Vrijdag 6 maart is de aflevering van mijn nieuwe Focus, betreft een hatchback uit 2017 1.0 ecoboost 125 pk. Hiervoor wil ik binnen niet al te lange tijd een trekhaak hebben. Nu is mijn vraag of er iemand is die in kan loggen in Ford etis en kunnen kijken of deze wagen al voorzien is van trekhaakvoorbereiding. Kenteken is NV-256-D Een uitdraai van etis is ook van harte welkom (-: Alvast bedankt. https://ibb.co/7pPRD0V
Focus 2014-, 1.0L EcoBoost 120PS/125PS/140PS, magnetisch VIN-nummer: Registratienummer: NV256D (24.04.2017) Eerste registratiedatum: 24.04.2017 Registratieland: NL Primaire eigenschappen Productiedatum: 17.03.2017 Modellenserie: Focus 2014- Carrosserie: 5-deurs sedan Versie: Serie 32 Motor: 1.0L EcoBoost 120PS/125PS/140PS Transmissie: Handgesch. 6-versn. - B6 Aandrijving: LHD FWD Differentieeloverbrengingsverhouding: 4.067/2.905 Emissie: Euro 6-emissienorm Airconditioning: Handm. elektr. airconditioning Exportland: (+)"NL" Lak: magnetisch Bekleding interieur: Twist / Freedom Dark Charcoal Black
Secundaire bijzonderheden Zonder spatlappen achter Zonder dorpelbesch. voorportier Acc mediahub 2XUSB+AU+SD-sleuf Zonder interieurpakket Zonder spatlappen voor Met regeling voor bergop rijden Achterpassagiersportier My Key Incl. handmatig bediende achterklep Gebouwd in fabriek te Saarlouis Zonder speciaal uitrustingspakket Ford Corporate Badge Excl. uitrustingsset exterieur Excl. marketing Flex set voorber. Zonder verkoopbadge Excl. lak met speciale bestelcode Zonder SVO-toepassing/label Zonder cosmetisch pakket exterieur Zonder nabewerkte RSO Business Edition SVP Zonder SIP Lak buitenzijde - niet-metallic Voor normale temperatuurzones Zonder SVO behalve pakketten Zonder VP-toepassingslabel Ecoboost badge achterklep Zonder uitrusting waden door water Less Mass Customization Package Excl. bevest. brandblusser Excl. serviceset bandenreparatie Met zelfsl. ramen Tipt. omh./oml. el. bed. ruit. v. El. ruit, achter, one shot up/down Met standaard getint glas Grille, chromen stang/oml. boven Incl. voorruit van gelaagd glas Zonder afscherming voorruitverw. Zonder ruitverwarming Zonder console-asbak Met dashboardpaneel Met mini-dakconsole Volledige vloerconsole met armsteun Interieurkleur-Charcoal Black Int.kleur - Charcoal Black (zwart) Vloermttn vóór-Vel., z.logo Zonder vloermatten achter Met algemene opbergruimte Met conventionele hemelbekleding Zonneklep best., vinyl+inzetst. sp. Vinyl zonnekl. pass.+sp.inz. Incl. aluminium binnenhandgrepen Met armsteun linker voorport. Met armsteun rechter voorport. Zonder kledinghaak achter Zonder set bagagenetten Met afdekking laadruimte Zonder haakogen laadruimte Zonder bagagenet Less Decklid Liner Met tapijt laadruimte Zonder tussenschot interieur Ond. omlst. gril., versch. dnk. kl. Zonder bagagedrager Dorpelsierlijst, besch.paneel C/K Excl. ext. sierl. portierframe Excl. bescherming deurrand Z. dwarsbalken extra dakimperiaal Met achterspoiler Met verstelbare achteruitkijksp. Dub.el/vw/ink.sp.+trott.verl/richt. Met buitenspiegel in carr.kleur Met kaartenvak achter pass.stoel Kaartopbergvak rugleuning pas.zijde Met 2-weg hoofdsteun voor Incl. vrst.mech. best.st, dr.knop Incl. vrst.mech. pass.st., dr.knop Less Seat Track Covers Zonder speciale stoelbekleding Excl. spec. bekleding voorstoelen Excl. speciale bekleding achterbank Met zitkussen, achter (tweedelig) Met 60:40 delen neerkl. achterbank Met geïntegr. hoofdsteun, achter Zonder armleuning achterb., midden Met hoofdsteun midden achter Zonder lendesteun bestuurdersstoel Zonder lendesteun passagiersstoel Zonder temp.regeling best.stoel Zonder temp.regeling passag.stoel Gordelwaarsch.syst. best./pas.zijde Met 4-weg handm. verst. best.stoel Met 2-weg handm. verst. pass.stoel Zonder trekhaak Zonder trekhaakset Met sleepoog voor Met sleepogen achter Less Trailer Sway Control (TSC) Buitenhandgreep in carrosseriekleur Achterklephandel, carrosseriekleur Inklapcontactsleutel met afst.bed. Met leren knop versn.handel Excl. bescherming portierslot Met kinderslot Met achterklepontgrendeling op afstandbediening Zonder 2e contactsl. met afst.bed. Less Door Auto Relocking Met centrale vergrendeling Met afst.bed. portieren Zonder sleutelloze vergr. Vulpijp zonder dop zonder vergrend. Met wis/was achterr. met int. stand Met var. ruit Zonder verwarmde sproeier Excl. koplamp reinigen Zonder zonnedak Zonder dekzeil Met dak in carrosseriekleur Excl. corrosiebesch. onder carross. Zonder sensor voorbumper Voorbumper gesp. in carr.kleur Excl. voorbumperverlenging Achterbumper in gekl. kunststof Zonder skirt achterbumper Zonder steun kentekenplaat voor Less Restraint Devices Luchtkussen links Zij-hoofdairbag, rechts Zonder zij-airbags achterin Less Occupant Sensor 3-puntsgordel, Europese wetgeving Autom. rolgordel achterbank-3-punts Met airbag Met airbag - passagierszijde Met zij-airbag, best.zijde Met zij-airbag, pass.zijde Zonder uitsch. airbag pass.zijde Incl. Isofix bevestiging Incl. handm. verst. veil.gordelbev. Type 1 spanbandbevest. Reservewiel - Mini staal Bandenspanningssensoren - 433 MHZ Met stand. schokd. achter 7 x 16" gegoten aluminium velgen 205/55VR-16 BSW Tyre Met standaard bandenprofiel, voor With Standard Tyre Tread - Rear Met plastic geverfde wielnaafdoppen Wielmoer. (niet best. tgn diefstal) Excl. tussenschot sierlijsten Met Kysor scharn. radiateurklep Onderd. spec. voor lichtmet. velgen Zonder brandstoffilter op chassis Koude start -29 °C Zonder cilinderblokverwarming Startmotor stop/start-systeem Euro 6-emissienorm Met standaard wielophanging Voorveer belastingsklasse-H Achterveer belastingsklasse-P Excl. asdifferentieel - voor Enkele uitlaat Met gegoten kunststof handremgreep Met mechanische handrem St.Duty V/A remklauw & blokken Incl. schijfremmen, achter Excl. botsbeschermingssysteem Excl. veiligh.systeem lage snelheid Remmen-HLA/ESP/TC/ABS 3.73/2.05/1.36/1.03/0.82/0.69 Zonder aut. tr. met handm. schakel. Stand. stoelen voor Met Microfilter Met recirculatieverwarming A/C koelmiddel-HF01234YF Doploos brandstofvulsysteem Incl. loodh/loodvrije brandst. Excl. set voorber. op gasgebruik Met vaste pedalen Standaard ontwerp voetpedaalrubber Incl. elektr. stuurbekrachtiging Met handm. kantelen/schuiven st.k. 3-spaaks leren stuurwiel Zonder verwarmd stuurwiel Snelheidsregeling en ASLD Zonder extra verwarming Convent. instrumenten - niveau 3 Met instrumentenpaneel - Rheostat Incl. snelheidsmeter km/u Incl. tripcomputer Z. meters instr.-paneel Eentonige elektrische claxon Bewaking bandenspanning niv II Less Compass Display MFD TFT-touch screen met navigatie Met navigatiesysteem Met Message Centre Excl. navigatiegegevens Noodhulp Excl. contr. vermoeidh. best. Zonder informatiesysteem dode hoek Excl. syst. hulp rijden rijstr. Excl. verkeersbordherkenning Zonder anti-diefstalalarmsysteem Met anti-diefst.syst. (PATS) Met parkeerhulp (achteruit) Excl. parkeerhulp, voor Ex. autom. parkeersysteem Standaard accu Excl. audio-/videoplug ICE-Scd Dual Tun/5th Ch/Tmc/Pd ICP - Mini elektr. afwerkingspnl Met 6 luidsprekers Zonder radio-subwoofer Zonder interfacesyst. mobiele tel. Sync III Met radiobediening op stuurwiel Excl elektrische uitgang Zonder rokersuitrusting Zonder voedingsaansl. - achter Zonder camera Zonder stijlpakket Zonder automatische verlichting Incl. kleurloze sierlijst mistlamp Met halogeen koplampen Zonder dimlicht overdag Met mistlampen voor Incl. aluminium koplampomlijstingen Excl. binnenverlichtingsgroep Zonder beenruimteverlichting Zonder kaartleeslamp aan dak Met gloeil. int.verl. voor/achter Met verlichting dashboardkastje Met verlichting bagageruimte Achterlichten, niveau 1 Met hoog gemonteerd remlicht Incl. enkele mistlamp, achter Met koplampafstelling voor Excl. koplampregeling Buitenluchttemp. aanwezig
Helaas dus geen voorbereiding aanwezig, stekkers zoals onderstaande afbeelding ontbreken dus. https://ibb.co/gtrL2rh Dus ik heb een uitbreidingsset nodig zoals onderstaande afbeelding. https://ibb.co/TqxCBJf Is er iemand die mij in simpele lekentaal uit zou kunnen leggen liefst met foto's hoe de uitbreidingsset gemonteerd moet worden. In de kofferruimte is het geen probleem lijkt me, maar de kabel naar voren leggen en hem daar ergens aansluiten is mij een raadsel. Ik zie ook geen stekkers zitten aan de kabel waar die vooraan gemonteerd moet worden, betekent dit dat er gesoldeerd moet worden o.i.d. Ja ik weet dat laten monteren heel wat makkelijker is, maar de montagekosten zijn ongeveer 300 euro. En trekhaak inclusief voertuigspecifieke kabelset lijkt me niet zo heel ingewikkeld met hulp van diverse handleidingen hier op het forum. Dus het enigste wat ik niet helemaal snap is de aansluitkabel naar voren leggen en daar aansluiten. B.V.D.
ik heb even in de tekeningen van de fase 1 gekeken (van de fase 2 heb ik hier even niet bij de hand, maar ik verwacht niet veel verschil). Wat de originele trekhaak module nodig heeft is; een constante plus 12V uit de achterste zekeringkast een massa verbinding met de carrosserie het rem-signaal, wat uit de BCM gehaald wordt (de zekeringkast achter je handschoenenkastje) en het CAN-signaal zodat de module kan communiceren met de andere modules in de auto (om o.a. je parkeersensoren en dergelijke te schakelen) De kabels in de auto leggen staat meestal vrij duidelijk uitgelegd in de manual die bij de kit zit, met het solderen/aansluiten wil ik je eventueel best helpen!
Als je nog even geduld hebt... Ik heb net mijn trekhaak binnen en daarbij zit een ECS voertuigspecifieke module. Mijn auto (ST-line wagon 2016) heeft ok geen trekhaak voorbereiding maar die is volgens mij ook niet nodig. Net wat hierboven al gezegd word, de benodigde aansluitingen liggen er wel. Als ik er dit weekend mee verder ga wil ik je wel wat foto's en dergelijke sturen. Aansluitschema's zijn allemaal op internet te vinden. Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Heel erg bedankt, ik wacht eerst even de foto's en beschrijving af van Steef30 en als het mij erg ingewikkeld lijkt zou ik graag van je aanbod gebruik maken.
Heel erg graag, zou misschien mooi zijn als je hiervan een soort van stap voor stap handleiding maakt en dit op het forum plaatst. Dan hebben andere mensen er misschien ook wat aan.
De installatie van de trekhaak verliep prima. Echter, ik loop nu 'vast' bij de twee draden die naar de canbus toe moeten.. Ik mis de beschreven stekker aansluiting die in de kabelboom achterin de auto zou moeten zitten. Volgens de handleiding zou ik nu de twee canbus draden door moeten trekken naar voren bij de OBD aansluiting. Omdat ik er niet op zit te wachten die draden te moeten verlengen en ze helemaal naar voren moet trekken vraag ik mij af of die canbus leiding niet al gewoon in de kabelboom zit? En zo ja, welke kleuren moet ik dan hebben? Rechts achterin de auto zit de park assist module, daar zit toch ook een canbus aansluting op? Kan ik die niet gebruiken?
helaas, de Trekhaak module hangt aan de "MS-CAN" en de PDC aan de "HS-CAN".... de getwiste Grijs-Oranje (+) en Paars-Oranje (-) moet je hebben, die zit o.a. bij de Camera module, Deur modules en de keyless vehicle module achterin de auto.
Maarrrr.. die getwiste set draden ligt wél bij de parkeermodule rechtsachterin de auto.. En aangezien het een digitaal systeem is zou het dus niet moeten uitmaken of ik hem voorin bij de obd aansluit of achterin bij de park module.. toch? De module rechtsachterin is ook veel makkelijker te bereiken, ga het maar eens proberen vandaag.. Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Bij de PDC module kan een connector liggen met dezelfde gekleurde bedrading en dat is ook een "MS-can". Deze is volgens de tekeningen alleen bedoeld voor de BLIS modules (dode hoek detectie), geen idee wat er gebeurt als je daar de trekhaak module aan hangt.... Deze set draden is ook volledig gescheiden aangelegd van de andere "MS-can" !
@pd3jcw Haal jij die tekeningen van ETIS?? @dutchguy Ik ben me bewust van het verschil tussen de HS en MS canbus. Ben gewoon vrij eigenwijs ingesteld als het om techniek gaat en wilde het gewoon proberen.. Spul zit er inmiddels aan dus wil nu met de laptop gaan instellen. Vooralsnog geen foutmeldingen.. Mocht het niet werken dan trek ik alsnog de draad naar voren naar de OBD stekker, zoals aangegeven in de handleiding van de ECS trekhaak module.
Ik heb in de loop van de tijd aardig wat tekeningen en schema's van Ford verzameld, ook via ETIS inderdaad.
Nou de boel zit er onder en het werkt. Aansluiten op de park module was (zoals al gezegd..) geen optie. De trekhaakmodule 'is' er dan wel in het systeem, maar de communicatie verloopt niet goed. Aansluiten op de OBS stekker, zoals ook in de handleiding van de module beschreven wordt, werkte meteen. Het 2-aderig snoertje naar voren leggen bleek uiteindelijk ook erg simpel te zijn. @Out of Focus ik zal nog wat foto's en uitleg plaatsen over het aansluiten. Omdat mijn auto een ST-line betreft plaats ik de meeste foto's in het topic waarin de trekhaak voor een ST-line behandeld word.