletten met monteren van thermostaat, dat nippel moet naar boven en behuizing bouten kruislings op 9nm ? trekken anders moet je na zes maanden weer opnieuw beginnen vanwege lekkage.
     
  4. krijg je na 5minuten al warm lucht, dat is heel snel met dit weer.
    Duurt goeie 2-5km om warme motor te hebben met dit weer 8-10km voor er warme lucht uit de kachel komt.
    op een rit van 11km wordt me motor net 87graden.

    tevens thermostaat kun je ook koplamp verwijderen, heb ik toen bij me mk2 wel gedaan. die bleef open staan met gevolg 70graden op de snelweg.
    voordeel van de 2.0duratec is dat dynamo achterop zit daar had ik dus geen last van.

    Zonder vacuum te trekken kan je ontluchen.
    echter moet je wel bij kachelhuis of boven versnellingsbak kijken naar ontluchtingsnippel die dan er vaak zit.
    heb je deze niet dan hoogste slang losnemen zodat lucht eruit kan.
    hierna terug aansluiten zodat mogelijk groot deel van lucht weg is.
    trechter die afsluit op de koelreservoir en systeem boven max vullen tot het in trechter komt. vandaar de goeie afsluiting.
    motor starten en op 2000rpm houden. tussendoor in de slangen knijpen zodat een luchtbel weg kan schieten. terwijl je kvs boven max houdt.
    als koelvin inslaat op max (iets erboven is niet erg) zetten dop erop en stuk rijden. hierna aflaten koelen voordat je de dop eraf draait om bij te vullen, ivm lucht uitzet en zo een geiser effect kan komen van hete kvs

    met vacuum tool. blaas je langs een venturie alle lucht uit het systeem. zet je slang open naar een tank met 10-20liter kvs erin zodat de slang helemaal vol met kvs zit en geen lucht in zit.
    als je volledig vacuum hebt getrokken, luchtslang eraf en daarna kraan open die naar de tank met kvs gaat. hierna iets boven max en warm draaien

    let op bij 3000rpm kan het al voorkomen dat kvs te warm wordt als dop er niet op zit met gevolg dat kvs gaat koken en opborrelen.
     
  5. Bedankt voor alle info en inderdaad kan het ook aan het koude weer liggen dat de verwarming minder snel op temperatuur komt, maar ik heb de focus al 3 jaar en die eerdere jaren kwam er al redelijke warmte uit de voorruitverwarming halverwege de rit naar de Super, echter nu begint de warmte pas te komen als ik er al ben aangekomen, na 10 minuten stook ik al lekker warm, kan hij op een kwart terug worden geschroefd!!

    Als ik het doe dan doe ik het toch bij een DHZ centrum hier vlakbij die hebben altijd speciaal gereedschap, zoals voor het vacuüm trekken, momentsleutel (zal dat aandraaimoment even alvast noteren, is belangrijk weet ik, heb vroeger vele gescheurde huizen gezien door te hard aandraaien) en assisteren me dan wel even, de eigenaar heeft 25 jaar ervaring dus moet lukken! Kijk het nog even aan en informeer even naar de onderdeel kosten alvast morgen!
     
  6. Was het niet zo dat de distributieriem in de wegzit bij het demonteren van de thermostaat? Heb de mijne paar jaar geleden vervangen met combinatie van de vct units en distributieriem.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  7. @Specops1611
    waterpomp kan achter de distributiekappen zitten.
    thermostaat zit aan voorkant van blok onder de inlaatspruitstuk, vandaar dat dynamo wel weg moet.
    bij andere auto's zit thermostaat boven de versnellingsbak weggewerkt.

    voor vv van vct units moet sowieso d-riem los gehaald worden
     
  8. Klopt ik zag op de film op YT dat er alleen de multiriem moet worden opgelost en de dynamo verwijderd en de dynamo steun en het stuurbekrachtigingsoliereservoir!
     

Deel Deze Pagina