1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 4 enkel softwarematig verschil 101pk vs 125 1.0 ecoboost pk?

Discussie in 'Performance' gestart door Marco Thissen, 8 dec 2019.

  1. #1 Marco Thissen, 8 dec 2019
    Laatst bewerkt: 8 dec 2019
    Eind van dit jaar krijg ik een andere leaseauto welke ik van een collega over neem. Dit betreft een 5 deurs Focus 1.0 ecoboost trend edition business bouwjaar juli 2019 in de kleur Chrome blue met een comfort pakket.

    Nu zie ik dat de huidig trend alleen nog maar leverbaar is met een 125pk motor en in de cataloguswaarde ook duurder is. De auto moet binnenkort voor een beurt (30.00km) en mijn vraag is of het puur een softwarematige aanpassing is om 125pk uit deze ecoboost te krijgen.

    Met de dealer bij mij in de buurt kan ik wellicht iets regelen wellicht tegen betaling, maar omdat het een leaseauto betreft is chiptuning uit den bozen helaas. Is het mogelijk en uiteraard probleemloos om de software in te laten lezen van 125pk model t.o.v. de 101pk versie of verschillen beide motoren? Motorcode betreft B3DA. andere info heb ik helaas nog niet. Het gaat mij meer om het acceleratie verschil. Topsnelheid is niet relevant.
     
  2. Thanx het is nog even wachten op de auto, maar zodra die er is zal ik enkele foto's plaatsen. Rijd nu de nieuwste Fiesta uit november 2017 1.1 trend frozen white met Navigation Pack, Driver Assistance Pack en cruisecontrol ook een lease auto.
    Fijn en leuk autootje met mooie stereo en navigatie echt top maar dit is een mooiere stap vooruit.
     
  3. Voor andere (motor) software hoef je niet naar de dealer. Ik vraag me zelfs af of ze überhaupt weten of dat mogelijk is.
    Hier op het forum zijn een aantal wizzkids die, indien jouw auto geschikt is, de software van een meer vermogende uitvoering kunnen uploaden.
     
  4. Dat een tuner evenveel vermogen uit 2 verschillende uitvoeringen kan halen is geen aanwijzing dat de motoren identiek zouden zijn

    Ga er maar vanuit dat de dealer het in ieder geval niet zal doen.
     
  5. Dat een dealer dit niet doet is natuurlijk logisch, dat zou betekenen dat als ze dit zouden doen, iedereen voor de instapper zou kiezen omdat deze goedkoper is, om dan aansluitend voor een klein bedrag een software update te doen!

    Veel fabrikanten kiezen er tegenwoordig gewoon voor om 1 blok te ontwikkelen en daarop verschillende soorten software te schrijven. Dit geldt ook voor Ford.

    Wat jij schrijft is dus maar deels waar en in sommige en wellicht wel veel gevallen zijn de blokken gewoon identiek!
     
  6. Ik kan bevestigen dat de 100pk en 125pk motoren uit de fiesta mk8 en focus 4 technisch hetzelfde zijn.
    Dit was bij de Fiesta mk7.5 en focus 3 niet het geval!

    Het programmeren daarentegen met fabriekssoftware is nog 'een uitdaging' , de tools zijn nog niet geschikt.
    Je bent op dit moment dus nog aangewezen op chiptuners.
     
  7. Hoe het ook zou moeten of kunnen, van de leasemaatschappij mag het sowieso niet.
     
    meeder vindt dit leuk.
  8. #10 Marco Thissen, 9 dec 2019
    Laatst bewerkt: 9 dec 2019
    Het idee was om eigenlijk tussen de mazen van de wet te surfen en dus de fabrieksgarantie te behouden zonder extra slijtage aan het motorblok of koppeling. Dat chiptuning niet mag is duidelijk dit is ook altijd weer te herleiden wanneer er motorschade zou ontstaan door overbelasting. Het is op wellicht een legale wijze iets meer vermogen en souplesse te krijgen in dat blokje. Ik heb ervaring gehad met VAG producten en chiptuning en daar zorgde het voor meer plezier en minder verbruik bij relatief normaal gebruik.

    De nieuwe focussen die bij ons besteld worden wel met de 125pk versie geleverd en voldoen dus aan de CO2 footprint welke mijn bedrijf stelt en de eisen die de leasemaatschappij stelt.

    Als het technisch mogelijk is en een dealer kan dit eenvoudig aanpassen lijkt het mij een leuke bijkomst namelijk.
    Zijn er hier op het forum mensen welke bij een ford dealer werken en wel eens een nieuw motormanagement hebben moeten inspoelen in een ECU?
     
  9. Je fabrieksgarantie vervalt sowieso wat voor software er je er ook in schiet. Ford en de leasemaatschappij zullen geen verschil maken tussen chiptuning en andere originele Ford software.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  10. Als je auto met de 100pk een vijf-bak heeft, zou ik het sowieso achterwege laten ;)
     
  11. De auto heeft een vijfbak gelukkig dat is al weer een een hele vooruitgang mbt de Fiesta.


    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  12. Want hoeveel versnellingen heeft de Fiesta dan?
     
  13. Foutje de Focus heeft een zesbak en de Fiesta een 5 bak.:lol:
     
  14. Zou wel raar zijn een 4 bak.
     
  15. Nee hoor, lang geleden had een fiesta een 3 bak.... toen een 4 bak en later een 5 bak
     
  16. Ik reed rond 1980 in het eerste type Fiesta (een S-je) Fiesta is nooit geleverd met een 3-bak!
     
  17. Ik heb even gegoogled en je hebt helemaal gelijk! Die van mij was van 85 en had een 4 bak. Er was een model met 3 bak, nu knaagt het bij me welke dat was.... (niet perse ford)
     
  18. en de nieuwe Fiesta heeft een 6-bak :lol:
     

Deel Deze Pagina