Focus 1 Fase 2: Accesoirestand doet het niet meer

Discussie in 'Electronica' gestart door Clank, 21 sep 2020.

  1. De voorgeschiedenis:
    Ik zit met een probleem met mijn focus uit 2004. Ik ben bezig geweest om de radio te vervangen, aangezien de oude radio ondertussen een wel erg lange handleiding kreeg (volume die zomaar wat deed bijvoorbeeld). Alles ging daarmee zoals ik dat ook bij andere auto's heb gedaan en alles leek te werken. Nou, super mooi, auto uit radio in het frame drukken en nog een keertje testen.

    En toen deed niks het meer van de radio.

    Wat blijkt, de radio heeft geen geschakelde plus nodig om iets te kunnen doen. Zonder gaat deze niet aan. En er komt geen 12V meer op de geschakelde plus (groen/gele draad). Daarnaast is het zo dat het instrument cluster nu na het starten nog een seconde of 10 uit blijft, en het daarna gewoon gaat doen als vanouds.

    Wat heb ik geprobeerd:
    • Zekering F50 gemeten. Die is nog goed, ook na doormeten met een multimeter en ook voor de zekerheid vervangen (soms lijken ze heel, maar zijn ze stuk) heeft geen nut.
    • Ook de andere zekering die er mee te maken heeft (F8) gemeten en die is nog heel en krijgt aan beide kanten 12 volt.
    • De kabelboom van de radio een stukje uitgepakt (het stuk in het midden van het dashboard) en daar zit inderdaad een kapot stukje in de groen/gele kabel. Die heeft waarschijnlijk dus contact gemaakt met iets wat niet hoorde. Opnieuw intapen van dat stukje om het te isoleren heeft geen effect.

    Dan komt nu het echt rare deel:
    Als ik de weerstand meet tussen een van de kabels waar F50 op aangesloten zit (maakt niet uit welke kant) en een massa in het voertuig (metalen deel van de zekeringskast, deur, metalen deel bij het dashboard) komt er een weerstand die doet vermoeden dat er kortsluiting is naar de massa van het voertuig. Maar logischerwijs lijkt me dat dat niet mogelijk moet want:
    1. De beschadiging van de kabel verderop zit en dan dus de zekering kapot zou moeten zijn.
    2. Ik zou dan aan de ene kant van de zekering een andere weerstand zou moeten meten dan aan de andere kant (met zekering eruit natuurlijk).

    Dus de volgende vragen:
    • Is er dan iets wat ik over het hoofd kan zien?
    • Kan het zo zijn dat deze weerstandswaardes kloppen?
    • Heb ik bepaalde dingen nog niet gemeten?
    De foto van het werkplaatshandboek wat gaat over het betreffende deel:
    [​IMG]
     
  2. Misschien de draad nog ergens meer onderbroken dan alleen op die 1e plek die je gevonden hebt.

    alle stekkers nog goed in de zekeringkast gepugd.

    heeft zekering 50 nog wel spanning en 31
    Als er ergens een sluiting is moet er een zekering smelten
     
  3. Zowel zekering 50 als zekering 31 zijn nog goed. Met de multimeter doorgemeten, allebei 0 ohm.
    Zekering 50 krijg ik geen stroom op, zekering 31 staat gewoon constante 12 volt op.
     
  4. #4 paul vingerhoets, 22 sep 2020
    Laatst bewerkt: 22 sep 2020
    Als je op f50 geen spanning krijgt zul je daar wat meer tijd aan moeten besteden. Volgens schema komt die van het contactslot dus ga daar eens meten of je daar wel spanning krijgt. waarschijnlijk is de spanning op het contactslot wel aanwezig anders zouden meerdere delen van de zekeringkast zonder spanning zitten

    Je zou een tijdelijke brug met een zwevende zekering kunnen maken tussen een andere geschakelde zekering naar de radiozekering
     
  5. Daar was ik al een beetje bang voor. Weet iemand waar ik de connector van het contactslot kan vinden?
    Zit de kabelboom daar direct in geplugd of heeft die nog een draad aan het contactslot zelf zitten?
     
  6. Had nog een toevoeging geplaatst als het contactslot zelf de oorzaak zou zijn dan moeten meerdere zekeringen zonder spanning staan
     
  7. Nou, ondertussen weer wat tijd in de auto kunnen meten alle panelen los getrokken en ook even de zekeringskast onderhanden genomen:
    [​IMG]

    Ik heb het probleem kunnen isoleren tot in de zekeringskast zelf. Alle kabels zijn verder goed aangesloten aan elkaar en als ik bij de radio stekker er 12 volt op zet gaat de radio aan, en het dashboard doet het dan ook weer gewoon normaal.

    Dan zou je zeggen; bypass aanleggen en klaar. Maar zo simpel is het niet. Als ik de bypass aanleg naar de 2e pin van de zekeringskast, blokkeert er iets in de zekeringskast dat er stroom op de stekkers aan de achterkant komt te staan. Met andere woorden: stroom aan beide kanten van de zekering, betekend dat de weerstand van voor naar achter de zekeringskast oneindig hoog wordt.
    Is dat misschien een extra veiligheidsfeature die ik over het hoofd zie? Is het dan handiger om de bypass zo te leggen dat ik echt alles oversla (dus ook de connectors die de zekeringskast in gaan, zowel aan de kant van het contactslot als aan de kant van het dashboard/de radio?
     
  8. Vandaag nog maar eens de tijd genomen om een goede oplossing te vinden.

    Ik heb een volledige bypass gelegd om de zekeringskast heen en de kabels zo veel mogelijk vervangen voor een nieuwe kabel.
    Het was een hele bevalling, maar de radio werkt weer en ook het instrumenten cluster gaat meteen aan als de sleutel naar het 2e standje gedraaid wordt.

    [​IMG]

    Panelen zitten ook weer terug en alle systemen werken verder ook zoals bedoeld.
     

Deel Deze Pagina