1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

‘Zware’ stuurbekrachtiging

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door freddyonderstal, 3 jul 2018.

  1. Sinds begin dit jaar heb ik een gloednieuwe Focus (2018).
    Vorige maand is door gerammel aan de voorkant het stuurhuis vervangen.

    Nu lijkt het of mijn Focus zwaarder stuurt.
    In vergelijk; de nieuwe Megane van mijn buurman draai je zonder moeite met je pink het stuur om, zo licht.

    Ik kan vanuit stilstand met mijn wijsvinger het stuur draaien bij wegrijden met een bocht. Dus iets meer kracht.
    Ik heb niet het idee dat tijdens het rijden het stuur nog zwaarder gaat, dus dat dit zich aanpast.

    Ligt het aan mij of is er wat mis?
    Stuurt jullie (nieuwe) Focus heel licht bij wegrijden of is er wat meer weerstand?
     
  2. De Ford stuurt wel iets zwaarder dan bijvoorbeeld een Seat (ibiza, leon, altea). Ik vind het niet zo erg eigenlijk. Maar ik snap wel wat je bedoelt ;)
    Kan het opzich niet echt zwaar noemer, is makkelijk nog met 1 hand te doen iig :)
     
  3. Dat hij zwaarder gaat tijdens het rijden klopt, hoe hoger de snelheid des te minder doet hij.
    Ik heb laatst een Focus 3 fase 2 meegehad en die stuurde iets lichter dan mijn F3f1. Zal wel met de hogere kmstand (van mijn auto) te maken hebben denk ik.

    Ik kan m ook met 1 hand makkelijk ronddraaien. Met 1 vinger niet zo best, de duim lukt nog net :)
     
  4. Maar zoals ik zei, heb ik niet het idee dat hij zwaarder gaat tijdens het rijden. Lijkt er dus op of ik op een constante zwaarte zit qua sturen.

    De Megane begint heel licht, bijna eng licht, en gaat tijdens rijden steeds zwaarder.
    Ik kan bij het vanuit stil wegrijden met de Focus het stuur met iets kracht in de wijsvinger ronddraaien, terwijl de Megane dat met de pink kan, zo licht.
     
  5. Heeft die Megane niet die City steering stand of hoe ze dat ook noemen.
    Dat je bij lage snelheden zoals in de stad lekker licht stuurt, handig met inparkeren e.d.
     
  6. de kracht dat je uit moet oefenen met sturen zal altijd hetzelfde zijn. echter hoe harder je rijd hoe makkelijker het voor je wordt, hierdoor zal je steeds minder gebruik maken van de stuurbekrachtiging.
    geen idee hoe het precies zit, maar zeg maar dat je bij 60 of 80km/h daarboven totaal geen enkele stuurbekrachtiging hebt.
    alleen voor je gevoel stuurt het even makkelijk.

    er zijn auto's waar je idd met een pink kunt sturen, of zoals in volvo (truck) reclame, door een hamster. Over het algemeen is een pink wel heel veel stuurbekrachtiging, normaal is het gewoon idd met een wijsvinger dat je zou moeten kunnen sturen. Je moet wel een sterke wijsvinger hebben ivm het nog best wat kracht kost
     
  7. Heel veel auto's hebben snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, Ford gebruikt dit ook voor zover ik weet. Zeker met de elektrische stuurbekrachtiging is dat heel eenvoudig te realiseren.
     
  8. heb je de instelling niet op 'sportief' staan?
    dan stuurt die ook iets zwaarder dan op 'comfort'
     
  9. Ik zou niet weten waar dat in te stellen is. Kan dat uberhaupt wel? Volgens mij kan dat in mijn Focus niet.
     
  10. In de mijne kan dat ook niet.
    Overigens heb ik voordat ik deze Focus kocht ook proef gereden in zo'n Megane.
    Dat lichte sturen irriteerde me juist, ik vind de Focus veel solider aanvoelen wat dat betreft.
    Ik vond de Renault echt plastic-achtig aanvoelen met sturen en met schakelen ook overigens.
    Zelf vind ik de Focus ook niet zwaar sturen ofzo, dat terwijl ik een bandenbreedte heb van 235mm.
     
  11. bij mijn :focus2: (Titanium uitvoering) kan ik dat gewoon in de boordcomputer instellen :shrug:
     
  12. stuureigenschap kan je idd instellen bij de focus mk2 maar met de focus mk3 kan dit niet.
    vorige auto kon ik het op instrumentenpaneel ook wijzigen, echter geen echt gevoel dat het veel verschilt
     
  13. Oh dat wist ik niet, weer wat geleerd.
     
  14. Ik voelde het bij mijn Focus 2 fase 1 wel degelijk. Duurde altijd wel een paar keer sturen, ik hield het er maar op dat de druk in de stuurbekrachtiging nog aangepast moest worden.
     
  15. Denk dat idd het maximale druk begrenst werd. Want die druk moet er zijn als je snelle stuurbeweging maakt
     
  16. Had de Focus II ook al niet een elektrische stuurbekrachtigingspomp?
     
  17. @Marco Morello focus ii heeft een electrische hydraulische pomp .
    Houdt kort in dat je stuurhuis volledig hydraulisch is. Maar ipv hydraulische pomp op de motor heb je een aparte electrische pomp.
    Of de facelift volledig electrische was dat weet ik niet.
     
    meeder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina