1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

stuurslot hapert focus mk3?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Underdogg, 27 sep 2019.

  1. Ik heb sinds kort een gek probleem met onze focus mk3.
    normaal als ik de auto start kan ik gelijk het stuur draaien. Echter sinds een paar dagen hapert dit af en toe.
    Als ik de auto start lijkt het erop alsof het stuurslot erop blijft zitten. Pas na een paar seconde kan ik dan weer sturen.

    Gaat om een focus met een startknop. Iemand een idee wat dit kan zijn?
     
  2. staat je stuur onder spanning (automatisch wegdraaien van stuur tegen de stuurslot aan) als je hem wegzet.
    dan kan je hem nog proberen om links of rechts te zetten zodat de spanning op de stuurwiel verandert.
    met stuurwiebelen voordat je op start-knop drukt.
    het ouderwetse probleem met normale sleutel dat je met stuur wiebelt om sleutel te kunnen verdraaien

    kan ook weerstand van de actuator zelf zijn. misschien keer schoonmaken mits je erbij kunt.
    ga er van uit dat hij op tijd spanning krijgt.
     
  3. ik heb het probleem nog nooit eerder ervaren. Als ik nu bijvoorbeeld in een parkeervak sta, ik start de auto en ga rijden dan kan ik niet sturen. pas na een paar meter kan ik wel sturen.
     
  4. Zit er geen beweging in je stuur, of gaat het heel zwaar? zou evt ook iets met je stuurbekrachtiging kunnen zijn.
     
  5. naar mijn idee echt helemaal geen beweging maar dat zou ik dan nog eens goed moeten testen.
     
  6. Ik vermoed dat het te lang duurt eer de stuurbekrachtiging mee gaat werken. In die hoek zou ik eerst gaan zoeken.
     
  7. Hier altijd al geweest als ik de auto start en meteen weg wil dan lijkt de stuurbekrachtiging even te haperen. Nu start ik eerst en dan de gordel om dan is alles zoals het moet zijn. Ik vermoed dat de stuurbekrachtiging even de tijd nodig heeft om op te starten en de auto net na het starten geen spanning geeft aan de stuurbekrachtiging totdat de dynamo levert
    Het stuurslot gaat er af op het moment dat het contact aan gaat of als je de sleutel om draaid als je een contactslot hebt als het stuurslot er dan niet af wil kun je de sleutel niet verdraaid krijgen
     
  8. Dat is idd een goeie bedoel je de stuurslot of de stuurbekrachtiging.
    Nu ik er aan denk klikt bij mij direct stuurslot los en dan voel je pas dat stuurbekrachtiging werkt.

    Misschien is het safety dat hij sec wacht nadat hij signaal heeft dat stuurslot eraf is.
     
  9. Of hij heeft die tijd nodig om voldoende druk op te bouwen (als het hydraulische stuurbekrachtiging is tenminste)
     
  10. zover ik weet heeft de mk3 alleen volledig electrische stuurhuis. mk2 heeft een electrische hydraulische pomp en mk1 heeft volledig hydraulisch systeem aangedreven door mulitriem
     
  11. Ik heb het inderdaad ook wel eens gemerkt dat de stuurbekrachtiging nog niet wakker was als ik net gestart had. Schijnt vaker te gebeuren.
    Ik heb er intussen al ruim een jaar geen last meer van gehad (sinds de nieuwe accu?).
     
  12. Herken dit ook. Laatst ook last van. Stuurbekrachtiging duurde soms wel 5 tot 10 seconden. Ik heb nu weer een aantal lange ritten gemaakt, probleem is nu al twee weken weggebleven. Had in dezelfde tijd ook 1 keer dat de sleutel niet werd herkend. Reservesleutel deed het wel. Lijkt er op dat de elektronica heel gevoelig is voor accuspanning.
     
  13. Bij de Focus 3 is het EPAS (Electric Power Assisted Steering) zeer gevoelig voor een juiste accuspanning. Wanneer de accuspanning aan de lage kant is kan dit resulteren in het feit dat de stuurbekrachtiging niet meteen werkt na het starten van de motor en pas na een periode van 10 tot 20 seconden begint te functioneren.

    Bij oudere software versies van het EPAS stuurhuis resulteerde een (te) lage accuspanning vlak nadat de motor is gestart tevens vrijwel meteen in een stuurbekrachtiging foutmelding. Bij de latere software versies van het EPAS stuurhuis is dit in de software aangepast en wordt de foutmelding pas weergegeven wanneer Het EPAS stuurhuis gedurende een iets langere periode een (te) lage spanning detecteert.

    Desalniettemin is het EPAS stuurhuis een relatief gevoelig onderdeel dat bovengemiddeld vaak defect gaat. Wanneer de accu in goede conditie en voldoende geladen is kan het nog steeds voorkomen dat de stuurbekrachtiging niet meteen werkt na het starten van de motor en pas na een periode van 10 tot 20 seconden begint te functioneren. Over het algemeen is dit een indicatie dat het EPAS stuurhuis defect aan het raken is en treden er na verloop van tijd ook andere problemen op.
     
  14. dus als ik het goed begrijp, geld het volgende.
    wanneer je probleem opmerkt en je accutest goed is. Dat je vanuit kunt/mag gaan dat je intern probleem begint te krijgen met de stuurhuis
    accutest niet goed. nieuwe accu monteren en hopen dat stuurhuis dan weer goed werkt
     
  15. Ik heb dan het vermoeden dat het wel eens de accu kan zijn. Ik merkte laatst al dat het start/stop systeem ook niet meer zo goed werkt( gebruik het niet vaak maar als ik voor een brug sta probeer ik het wel eens).
    Eerst maar eens kijken of dit het probleem is. Zou het toch een defect stuurhuis zijn, is dit een dure reparatie?
     
  16. Defect stuurhuis is best duur. Op dit forum heb ik zelf een aantal topics gevonden hierover. Bij mij is het nu weer helemaal weg. Al drie weken geen enkel hapering meer.

    Als je start/stop ook hapert lijkt mij de accuspanning het probleem. Ook over het probleem weigering start/stop i.c.m. met accu zijn hier meerdere topics te vinden.
     

Deel Deze Pagina