1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Locatie elektrische waterpomp

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door paulw, 10 aug 2017.

  1. Hallo,

    aangezien er een hoop foto´s via photobucket nu niet meer werken, heb ik een vraag over de locatie van de elektrische waterpomp.
    Waar kan ik die vinden onder de motorkap bij een 1.0 Ecoboost 125Pk? Dan weet ik waar ik moet zoeken als ik bij een proefrit onder de motorkap ga kijken.

    Al vast bedankt.

    Gr. Paul
     
  2. Volgens mij aan de onderzijde van t koelvinhuis
     
  3. Bedankt.

    Heb toch nog een plaatje gevonden:
    [​IMG]
    Deze dus?

    Dit is dus aan de voorkant onder de koelvin/radiator. Kun je die zien als de motorkap open is?

    Gr. Paul
     
  4. #4 JW, 10 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2017
    Die afbeelding is van een 1.6 ECOboost. Daarbij zit de elektrische koelwaterpomp op het schutbord.

    Bij de 1.0 ECOboost zit de elektrische koelwaterpomp aan de onderzijde op de radiateur behuizing gemonteerd. De elektrische koelwaterpomp is vanaf bovenaf zichtbaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Tevens is aan de koelslang naar de turbo goed te zien of de auto wel of niet is voorzien van de elektrische koelwaterpomp. Bij auto's zonder deze pomp loopt de koelslang direct vanaf het motorblok naar de turbo. Bij auto's met de elektrische koelwaterpomp. Loopt er een slang vanaf het motorblok naar de elektrische pomp en vanaf de pomp een slang naar de turbo.
     
  5. tnx JW, dit is precies wat ik nodig had.

    Gr. Paul
     
  6. De 1.0, 1.6 en 1.5 Ecoboost hebben allen een elektrische waterpomp, maar allemaal met een ander doel? Klopt het als ik het zo omschrijf?

    Bij de 1.0 voor koeling van de turbo, bij de 1.6 als ondersteuning van de normale koeling en bij de 1.5 om het koelwater door het losse circuit van de intercooler te pompen.
     
  7. gister de proefrit gemaakt en de waterpomp dankzij de foto's zo gevonden. Nogmaals bedankt.

    Gr. Paul
     
  8. Even uit nieuwsgierigheid, waar sluit je deze elektrisch op aan?
    Is dat voorbereid of moet er een module bijgeplaatst worden.
     
  9. #9 JW, 12 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2017
    De elektrische koelwaterpomp wordt d.m.v. een kabelboom op de motorruimte kabelboom aangesloten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De connector hiervoor bevind zich boven de radiateur.



    Om de elektrische koelwaterpomp te monteren heb je de volgende onderdelen nodig:

    * Elektrische koelwaterpomp.
    * Bout om de pomp op de radiateur behuizing te bevestigen.
    * Koelslang tussen motorblok en pomp.
    * Koelslang tussen pomp en turbo.
    * Kabelboom.
    * Koelvloeistof.

    De benodigde onderdelen kosten bij de dealer zo rond €250,-.


    Nadat de pomp is gemonteerd en het koelsysteem is gevuld en ontlucht moet de PCM opnieuw geprogrammeerd worden. Dit om ervoor te zorgen dat de pomp ook daadwerkelijk wordt aangestuurd door de PCM.
     
  10. Aha, da's duidelijk, JW dankjewel.
     
  11. eigenlijk is alles in wat je zegt voor allemaal.

    elektrische pomp is als ondersteuning van de normale waterpomp.
    maar het is juist ervoor dat als de motor uit staat er nog even koelvloeistof door de turbo blijft stromen. voor extra (na-)koeling.
    denk als start/stop systeem de motor afzet nadat je net van de snelweg af komt. door de electrische pomp zal je turbo nog gekoeld worden en dus is het geen probleem dat je systeem dit doet

    als de 1.5 een extra losse circuit heeft kan en durf ik niet te zeggen.
    maar denk dat daar juist een andere thermostaathuis hier voor zorgt en dat de functie van de elektrische waterpomp gelijk is gebleven
     
  12. Om niet gelijk een nieuw onderwerp te starten haal ik even aan bij dit topic.

    Ik heb geen trekhaak op mijn 125pk ecob.
    Ik lees dat soms evengoed de elektrische koeling wordt gemonteerd.

    In hoeverre is dit nodig/ een verbetering?
    Als ik het goed begrijp doet deze koeling niks tijdens het rijden zelf?
     
  13. denk dat je in de war zit met iets anders
    voor de 1.0 ecoboost waren in begin zonder aanjager op je intercooler
    deze moet je hebben als je trekhaak monteert
    https://youtu.be/0dbeTaKpdLs?t=8m32s
    hier zie je net de intercooler met de aanjager erop gemonteerd

    de electrische waterpomp waar ze hier over hebben is weer iets anders, deze koelt de turbo nadat je contact afgezet hebt. zo blijft koelvloeistof langs de hete turbo stromen. deze pomp zit vlakbij de turbo van de 1.0ecoboost als ik me goed herinder
     
  14. Die elektrische waterpomp was in eerste instantie niet standaard gemonteerd. Die is eerst alleen bij trekhaken gemonteerd en vanaf 2014 geloof ik standaard op elke 1.0 Ecoboost.
     
  15. Ik trap dit topic 3 jaar na dato omhoog omdat ik met een vraag zit welke relevant is aan dit topic naar mijn mening. Ik heb zelf achteraf een (FoMoCo) Focus trekhaak, kabelset en module gemonteerd en geconfigureerd. Was wat werk maar alles werkt naar verwachting. Nu heb ik dus een Focus ecoboost 1.0 125pk station bj2013 met trekhaak echter zonder elektrische pomp. Als ik naar het materialen lijstje kijk en de bijkomende activiteiten (opgesomd door JW) lijkt mij dit een activiteit welke niet zelf uit te voeren valt, d.w.z iets wat je niet snel op de oprit uitvoert en dus door een garage uitgevoerd dient te worden?

    Aanvullend de vraag, komt deze elektrische waterpomp sowieso de levensduur van de turbo ten goede of enkel wanneer de/een focus een zware last trekt? De reden dat ik dit vraag is of het toevoegen van een elek. pomp ten alle tijden geadviseerd wordt? Ik gebruik de trekhaak voor een fietsenrek of een aanhanger + load welke de 500kg niet voorbij komt. Wanneer ik de aanhanger gebruik kom ik niet verder dan 30kms, mocht deze informatie relevant zijn.
     
  16. Ik zou zeggen: better safe than sorry. Dus wel uit laten voeren. Ik meen mij te herinneren dat het iets van € 250,= kost voor het installeren van 't spul.

    EDIT: dat zijn enkel de kosten voor de onderdelen bij de dealer zie ik in de post van JW. daar komt dan de arbeid nog bij.
     
    Yakko vindt dit leuk.
  17. ik zou het gewoon laten monteren.
    stel je moet even voor iemand zijn caravan naar de stalling brengen of je hebt wat tuinafval wat per direct afgevoerd moet worden.
    ga je dan zeggen: ik heb wel een trekhaak maar dat kan ik niet trekken.....
     
    Yakko vindt dit leuk.
  18. Ok, ik heb een offerte aanvraag uitgestuurd om te kijken wat deze wijziging betekend, financieel gezien. Kijken wat een dergelijk grapje gaat kosten. Als ik het goed begrijp/lees in de TSB betreft het hier enkel een elektrische waterpomp en geen ventilator, correct?
     
  19. Bij een 1.0 ECOboost uit 2013 betreft het inderdaad alleen de elektrische koelwaterpomp welke achteraf gemonteerd dient te worden wanneer er achteraf een trekhaak wordt gemonteerd.

    De koelventilator op de intercooler is bij een 1.0 ECOboost uit 2013 reeds standaard aanwezig. Deze is pas veel later wegbezuinigd bij voertuigen zonder trekhaak af fabriek.


    Persoonlijk ben ik van mening dat de extra elektrische koelwaterpomp geen overbodige luxe is (ook niet op voertuigen zonder trekhaak). De extra elektrische koelwaterpomp is niet voor niets vanaf 05-05-204 standaard aanwezig op elke Focus 3 met 1.0 ECOboost motor ongeacht of deze wel of geen trekhaak heeft. Bij hogere buitentemperaturen hoor ik regelmatig zelfs na kortere ritten dat de elektrische koelwaterpomp nog een tijdje nadraait nadat de motor is gestopt.
     
  20. Helder ik krijg van uit mijn "dealer"door dat ze de pomp kunnen installeren maar niet de PCM kunnen programeren. Kan ik met FoCCus oid de waterpomp zelf activeren?
     

Deel Deze Pagina