1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 Diesel stotteren bij stationair

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rickvh, 14 mei 2020.

  1. Hi all,

    Ik heb een vraag aangaande mijn DS DS4 2.0BlueHDI (133kW) (2015, 77000km).
    Ps; i know, het is geen Ford, maar wel een motorblok gedeelt met de FoMoCo :-)


    Enkele maanden geleden, begon mijn auto te stotteren bij stationair lopen, en begon hier een ''sjoevend'' geluid bij te maken, de trillingen hiervan waren voelbaar door de hele auto.
    Destijds, omdat de auto geen enkele storing aangaf, zijn twee verstuivers vervangen welke tikten, in vergelijking met de anderen. (het probleem is zo'n 6 maanden weggeweest hierna)

    Nu echter, is het probleem weer terug (in exact dezelfde vorm). Ik heb een video hiervan gemaakt,
    (link bijgevoegd; )

    Daarnaast heb ik ook een datalog gemaakt waarin ik zie dat tijdens het stotteren, het toerental (wat normaal rond de 750 ligt), varieert tussen 715/790. Wat hierbij opvalt is dat de druk op de brandstofrail varieert tussen 21000 en 30000kPa, terwijl wanneer hij normaal stationair loopt, de druk zo rond de 25000kPa ligt.
    (grafiek: https://www.mupload.nl/img/e4wjuexmhap3.png )

    Mijn huidige garagist weet niet wat dit probleem kan zijn en heeft dit probleem niet eerder gezien, vermoed dat wellicht weer twee verstuivers overleden zijn, maar ik vraag mij af of dit probleem door de verstuivers veroorzaakt kan worden of dat er iets anders aan de hand is?

    Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring ermee heeft?


    Alvast bedankt!
     
  2. Verstuivers gaan wel eens kapot maar dan eerder bij 3ton op teller. Wel toevallig dat 2 nieuwe verstuivers tijdelijk heeft gefixed.
    Zijn de verstuivers goed aangemeld in het systeem.

    Zelf nooit zulke probleem gezien.
    Dat druk tussen 210 en 300bar wisselt kan normaal zijn
    Door meer druk zal inspuiting meer kunnen plaats vinden.

    Dat sjoevend geluid is apart. Klinkt als lucht.
    Als je mee rijdt merk je dan iets
     
  3. even een retourtest van de verstuivers doen, dan heb je vaak wel een indruk of er problemen zijn.
    gezien het geluid kan het ook nog een vacuĆ¼m lek zijn of iets in die richting
     
  4. het valt me nu pas eigenlijk op, maar je olievuldop danst.
    zit daar de rubbere ring er nog wel in. systeem moet afgesloten zijn zodat de carterventilatie goed werkt.
    dit kan slecht stationaair lopen verklaren.
    tevens lijkt ook daar zo in het filmpje het geluid vandaan te komen
     
  5. Zou mooi zijn, dikke paniek over grote uitgaven en je afvragen of je toe bent aan een nieuwe auto om alles opgelost te hebben met een halve slag aan je oliedop :schater:
     
  6. Rick, is het probleem opgelost?
     
  7. Hi heren,

    Helaas het probleem nog niet opgelost.
    Ik heb mijn verstuivers laten testen bij Buchli (auw... 450 euro), zijn gedemonteerd, van binnen bekeken, functioneel goed, geen lakvorming en het probleem helaas nog niet verholpen.
    Ik begin redelijk radeloos te worden waar dit vandaan komt.
     
  8. En sluit je olievuldop goed af,
     

Deel Deze Pagina