1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

5w30 i.p.v. 5w20 kan het geen kwaad ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door soheilmd, 5 apr 2020.

  1. Ik zou vragen om hoe dan ook kosteloos de olie te wisselen hadden ze maar beter op moeten letten de fout ligt bij de garage.
    Doen ze dit niet gratis dan aangeven dat je er melding van gaat maken bij de hoofdimporteur.
    Het zal waarschijnlijk geen problemen geven maar dan ben je in ieder geval ingedekt voor de toekomst.
    Het lijkt mij overigens zeer onwaarschijnlijk dat ze de olie niet kosteloos zullen vervangen, als ze moeilijk doen lijkt het mij beter om sowieso een andere dealer te zoeken.
     
  2. Ik heb het even nagezocht en de nieuwe 1.0 ECOboost die in de MK4 is toegepast heeft weliswaar een distributieketting tussen de krukas en nokkenassen maar nog steeds een wetbelt tussen de krukas en oliepomp. Bij de versie met automatische transmissie drijft de wetbelt naast de oliepomp ook de balansas aan (de versie met handgeschakelde transmissie heeft geen balansas).

    Ook bij de nieuwe 1.0 ECOboost is het gebruik van de juiste 5W20 motorolie welke voldoet aan de Ford WSS-M2C948-B specificatie dus cruciaal.
     
    thecure en soheilmd vinden dit leuk.
  3. Des te meer reden om geen risico te nemen wisselen die olie !
     
  4. Uhm... juist verkeerde olie is funest voor de d-riem. De riem zal dan verteren en uiteindelijk knappen... Noem dat geen problemen... Wanneer het mijn auto zou zijn geweest, dan hadden ze nu de olie mogen wisselen en laten optekenen dat zij ervoor instaan dat de riem niet zal knappen door toedoen van de verkeerde olie. En anders de riemen op hun kosten vervangen, rechtsbijstand of andere consumentenorganisaties kunnen je dan vast helpen.
     
  5. verkeerde olie is funest voor elke motor.
    echter gaat nu om 5w30 probleem kan veroorzaken, dit is iets wat niet direct te zeggen is.
    enige dat nu is,5w20 er zsm in laten doen met de juiste specificatie, om problemen te voorkomen.

    de kans is groot dat er tussen de twee olie geen verschil in addatieven zit maar alleen in viscositeit
    bij peugeot zijn ze ook tussen 0w30 en 5w30 aan het wisselen voor hun wetbelts.
    echter daar is zelf met aanbevolen olie vroegtijdig verkeerd gegaan. ze hebben de wetbelt vervangen voor een andere dat wel tegen de olie moet kunnen die ze adviseren.

    verwacht niet dat de riem gaat knappen maar dat de nokken van de riem verteren en over de nokkenaspoelie slippen.
    heb motors binnen gehad waar diverse tanden

    de vraag aan @soheilmd
    het staat op kaartje 5w30, wat staat er op factuur. anders gewoon belletje doen naar de dealer.
    die zullen het voor je moeten fixen.
    ik heb zelf meegemaakt dat ik de kaartjes ook verkeerd invulde. dat ik nog 2019 op schreef. of per ongeluk 5w30 ipv 5w40. meeste gevallen op tijd gezien en nieuw kaartje geschreven
     
  6. #26 soheilmd, 6 apr 2020
    Laatst bewerkt: 6 apr 2020
    Iedereen bedankt voor jullie adviezen
    @JW Bedankt voor je tijd en het uitzoeken hiervan. @trucker0werner Bedankt voor je helder uitleg.

    Ik heb vandaag contact gehad met de vorige eigenaar. Dit issue was hem destijds ook opgevallen en hij verzekerde mij dat destijds wel de juiste olie erin gegaan is en ook op de factuur de juiste olie vermeld staat en uiteraard de monteur uit gewoonte 5w30 had opgeschreven en hij zelf nooit de tijd had om voor een nieuwe oliekaartje naar de dealer gaan.

    Nogmaals iedereen bedankt voor meedenken.


    Ik ga binnen kort de olie verversen.
    Ik koop altijd Castrololie voor mijn auto. Welke van deze twee adviseren jullie?

    Castrol magnatec start stop of castrol magnatec professional allebei voldoen aan de door JW genoemde standaarden.
     
  7. Persoonlijk zou ik dan voor deze gaan:

    https://www.deolieconcurrent.nl/products/Castrol-Magnatec-Professional-E-5W20-5-Liter.html
     

  8. 1l motor heeft een “wet belt” en motor olie MOET volgens Ford spec’s zijn als je geen problemen wil hebben.
     
  9. De Mk4 heeft een ketting en zoals een paar posts terug geschreven een kleine wetbelt tusen krukas en oliepomp.
     
  10. geen wetbelt, dan is oké, wel wetbelt dan zou ik streng volgens de Ford voorgeschreven spec’s aanhouden met motor olie selectie.
    Dit zorgt namelijk dat wetbelt niet oplost / verrot en zeker het wisselinterval wel gaat halen
     
  11. De wetbelt is echt niet je enige zorg, denk ook aan verschil in wrijving op alle andere onderdelen, de 5w20 vs 5w30 staat sowieso los van de additieven.
    In de huidige motoren is alles veel nauwer als vroeger als het op specificaties aankomt en zou ik sowieso het er nooit op gokken om allerhande problemen te voorkomen.

    De additieven zijn bijvoorbeeld ook erg belangrijk om LSPI te voorkomen wat je je blok kan kosten, maar ook corrosie en verstoppingen wil je ten allen tijde voorkomen en hier speelt ook de juiste olie een grote rol in.
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  12. Heeft de 5w20 olie van kroon of Castrol dezelfde additieven? M.a.w maakt het uit welk merk olie je gebruikt?
     
  13. Moet je kijken of het de ford specificatie bied. Dan is het geen probleem om ander merk te gebruiken
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  14. Als de olie aan de Ford specificaties voldoet dan zullen de juiste additieven er in zitten.
    Overigens kan er toch nog wel verschil zitten in olie ook al voldoet het aan de specificaties.
     
  15. Ford schenkt zelf Castrol, zolang het maar de juiste Ford Spec heeft.

    Mpm heeft ook 5w20 ecoboost, die heeft ook Ford spec en mijn Mondeo heeft er prima op gedraaid :)
     
  16. meeder vindt dit leuk.
  17. Helemaal mee eens. Laat het op jaarbasis een paar tientjes duurder zijn, dat zie je op de totale kosten van een auto per jaar niet meer terug.
     
  18. Das een koopje...
     
  19. De verzendkosten van 10 euro vind ik geen koopje
     

Deel Deze Pagina