Ha Forumgenoten, sinds een paar maanden heeft mijn fofo last van een ‘schurend?’ geluid. In eerste instantie was t alleen aanwezig bij een koude motor maar sinds begin deze week gaat het ook niet weg nadat de motor warmer wordt. Ik heb hem laatst naar de garage gebracht en er was toen wat ‘roestvorming’ op de multiriem te zien waarna de riem is vervangen. Dat heeft eigenlijk niks geholpen. Dus voordat ik weer langs ga bij een garage die heel graag weer wat onderdelen wilt gaan vervangen dacht ik aan de experts op de forum. Ik heb een video opgenomen waarbij het te horen is, dus ik ben benieuwd wat jullie denken dat het is... Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het geluid veranderd niet of gaat niet weg wanneer ik airco aan of uit zet. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Haal de multiriem eraf kijkennof het geluid weg is. Spanrol, krukaspoelie of looprol kan het namelijk ook zijn. Anders lange schroevendraaier die je tegen onderdeel zet en met je oor op de schroevendraaier luisteren waar het vandaan komt. Als geluid bkijft zonder multiriem dan is het dus je distributieriem die mogelijk het geluid veroorzaakt.
En als je gas geeft? Gaat het tempo van het geluid omhoog of blijft het even snel? Wat is het bj en hoeveel heeft die gelopen?
Bij gas geven gaat de tempo ook omhoog idd. Bj is 2013 en hij heeft nu bijna 225kkm gelopen Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Yep, bij 159kkm met beide riemen, waterpomp, spanrollen, ed. Ik za toch maar even een afspraak maken en de riemen met alles erop en eraan laten controleren Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zou zeggen van niet. Ik heb er al bijna een ton mee gereden en wat ik heb laten vervangen waren de riemen en koppeling met drukgroep en dan alles als set. Wat er exact in zo’n ‘set’ zit weet ik dan niet precies. Maar zou zoiets dan bv bij de distributieset moeten zitten of wordt de krukaspoelie sowieso niet bijeen bepaald kmstand vervangen maar alleen bij slijtage of andere problemen? Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Krukaspoelie is een los onderdeel. Daar loopt de multiriem over heen. Deze poelie wordt alleen vervangen indien noodzakelijk.
Issue opgelost, auto gisteren opgehaald bij garage. Het was de krukaspoelie en een rondeplaat aan een krukastandwiel. Die plaat was losgekomen van het tandwiel en zorgde voor het geluid en schuurde tegen het motorblok aan. Die twee vervangen plus distibutieset incl rollen maar zonder waterpomp, dus voor de volgende distributiewissel houden we ons gewoon aan 339kkm (159kkm+180kkm). Allen bedankt voor het meedenken.. Gr, Turan Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk