verwarming-climate control auto stand

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door surfertje, 22 nov 2019.

  1. Sinds enkele weken een nieuwe Ford Focus HB gekocht. Wat ik gewend ben te doen in mijn vorige oudere Fords of ander merk is de verwarming op "auto" te zetten waardoor het binnen een mum van tijd het aantal graden wordt waarop deze gezet wordt, meestal is dit stand 21 en op auto. De auto zorgt er dan voor dat het met een hoge ventilator snelheid snel op die temperatuur komt, daarna gaat de ventilator stand langzamer om het op die temperatuur te houden.

    Bij deze nieuwe ford echter moet ik de temperatuur op bijv. 22 zetten (wat niet echt gek hoeft te zijn) en als je deze dan op auto stand zet gaat de ventilator niet hard draaien (2 stipjes) en wordt het ook niet echt warm in de auto, in ieder geval gevoelsmatig geen 22 graden. Heb een temperatuur meter gebruikt en idd geen 22 graden.

    Ik kan het wel warm maken in de auto maar dan moet ik de verwarming handmatig op HI zetten en dan is het binnen no time warm.
    Het lijkt mij dat de auto stand daarvoor gemaakt is als je climate control hebt?

    Is dit normaal?
     
  2. welkom.
    om wat voor Focus hebben we het?
     
  3. Welkom!
    Problemen met de temperatuurregeling worden nog wel eens veroorzaakt door de sensor die vol stof zit.
    Afhankelijk van welk bouwjaar (Focus 1, 2, 3 of 4) zit die bij je rechterknie of in het middenconsole.
     
  4. Het is een focus stline 150 pk, echter ik denk een gewenning wat het lijkt erop dat als je de autoknop meerdere keren indrukt dat de ventilator snelheid vn laag naar hoog gaat, het wordt dan ook sneller warm natuurlijk. Als je auto gebruikt komt er alleen warmte uit bij het voorraam en dit vind ik vreemt. Als je de handmatige knop gebruikt waar de lucht uit moet komen dan blaast de verwarming wel warme lucht uit het middenconsole en zijkanten dus de verwarming doet het goed.

    Ik moet alleen wennen dat de autoknop dus niet volledig auto is aangezien je de ventilator snelheid moet bepalen en dat hij alleen warme lucht blaast bij de voorruit...
     
  5. Is het een Focus 4 of een Focus 3? Ik kan jouw ervaringen niet delen.
    Als het nodig is gaat hij vanzelf toch behoorlijk blazen.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  6. Het is mijn eerste nieuwe auto dus dat zal de focus 4 zijn. De vorige focus die ik had deed hij het wel volautomatisch regelen, hoefde niets te doen het wat binnen no time de temperatuur die ingesteld was.
     
  7. Is het niet zo dat je bij de Focus 4 inderdaad de maximum snelheid van de aanjager kan instellen bij de automatische stand?
    Ik meen me daar iets van te herinneren.

    Dat de automaat de voorkeur heeft voor de voorruit klopt. Dat doet Ford al jaren. De gedachte daarachter is dat de meeste mensen het niet fijn vinden om in het gezicht geblazen te worden. Daarnaast verliest de auto veel warmte/kou bij de ramen en door daar langsheen te blazen creeer je een warmte/koude buffer.
     
    meeder vindt dit leuk.
  8. dat klopt ja, ok dan moet ik eraan wennen
     

Deel Deze Pagina