Ik heb al veel afleveringen van deze mannen gezien, ik vind ze geweldig! Ze proberen ook altijd op een verantwoorde manier zo goedkoop mogelijk een oplossing te leveren. Maar mijn bescheiden mening echte vaklui met het hart op de juiste plaats.
Hier zie je goed uitgelegd de noodzaak van de juiste olie voor deze motoren en de gevolgen van verkeerde olie specificaties.
vorige week nog met mn monteur over gehad toevallig, dat de goede olie heel belangrijk is voor dit blokje, en op tijd verversen
Als ik dit zo zie en de tips hoor dan moet de olie er of elk jaar of om de 20000km, wat eerst komt, gewisseld worden. Bij de MK4 is het om de 30000km of om de 2 jaar, wat is er bij deze motor dan veranderd? Wie weet dat?
Bij de MK4 is een nieuwe versie van de 1.0 ECOboost toegepast. Ten opzichte van de oudere versie heeft deze een distributieketting tussen de krukas en nokkenassen, is de cilinderkop gedraaid (i.v.m. nog sneller opwarmen van de motor), is deze motor voorzien van cilinderuitschakeling en zijn er nog talloze andere technische wijzigingen doorgevoerd. De nieuwe versie van de 1.0 ECOboost is weliswaar een doorontwikkeling van de oudere versie maar gezien de ingrijpende technische wijzigingen die zijn doorgevoerd kan deze praktisch als een geheel nieuwe motor worden beschouwd. Ondanks dat de nieuwere versie van de 1.0 ECOboost een distributieketting heeft tussen de krukas en de nokkenassen is er nog wel een wetbelt tussen de krukas en de oliepomp toegepast. Bij de versies met automatische transmissie drijft deze wetbelt tevens een balans as aan (de handgeschakelde versies hebben deze balans as niet). Gezien deze wetbelt is het op tijd vervangen van de olie en het toepassen van de juiste olie dus ook bij de nieuwe 1.0 ECOboost zeer belangrijk.