1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stuurbekrachtigingsvloeistof

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Drrrrkkk, 5 jun 2020.

  1. Het stuurbekrachtigingsvloeisftofniveau (mooi Scrabble-woord...) is een stukje lager dan volgens het instructieboekje wordt aangeraden. Wat is gewenst: bestaande vloeistof bijvullen met nieuwe vloeistof tot het juiste niveau, of juist eerst alles aftappen en geheel vullen met nieuwe vloeistof? :think:
    En is de vloeistof 1-smaak-voor-alles, of is dat juist model-afhankelijk?
     
  2. Vloeistof is model afhankelijk, dus zorg dat je de goede vloeistof hebt. Verversen van deze vloeistof is niet zomaar te doen omdat er geen aftap is.

    Er is speciaal gereedschap dat tussen een leiding gezet kan worden om zo oude vloeistof op te vangen en nieuwe gelijktijdig erin te pompen zodat het systeem niet droog komt te staan.

    Persoonlijk zou ik hem een keertje bij vullen en kijken hoe snel het weer zakt. Als je lekkage hebt dan moet toch alles uit elkaar en is het vroeg genoeg om ook te gaan vervangen.
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  3. Als je mechanische pomp hebt is het 99% van gevallen atf dexron ii-d

    Electrische pomp heeft weer andere olie

    Op kroon-oil.com kan je via kenteken zulke dingen achterkomen wat volgens hun database erin moet


    In jouw geval is bijvullen geen probleem.
    Verversen is alleen nodig als je stuurpomp of stuurhuis gaat vervangen. Zodat er geen metaalvijzel in zou kunnen zitten die het een en ander kapot kan maken
     
  4. Bij een beetje zweten ververs je het systeem vanzelf. Als er geen aftap zit dan is het niet nodig, ik heb nog nooit atf uit een stuurbekrachtiging vanuit onderhoudsperiodiek ververst.
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  5. Dank voor de reacties! Volgens de Kroon Oil website is het 'SP Matic 2032 Long Life ATF', maar zulks is ook vast van een ander merk te vinden (zolang viscositeit e.d. overeen komen). Nooit geweten trouwens dat die eigenlijk dezelfde olie is, die in automaat-versnellingsbakken zit.
    #leermomentje
     
  6. Wees er voorzichtig mee. Er kan ook andere (groene) olie in zitten. Voor mijn Fofo 2.1 zegt Kroon olie dat er groene stuurbekrachtigingsvloeistof in moet.
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  7. @Drrrrkkk
    automaat bouwt zelfde als stuurpomp druk op.
    met deze druk worden diverse dingen aangestuurd en bedient.
    is voor beide een smeerende hydraulische vloeistof

    @nctnico
    als jouw mk2.1 een electrische stuurpomp heeft. dus niet eentje die direct aangedreven wordt door de multieriem.
    dan is het idd andere vloeistof en kan het dus goed zijn dat het groene vloeistof is.

    in alle gevallen check de kleur om zeker van te zijn dat je niet iets mengt.
    twijfel je, vraag bij de dealer naar betere juiste info.
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  8. Die groene vloeistof is dat dan de LHM olie die ook door Citroën gebruikt is?
     
  9. Mijn Fofo 2.1 heeft geen electrische pomp. Bij twijfel inderdaad bij de dealer vragen wat erin zit. De rode ATF olie is veel agressiever spul dan de groene.
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  10. Toch heb ik 2 jaar geleden de hydrolische vloeistof laten verversen van de stuurbekrachtiging vanwege erg zwaar sturen bij kruipsnelheid.
    Het betreft een 2008 wagon titanium met een 1600cc 101 pk motorblok
    Het probleem was direct opgelost en de auto stuurde weer als vanouds.
    De dealer vond het niet nodig en sprak over lifetime, m.a.w. rijden tot het stuk gaat en vernieuwen, duhhh
     
    Drrrrkkk vindt dit leuk.
  11. Dat lifetime gedoe verziekt de motor en andere onderdelen, je moet geen 3 jaar met dezelfde motorolie rondrijden!
     

Deel Deze Pagina