Ford Focus overhit, stottert bij optrekken ondanks werk gedaan

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by supervinnie40, Jan 1, 2020.

  1. Beste Allemaal,

    Mijn vader heeft een Ford Focus uit 2004 (stationwagon, 1.6 liter benzine). Deze heeft in juli een grote beurt gehad, daarna zijn de bougiekabels en de bougies vervangen. Dit werd gedaan omdat de auto af en toe stotterde bij het optrekken. Bij een hoger toerental doet de auto het veel minder, of helemaal niet.

    Omdat het probleem niet helemaal opgelost was, is mijn vader 2 maanden geleden bij de garage geweest, die niets kon vinden. Op dat moment kwam men er wel achter dat de riem vervangen moest worden. 1 maand geleden is de distributieriem, waterpomp en de koelvloeistof vervangen. Waarschijnlijk de spanrol ook, maar die staat niet op de factuur.
    Helaas heeft dit het probleem ook niet opgelost.

    De laatste 2 weken is er een nieuw probleem bijgekomen: bij lange ritten gaat de temperatuur in het rood. Het maakt niet veel uit wat de snelheid is, de temperatuur blijft hoog. Als je van 130 zak naar 100, gaat de temperatuur eerst omlaag maar na een paar minuten gaat het weer omhoog. Uiteindelijk gaat er een uitroepteken in oranje branden. Zelfs als we dan even langs de weg wachten om de motor af te laten koelen (met een blazende ventilator), dan komt uiteindelijk toch het waarschuwingslampje van het motorblok tevoorschijn.

    Voor de rest start de auto prima, hij loopt soepeltjes stationair, verbruikt geen olie of koelvloeistof en ruikt ook niet vreemd. Afgezien van de waarschuwingen op het dashboard, en het stotteren lijkt de auto prima in orde.

    Optisch is er niets vreemds aan de motor te zien. Geen olie lekkages, geen vreemde geuren, geen beschadigingen en geen vreemde dingen die (visueel) opvallen. Ik ben erg handig en heb veel gewerkt aan mijn eigen auto's, maar ik ben geen monteur. Mijn technische kennis is dus wat beperkt. Ik sluit dan ook niet uit dat ik niet voldoende kennis heb om (visueel) problemen te herkennen.

    Op dit moment is vervangen:
    - Bougies
    - Bougiekabels
    - Alle vloeistoffen (grote beurt)
    - Distributieriem
    - Waterpomp
    - Koelvloeistof
    - Spanrol (vermoedelijk)

    Ik heb via dit forum gelezen dat de volgende items van belang kunnen zijn:
    - Bougies (recent vervangen)
    - Kleppendekselpakking (deze zou ik kunnen vervangen)
    - Bobine (deze zou ik kunnen vervangen)
    - Bougiekabels (recent vervangen)
    - Brandstoffilter (nog maar 1x bij een andere auto gedaan)
    - Carterpanontluchting (????? ken ik niet)


    De garage die pap nu gebruikt heeft geen uitleesapparatuur en is ook geen erkende Ford dealer. Wegens de kosten die pap moeilijk kan betalen willen we eerst proberen het probleem zelf op te lossen. Mocht dit niet lukken, dan is een erkende Ford dealer een onhandig plan B.

    P.s. wij komen uit Tilburg, mocht dit verschil maken.
     
  2. thermostaat die niet meer (ver genoeg) open gaat?
     
  3. Het warm worden staat denk ik los van de temperatuur. Ik zou dus niet beginnen aan bougie/kabels bobine of dat soort dingen denken.

    Probeer eens voorzichtig aan de radiator slangen te voelen als die heet is. Als deze handwarm tot koud blijven, blijft de thermostaat dicht zitten.

    Wellicht heb je last nog van een luchtbel in het systeem.
     
  4. Dat is een goeie om nogmaals te controleren. Persoonlijk zou ik denken dat de temperatuur niet zo snel zou dalen. Maar het kan geen kwaad om het te testen.
    Thanks, regelmatige lezer sinds 2012, maar plaats eigenlijk nooit een bericht :)
    Vergelijkbaar met het bericht van Sloeber. Een punt om nog eens te testen inderdaad. Thanks.
    Bedankt, regelmatige lezer sinds 2012, maar dit is mijn eerste bericht :).
     
  5. Tijd om je voor te stellen dus :mrgreen:
     
  6. Ik zou beginnen met controleren of er koelvloeistof in zit. Wellicht kun je de koelvloeistof aftappen en de vulprocedure opnieuw uitvoeren. Men zegt dat het vullen van de koelvloeistof een bepaald trucje nodig heeft om luchtbellen te voorkomen.
     
  7. Daar moet ik dan komend weekend even voor gaan zitten. Op dit moment moet het allemaal even tussen neus en lippen door ;)
    Koelvloeistof reservoir zit vol, maar aftappen en opnieuw vullen is natuurlijk wel een optie. Ik zal ook eens Googlen naar dat trucje. Mijn eigen auto heeft een ventieltje waarmee je de slangen kunt ontluchten, maar dat heb ik bij de Focus nog niet gezien.
     
  8. voor het stotteren is daar ook de bobine mee vervangen. lees alleen bougie en bougiekabel.

    focus mk1 staat er bekend om zeer slecht te ontluchten.
    beste manier is alle kvs (koelvloeistof) eruit. dan met apparaat vacuum op complete koelsysteem zetten.
    wanneer je vacuum hebt en stopt een slang in een 10a20liter kan met kvs, dan zuigt hij zelf vloeistof aan.
    zo komt de kvs overal in het systeem, met minste kans op een luchtbel.
    dit kun je het beste bij de garage doen die zo'n apparaat heeft.

    echter dan moeten wel je slangen slecht warm worden, of in ieder geval niet warm worden. terwijl andere wel warm zijn.
    lees niks over slechte verwarming dus lijkt me kvs van de ene kant niet het probleem.

    in de kop zit een temperatuursensor geschroefd. bij d-riem kant net boven de spruitstuk.
    enkele forumleden hebben hier een keer al problemen mee gehad, dat deze niet goed was.
     
  9. Klopt, de bobine is nog niet vervangen. We geen deze bestellen via internet, ik probeer vanavond informatie te vinden over het merk dat het meest betrouwbaar is. Er zit toch redelijk wat prijsverschil in.

    Het ontluchten klinkt een klein beetje zoals bij de remmen, maar ik heb zo'n apparaat niet. Ik zal dus moeten zoeken naar een garage die dat heeft, mits het nodig blijkt te zijn.
    Ik moet de pijpen nog controleren zodra de motor warm is. Ik weet echter wel dat de verwarming in de auto het prima doet.
    De tip over de temperatuursensor ga ik ook nakijken. Als dat een goedkoop onderdeel is, dan kan ik die waarschijnlijk gewoon vervangen om het zeker te weten. Even zoeken waar deze zit en hoe ik deze eruit haal.
     
  10. betrekking op de koelvloestofsensor zie (tevens zelfde issue van in het rood komen de wijzer)
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/temperatuur-in-rood.106042/
    zelf heb ik het nog nooit gezien dat ze het zo deden maar toen wel geleerd in die periode/tijd
    kans is wel dat je die het beste via de dealer kan bestellen. nadeel veel sites zullen degene bij de thermostaat weergeven. en niet degene die achterin de kop zit.
    of het moet weer zo eens zijn dat sensor er niet meer zit

    betrekking op de bobine, bekend merk is altijd goed. bosch ,febi, valeo, ben je denk ik 50-60euro kwijt.

    lees dat de garage maand geleden de distributieriem heeft vervangen.
    als hij daarvoor geen probleem gaf met warm lopen en erna wel. zou je mogen verwachten dat het onder garantie wordt opgelost
     
  11. De garage die de distributieriem heeft gedaan is al gebeld. De monteur zei simpelweg: zodra jij onweerlegbaar kunt bewijzen dat het probleem aan mijn werk te danken is, dan los ik voor je op. Tot die tijd betaal je gewoon mijn uren.
    Kort samengevat: ik denk dat we maar verder zoeken naar een andere monteur. Hoe groot is de kans dat iemand hier weet wat het onderdeelnummer van die sensor is? Dat maakt het al een stuk makkelijker om op internet het juiste product te vinden.

    Voor de Bobine denk ik deze gevonden te hebben: https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/bobine/c612/bobine-zs-k-2x2-bosch/p742812.html
    Qua Bougies dacht ik aan: https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/bougies/c53/bougie-hr8mcv-bosch/p178128.html
    Voor de sensor denk ik op dit moment dat ik deze moet hebben: https://www.winparts.nl/koelsysteem...619/temperatuursensor-24467-febi/p118814.html

    Mocht dit niet helpen, dan zou de kleppendekselpakking vervangen moeten worden, en ik vermoed dat dat deze is: https://www.winparts.nl/motordelen-...7/klepdekselpakking-jm7060-payen/p536068.html

    Ik zal ook het topic uit jouw link eens doorspitten!
     
  12. wel heel gek antwoord van de monteur.
    je brengt auto voor 1 probleem (stotteren), nu willen ze extra geld binnen halen door de distributieriem en waterpomp samen te vervangen.
    zover ik jouw verhaal lees, lees ik dat hij voor het vervangen van de waterpomp niet te warm liep, nu wel na de reparatie.
    geen idee welk bewijs de monteur wil. maar dat houdt in dat er toch iets niet goed is gegaan.
    dat kan gebeuren maar dan kijk je altijd er eerst naar. als je zeker weet dat koelsysteem op temperatuur is en dat het een electrisch probleem is. dan pas ga je met de klant vragen om verder te zoeken. wat dan ook geld gaat kosten, logischer wijs. maar zoiets zeg je niet van te voren.
    want iedereen met beetje verstand weet dat monteur het zo gaat vertellen dat je uit eindelijk nog de reparatie betaalt terwijl hij wel zijn fout heeft opgelost. a zeggen en b maken is het dan.

    de sensor durf ik eerlijk niet te zeggen hoe en wat.
    geen idee waarom je de kleppendekselpakking wil vervangen, hij lekt toch niet?
    de kans dat het met de bobine mogelijk opgelost is, is aanwezig.
     
  13. De bobine geeft geen invloed op de temperatuur van de motor.
    Contoleer eerst ov er wel een goede circulatie is van de koelvloeistof. Bij warme motor moeten de onderste en bovenste slang op de radiateur warm zijn op het gevoel even warm. Ook zal er wat koelvloeistof door het reservoir stromen
     
  14. Inderdaad, ik zou het stotteren even laten voor wat het is en eerst het koel probleem oplossen.

    Het verhaal van de monteur klinkt als een zwart contant beun klusje en niet als een reparatie met factuur.
     
  15. Bobine vervangen en dan verder kijken.
    Het vervangen van de distributieriem + waterpomp , met als resultaat dat de boel warm loopt geeft te denken.
    is de vervangende waterpomp wel goed?
    Staat de motor op tijd? Zonder tools gaat dit niet goed namelijk. beide kunnen oorzaak zijn voor het warmlopen.
    De fase2 motor is soms ook lastig te ontluchten, maar of dit jouw probleem veroorzaakt vraag ik me af.
     
  16. De schuld is een klein beetje ook aan pa te danken. Gezien de financiele mogelijkheden is er bewust gezocht naar een monteur die goedkoop was. Je krijgt waar je voor betaald en zoveel heeft pap niet hoeven te betalen. Goedkoop = duurkoop. Persoonlijk zou ik er wel tegenin willen gaan, maar ik heb niet genoeg tijd om het over te nemen voor pap. En pa staat niet bepaald sterk in zijn schoenen. Hopelijk lukt het nu ook om het zelf op te lossen.
    De kleppendekselpakking is een plan B. Eerst de bougies, sensor en bobine. Als het dan nog niet beter is, wil ik de pakking vervangen om er zeker van te zijn dat dit niet het probleem was. Hopelijk is dat niet nodig...
    Thanks, komend weekend gaan we testen of de slangen warm zijn. De bobine hebben we inmiddels al besteld. Hopelijk blijkt het uiteindelijk toch iets simpels te zijn zoals een luchtbel in het koelsysteem...
    Er zat wel een factuur bij, maar 250 euro voor een distributieriem leek destijds eigenlijk al te mooi om waar te zijn. Vanuit mijn kant is de teleurstelling geen verrassing. Pa is wat naiever hierin en verwacht (iets te vaak) top service bij een spotprijs.
    Hopelijk geeft de "worden alle slangen warm" test dit weekend wat meer duidelijkheid. Fingers crossed.
     
  17. De klepdekselpakking vervangen helpt niks, ik denk dat je de koppakking bedoelt. Dit is alleen een klus die je niet zomaar even zelf kan doen. Aangezien jullie de distributie riem hebben laten en de koppakking nog een paar tandjes moeilijker is om te doen raad ik je aan daar zelf niet aan te beginnen.

    Ik zou eerder het brandstof filter vervangen dan de bobine als je de stotter wil oplossen. En voor een Ford benzine motor gebruik ik zelf alleen originele Ford onderdelen. Ik kan het niet verklaren maar daar loopt die in mijn ogen echt het mooist op.
     
  18. Mijn ervaring met een Febi bobine is ook niet goed; sindsdien heb ik Bosch bobines + bougiekabels.

    Maar ik vind het raar dat de monteur niet minstens even naar het warm lopen wil kijken. Dat kost niet heel veel tijd.
     

Share This Page