Ford Focus overhit, stottert bij optrekken ondanks werk gedaan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door supervinnie40, 1 jan 2020.

  1. snap volkomen dat ford onderdelen beste keuze zijn. dan weet je dat je onderdeel hebt waar alle problemen die geweest zijn opgelost zijn.
    echter ford maakt heel veel onderdelen niet zelf. dat doen toeleveranciers. deze toeleveranciers leveren ook aan de grossiers. waar je ze ook kunt kopen de onderdelen.
    febi is voor mij de bekendste, leveren originele onderdelen. enige verschil is dat onderdeel nummer weggevijld is.
    dit geval ging het om een simpele ruitenwissermotortje.
    zelf 1x gehad dat iemand met een simpele abs-sensor 3x bij de grossier besteld, nog steeds storing. toen bij dealer zelf. waar hij ook nog eens goedkoper was als bij de grossier. storing weg.

    brandstoffilter kan bij deze al in de tank zitten, die filters hoef je eigenlijk nooit te vervangen. hiervoor moet de tank ook onderuit om er bij te komen. of de beun manier, gat zagen onder de achterbank en zo het vervangen.
    dacht bij de eerste focus uit 99 nog wel een externe brandstoffilter zit. alleen pin me er niet op vast.

    eerste even aanzien wat de test komend weekend opleveren
     
  2. De koppakking gaan we inderdaad niet zelf doen. Teveel belangrijke dingen waar we fouten mee kunnen maken. Carterpanpakking, of kleppendekselpakking is een stuk simpeler en veiliger ;).
    Wat betreft de onderdelen heb ik vaker gemerkt dat autofabrikanten veel niet zelf maken. De Peugoet 107 van mijn vrouw zit bomvol met Bosch, mijn Rover heeft ook aardig wat Bosch onderdelen. Ik kan me goed indenken dat de bobine die Ford in de fabriek monteert ook door Bosch (of een andere bekende naam) wordt gemaakt. Ik geef wel eerlijk toe dat Bosch bij de voorkeur heeft (vooroordeel?). Ik heb toch vaak het gevoel dat de meeste autofabrikanten dit ook gebruiken.

    Het brandstoffilter heb ik vooral nog niet kunnen vinden.

    Het grootste probleem waar ik momenteel tegenaan loop:
    - ik kan het onderdeelnummer voor de temperatuursensor in de kop niet vinden, waardoor ik niet zeker weet wat ik moet bestellen
    - bij mijn auto zit het brandstoffilter onder de auto, net naast de tank (bij het achterwiel). Bij de Focus zie ik daar zo 1 2 3 niets zitten. Komend weekend ga ik nog verder zoeken.
     
  3. Je kan in het Finisnr topic de vraag stellen voor het nr van de tempsensor ;)
     
  4. Nogmaals het is mijn ervaring, de laatste keer was bij de fiesta van mijn vrouw. Gekocht bij een BOVAG garage afgeleverd met een grote beurt met Bosch onderdelen.
    Nu stotterde de fiesta zo nu en dan, omdat de bougies nieuw waren eerst een setje kabels van de Ford gemonteerd, nog steeds niet fijn, nieuwe Ford bobine erin en nog steeds stotteren. Vervolgens de bougies eruit gedraaid, na gekeken. Waren echt de juiste en de afstanden waren ook allemaal goed, toen toch maar een setje ford bougies gemonteerd en voila stotteren over. Dit is niet de eerste keer, mijn escort rs turbo liep ook alleen maar echt lekker op origineel ford. Maar mijn xr3i cabrio loopt prima op ngk's.

    Ik twijfel over het filter, ik dacht dat die nog wel los en niet in de tank was. Bij een 2004 fiesta zit die aan de kant van de tankdop, voor het achterwiel tussen de tank en de bodemplaat. Het is een relatief klein vaak zwart filter.

    Maar als je het kenteken even doorgeeft kunnen mensen je vast helpen aan onderdeel nummers.
     
  5. kleppendekselpakking lekker laten zitten als deze niet lekt. los je het probleem met warm lopen en/of stotteren eigenlijk nooit mee op/
    bosch en valeo maken heel veel systemen. veel benzine en diesel systemen komen direct van bosch ingenieurs af.
    met radio kom je heel vaak magneti marelli tegen. sync3 is zo ver ik kon zien, door microsoft gemaakt en de hardware door panasonic.

    als je onder de auto geen brandstoffilter net rond, om na bij de tank hebt kunnen vinden. dan heb je geen externe brandstoffilter.
    maar een interne brandstoffilter. dit is samen met je brandstofpomp en tankvlotter 1 onderdeel.
    benzine aan de meeste europese pompen is zo zuiver dat er haast niks te filteren valt. dat beetje gebeurt dan in de tank zelf.
    heb nog nooit meegemaakt dat met deze filter problemen waren. alleen dat de pomp of vlotter defect waren. in beide gevallen krijg je andere problemen dan je nu hebt.


    zie net dat de sensor ook midden tussen de bougies kan zitten

    https://7zap.com/en/catalog/cars/Fo...f5b05b9b2f/manufacturer/1.20->3.15482/4.67400
     
  6. Thanks :D
    Ach, op dit moment vervang ik liever iets dat achteraf niet nodig was (maar wel een mogelijkheid was), dan dat ik elke week 1 ding bestel en maar moet afwachten wat het doet.
    Wederom thanks :), Ik ga eerst de meest logische dingen vervangen, wat ik niet nodig heb kan eventueel nog geretourneerd worden.
     
  7. Als ik t zo lees zou ik zeggen brandstof. Weet niet of de brandstof pomp een veelvoorkomend probleem is bij dit type, maar een filter is 't makkelijkste en het goedkoopste om eerst te vervangen. Als ik zo op bv Winparts kijk, zou er een extern filter op zitten.

    Ik lees ook dat je best wat zelf kan. Schroef dan eens na een stotter rit de bougies er uit en kijk eens naar de kleur er van. Mogelijk zie je daar al aan of de auto te arm (of te rijk) loopt, of misschien liggen ze wel in de olie (toch een kleppendeksel die lekt bij de bougie gaten).

    Greetz Emiel
     
  8. Hoi Emiel,
    Ik heb een andere brandstofpomp besteld, just to be sure. Dus we komen er zo achter of het verschil maakt ;). Ik ga over een half uur het pakket ophalen bij de AH.

    Je tip voor de bougies is een goed idee. Ik hoop stiekem niet dat het het kleppendeksel is. Misschien dat een versleten bobine er ook voor kan zorgen dat hij te rijk, of te arm loopt. Maar er zijn sowieso nieuwe bougies besteld voor de zekerheid.
     
  9. Tja... Versleten bougies lijkt me erg snel. Helaas ken ik de Ford motoren nog niet goed genoeg om te zeggen of het zeker je bobine is. Rij nog even langs de automaterialen zaak voor een benzine filter, vervang die als eerste en dan pas de pomp. Waarom? Zo'n filter gaat een auto leven niet mee + als het dan opgelost is kan je de pomp nog terug sturen (is toch aardig wat centjes).

    Hoop met je mee dat het de pakking niet is, hoewel als dat de oplossing is, zal je achteraf gelukkig zijn het probleem gevonden te hebben ;)

    Hoe dan ook succes, lezen het wel.

    Greetz Emiel
     
  10. Als je vanaf 1:50 kijkt, zie je bv een rede waarom je auto zou kunnen stotteren. Dit kan een pakking veroorzaken. Olie zorgt er voor dat er slecht contact is. Had het zelfde met mn Astra G 1.6,lag ook in 1 kamer olie op de bougie. Precies het zelfde: bij vol gas wel werken, maar rustig of stabiel toerental stotteren.



    Greetz Emiel
     
  11. Zojuist de bobine, bougies, brandstoffilter en temperatuursensor opgehaald bij het postkantoor. Dus voor morgen heb ik het een en ander te doen. Hopelijk is het daarmee opgelost.
     
  12. Ik heb zojuist de bobine vervangen, de bougies eruit gehaald en schoongemaakt (ze zagen er zo goed uit dat ik de nieuwe nog even in het doosje heb laten zitten), de temperatuursensor (tussen de bougies in) vervangen en alle contactpunten goed schoongemaakt.
    Het brandstoffilter heb ik ook nog even achterwege gelaten om eerst te kijken wat het effect was van bovenstaande handelingen.

    Het gevolg is dat de motor optrekt als een frisse wagen. Het stotteren is volledig weg en ik zou bijna willen zeggen dat er nu meer pit in zit dan vroeger. Dus dat is heel erg mooi. Geen nieuwe bougies gebruikt, geen brandstoffilter gebruikt en alles lijkt pico bello.

    Toen ik een testrit had gedaan was de motor lekker warm, dus deed ik de motorkap weer open en voelde ik aan de slangen waar ik zo bij kon (draaiende motor). Alle slangen waar ik bij kon waren ijskoud, terwijl de motor toch al zo'n 5 tot 10 minuten op de juiste temperatuur stond (precies in het midden). Er zitten 2 dunne slangen die het reservoir ingaan (aan de bovenkant, boven de waterlijn), deze zijn een klein beetje warm. De rest is allemaal koud.
    Ook het gele "motor" waarschuwingslampje brand nog steeds. Uiteindelijk heb ik voorzichtig het reservoir open gemaakt (handdoek erbij), en de koelvloeistof was net zo koud als een uur eerder. Geen enkel voelbaar verschil, ondanks dat het motorblok duidelijk warmer was geworden en er lekker warme lucht de cabine in werd geblaast.

    Afgaande op jullie adviezen denk ik daarom toch OF aan een luchtbel, OF aan een kapotte thermostaat.
    De koelvloeistof vervangen is natuurlijk niet zo moeilijk, al zou ik alleen even moeten kijken hoe ik alles uit het motorblok laat lopen zodat het volledige systeem helemaal leeg is. De thermostaat is ietsjes minder makkelijk, ik weet namelijk niet waar deze zit en ik weet ook nog niet hoe makkelijk ik erbij kan komen OF welk onderdeelnummer ik moet hebben (dat vraag ik straks in een ander topic).

    Resultaat van vandaag: het stotteren is opgelost, en ik weet nu dat de slangen van het koelsysteem dus NIET warm worden.
     
  13. Vanaf de bovenkant van je radiateur loopt een koelslang richting je motorblok.
    Daar waar die op aansluit zou je thermostaat moeten wezen. Het geheel heeft iets van 4 slangen er op aangesloten.

    Als ik het zo uit het hoofd goed heb.


    Kans is best aanwezig dat er idd een luchtbel in de thermostaat zit na het vervangen van de kvspomp.

    Als de thermostaat niet geopend word omdat die (luchtbel) niet de juiste temperatuur bereikt gaat je kvs ook niet door je radiateur om gekoeld te worden.

    Ik zou toch nog eens met die die monteur in gesprek gaan en vragen of hij de koelvloeistof wilt aftappen en nog maals onder vacuum wilt vullen.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
    nctnico vindt dit leuk.
  14. Fijn dat de bobine de stotter heeft opgelost.

    Hoe lang heb je met de auto gereden voordat je aan de slangen voelde. Het is natuurlijk niet echt lekker warm buiten en de rijwind koelt de boel behoorlijk af. De temp meter op het dash wordt gemeten in de motor het zou dus prima kunnen dat het kleine koelwater circuit op temperatuur was maar dat het nog niet warm genoeg was voor de thermostaat om open te gaan. Eigenlijk had je moeten wachten tot de meter voorbij de helft was en richting 3/4 ging voor je aan de slangen gaat voelen.

    Het beste is voor nu wellicht om de auto te starten (airco uit) even een goed rondje te rijden en hem dan op de parkeerplaats een tijdje stationair te laten draaien. Dan loopt de temp vanzelf wel op. doordat de airco uit is, kan je ook meteen goed zien of de radiator fan wel aangaat.
     
  15. Bedankt voor de tips Doubled.
    De auto heeft eerst een goede 5 minuten stationair gedraaid tot de wijzer in het midden stond. Toen ben ik een stukje gaan rijden in een lage versnelling (lekker veel toeren). Ik gok dat dit een ritje was van zo'n 2 kilometer bij 20 tot 30 km/h waarschijnlijk. Ik zal pap eens vragen of hij deze week nog van plan was om een stukje te gaan rijden, dan is de kans groot dat de motor langer draait. Ik zal hem ook vragen de airco uit te laten.
     
  16. Pap heeft vandaag de auto voor een langere rit gebruikt, zo'n 20 minuten, en de temperatuur bleef in het midden. Ik heb hem gevraagd om het reservoir te voelen en dat was warm. Beetje vergelijkbaar met een verse kop thee, aanraakbaar maar wel warm. Donderdag heeft hij een lange rit voor de boeg van zo'n 170 km, en hij gaat dan de temperatuur in de gaten houden. Deze zou op de snelweg, met 120 of 100 km/h toch goed stabiel moeten blijven.

    Het motormanagement lampje is inmiddels ook uitgegaan.
    Dus momenteel oogt het gunstig, maar ik sta paraat om een nieuwe thermostaat te bestellen en het koelsysteem alsnog aan te pakken.
     
  17. Wat een hoop blabla en meer onzin wordt hier door sommigen neergezet. @dutchguy heeft de beste conclusies:

    Stotteren van de MK1 1.4/1.6 (op 3 cilinders lopen):
    - Bougies
    - Bougiekabels
    - Bobine

    Indien de nieuwe bougies niet helpen, dan is het aan te raden om de bobine en kabels ook te doen.

    Slecht stationair/afslaan:
    - Slechte carterventilatie

    Brandstoffilter indien aanwezig, zit onder de auto tegen de achterbank. Als je onder de auto gaat staan, t.h.v. de tank met het gezicht naar voren, dan kun je net voor de tank het filter zien zitten (indien aanwezig).

    Slecht starten etc. Bijv. de brandstofpomp, zit in de tank en is niet te moeilijk om te vervangen. En is met een simpele ELM reader uit te lezen.

    Warmlopen:
    - Kan me vergissen maar volgens mij heeft de MK1 fase 2 (vanaf 2002) geen temperatuursensor meer in de kop zitten
    - Nwe waterpomp is goed?
    - D-riem op tijd staan?
    - Lucht in het systeem?

    Wat betreft het uitlezen:
    Schaf een geschikte ELM reader aan en de meeste storingen kun je dan wel uitlezen via je telefoon.
     
  18. Ook al zou de thermostaat het niet doen, dan nog zou het bovenste deel vd slangen wel warm moeten worden.

    De 1.6 16v is lastig te ontluchten, zeker als je het niet onder druk kan doen.
    Wij deden het vaak als volgt; auto afvullen met koelvloeistof, auto op 2000rpm zetten en wachten totdat de fan aansloeg, daarna een stuk rijden, door het geschudt komen de luchtbellen vaak los. Af en toe knijpen in de slangen hielp ook wel mee.

    Overigens dat motorstoringslampje kan ook komen van de slecht bobine, aangezien de auto dan een slechte verbranding heeft, je katalysator gaat dat niet lekker vinden, met als gevolg dat je lambdasondes ook niet fijn meten. Maar ook hier weer, dit kun jezelf eenvoudig uitlezen met een ELM.
     
  19. Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of het klopt. Mar ik heb een koelvloeistof temperatuur sensor besteld op internet, en deze zat bovenin het blok tussen de bougies. Beide onderdelen zagen er precies hetzelfde uit. De verkoper kan natuurlijk ook de verkeerde naam gebruikt hebben, maar de oude had een lichte rode verkleuring, wat overeenkomst met de kleur van de koelvloeistof.
    De nieuwe waterpomp heb ik niet actief kunnen testen, eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe je zo'n onderdeel specifiek test (behalve eruit halen en 12v erop zetten ;) ). De riem is wel afgesteld, daarvoor moest pap een nieuwe monteur zoeken. De oude zei op voorhand dat hij daar de materialen niet voor had.
    Wat betreft lucht in het systeem, dat is natuurlijk nog wel mogelijk. Goed de temperatuur in de gaten houden zal hopelijk helpen om te bepalen of het zo is. Op dit moment kreeg ik gemengde resultaten van de praktische tests die aanbevolen worden.
    Die ELM reader is een goeie, volgens mij heb ik nog zo'n ding liggen die ik op mijn vorige auto gebruikte...
    De warmte van de slangen zegt dus ook niet alles dan. Jammer, want daar gingen we nu wel een beetje vanuit.
    Morgen moet pap een lang stuk rijden en hij houdt de temperatuur goed in de gaten, als hij weer te warm wordt zal ik zo snel mogelijk alsnog het systeem leeg laten lopen en opnieuw vullen. Ik zou dan alleen even moeten kijken hoe ik de vloeistof uit het blok laat lopen (de thermostaat houdt dit vaak tegen).
     
  20. Fijn dat het stotteren opgelost is. Had daar wel goeie hoop in dat het werkte met nieuwe bobine.

    Waterpomp wordt mechanisch aangestuurd door de d-riem. 12volt komt er niet aan te pas.
    Nu even afwachten wat de meter doet en vooral hoe de slangen aanvoelen na 170km rijden.
     

Deel Deze Pagina