1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schoonhouden roetfilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sddu, 28 aug 2020.

  1. Allen,
    Deze week een nieuwe roetfilter onder m’n focus wagen uit 2013 econetic 1.6 gekregen bij 140.000 op de teller.

    Inmiddels geleerd dat door het redeneren het filter eigen zelf schoon gehouden moet worden, maar door de te korte stukjes die wij eigenlijk rijden kan dat proces nooit goed helemaal z’n werk doen.

    We rijden dagelijks 2x 10km woonwerkverkeer.

    Kan iemand advies geven over de afstand/tijd die ik daar wekelijk bij zou moeten rijden zodat het regeneren wel goed gaat. Vervelende is dat je niet weet of dat proces loopt en of volledige heeft gelopen.

    Alvast dank voor de tips!!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. Misschien heel lullig om te zeggen, maar met zulke afstanden moet je geen diesel nemen. Zelf reed ik voor covid 200km per dag, maar begrijp op het forum dat je een half uur minimaal moet rijden voor regeneratie. Succes.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
     
  3. 10km is voor een benzinemotor al weinig, moderne direct ingespoten motoren kunnen er al moeite mee hebben.
    Voor een diesel is het echt een ramp om zo weinig te rijden, de motor wordt nooit echt warm en hij krijgt nooit de kans om de regeneratie cyclus af te maken.
    Je kan via Forscan een statische regeneratie starten maar ik denk niet dat het de bedoeling is om dat vaak te doen.
     
  4. Enige manier dat je kan zien is als je extra brandstofverbruik hebt.
    Regeneren gebeurt alleen boven de 60kmh en in deellast.
    Proces duurt zeker aantal kms 10km is zeker niet verkeerd. Alles moet op bedrijftemperatuur zijn.

    Met diesel moet je dus al snel 20a30km met snelweg erbij rijden. Dan is de kans dat roetfilter nog niet helemaal schoon is. Echter rij je dan nog een keer maakt hij het weer schoon. Dat gebeurt elke 500km zo ongeveer.

    Zelfde als hieboven staat, ben ik het mee eens. Benzine is dan goedkoper in belasting en onderhoud.

    In dit geval is niet verkeerd om bij elke tankbeurt 50km of zo te gaan rijden.
    Met forscan of dergelijke kun je de mate van verzadiging aflezen.
    Als je dit kunt kun je het rijden en in de gaten houden. Een keer dat het van 100% naar 6% of zo gaat is meer dan genoeg.
     
  5. Zou je Fordscan even kunnen toelichten.... dat is nieuwe voor me


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  6. Weet je I welke waarde in fordscan ik daarvoor in de gaten kan houden?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  7. kan ik zo van hieruit niet zeggen ivm ik geen diesel heb en ook niet weet hoe forscan het noemt.
     
  8. Zo geen idee welke waarden precies.
    Maar ik denk echt dat je veel meer lange afstanden moet gaan rijden anders blijft het een probleem bij deze auto.
    Heb je bewust een diesel gekocht wetende dat je weinig gaat rijden?
     

Deel Deze Pagina