1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanschaf Focus mk3 of 4 stline??

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door erikkie, 28 aug 2019.

  1. Goedemiddag,


    Even een korte voorstelling. Ben Erik uit Brabant, getrouwd en 2 kids. Lang geleden een Escort gehad en nog langer geleden hadden we thuis een sierra J


    Na een aantal leaseauto’s “moeten” we weer een priveauto aanschaffen ivm een andere werkgever vlakbij huis. Aangezien ik nogal wat over motorische problemen lees over de megane, 308, astra en de meeste aziastische auto’s niet echt mooi vind, overweeg ik een jong gebruikte focus aan te schaffen en daarom aangemeld op dit forum.


    Omdat we onze oude 2e auto inruilen met nog geen 50k op de teller, wil ik een jonge focus Wagon met max +/- 50k op teller maar wel met St-Line pakket.



    Heb al even kort met een focus III 1.5 150 pk St line proefgereden en het nieuwe model 1.0 125 pk St Line. Ik was aangenaam verrast, wat stuurt zo’n focus lekker.

    Ik kan verder weinig vinden over problemen met de Focus III / IV. Zijn er nog dingen waar je op moet letten (bouwjaar >2016)?


    Ik zie dat er wat Focussen St Line 1.0 140 pk te koop staan (vaak uit Import Duitsland, maar deze hebben vaak geen cruisecontrol?) Heeft iemand ervaring of dit blok veel beter / sneller is dan de versie met 125 pk, of merk je in de praktijk weinig verschil? En als er veel verschil in zit, is dat dan alleen merkbaar hoog in de toeren of ook al “onderin”? (hoef verder geen caravan oid te trekken, maar beetje power op vakantie in de bergen is wel fijn)


    Twijfel of het wijzer is, ivm de restwaarde, nu 1 van de laatste van het “oude model” te kopen, of kun je dan beter nu meer geld uitgeven en het nieuwste model kopen omdat deze over een paar jaar meer oplevert bij inruil. (we rijden 15k per jaar, nog geen idee hoe lang ik de auto zal houden)


    Wat raden jullie aan? (oud of nieuw model?)


    Bijkomend voordeel vind ik dat het nieuwe model gelijk iets groter is achterin (achterbank + kofferbak), maar hij is nog vrij duur L


    Zijn er nog goede adressen in Brabant waar je een Jahreswagen uit bijv. Duitsland kunt kopen mét Fabrieksgarantie, of weet iemand een goed adres in Duitsland?



    Alvast bedankt voor jullie input !
     
  2. Welkom

    Keuzes keuzes keuzes. Kies iets leuk wat in je budget past.
    Cruise control is bij te bouwen voor +/- €400, dus dat hoeft geen belemmering te zijn.
    En bepaal welk vermogen je nodig hebt.
    Succes met kiezen
     
    erikkie vindt dit leuk.
  3. Welkom Erik op dit gezellige forum
     
    erikkie vindt dit leuk.
  4. Welkom Erik.

    Als je met de MK3 1.0 euro 98 tankt dan zit je ook al gauw aan de 140 pk, dus daar hoef je geen duitser voor te kopen.
    Er zijn overigens ook mensen op het forum die (als je een 2017 of jongere mk3 koopt) de software kunnen installeren van de 140pk 1.0.
    Enige waar je op moet letten is koelvloeistof, staat ie op peil en is het reservoir condensvrij.
    Verder geen aandachtspuntjes voor zover ik weet.
     
    erikkie vindt dit leuk.
  5. :welcome: Erik op het gezelligste autoforum van NL
    ben het helemaal met Kees eens :thumbup:
     
    erikkie vindt dit leuk.
  6. Welkom op het forum! :clap: succes met de zoektocht!
     
    erikkie vindt dit leuk.
  7. Welkom Erik!
    Sluit mij ook aan bij Kees en Gerard! Succes met je keuzes! :thumbup:
     
    erikkie vindt dit leuk.
  8. Bedankt voor de reacties, maar niemand die uit ervaring kan vertellen wat verschil is tussen 1.0 125 en 140 pk? En of je dit in de praktijk een beetje merkt?

    Het verschil van 15 pk heb ik zelf al uitgerekend
     
  9. Net als wat ik zei, met euro 98 heb je ongeveer dezelfde waarde. Dus denk niet dat het erg veel uitmaakt. Bij mijn weten is er ook nog niemand die die 140pk software heeft.
     
    erikkie vindt dit leuk.
  10. De Fiesta heeft ook een 140pk versie va de 1.0. Deze heeft een andere eindoverbrenging van de versnellingsbak dan de 100/125 pk versies, verder zijn de specs van motor gelijk. Ik kan niet vinden of dat voor de Focus 140 pk ook geldt, mogelijk heeft deze ook een andere eindoverbrenging gehad? Als dat zo is kan ik me voorstellen dat de software van de 140pk versie niet op de 125pk versie te gebruiken is.
     
    erikkie vindt dit leuk.
  11. Er is iemand hier op het forum die een 1.0 met 140pk heeft. Is een import auto. Verder kan de 1.0 125 pk voorzien worden van de 140pk software mits geloof ik vanaf bouwjaar 2017.
     
    erikkie vindt dit leuk.
  12. Volgens hebben die import 140pk versies ook handbediende airco en geen climate control? Wat ik nog weet van mijn zoektocht naar een nieuwe Focus.
     
    erikkie vindt dit leuk.
  13. @erikkie
    Ga gewoon zelf eerst proefrijden met zowel de 1.0 met 125 pk als de 1.0 met 140 pk, dan kun je zelf de verschillen ervaren. Ieders mening zal niet helemaal met elkaar overeenkomen en we vinden allemaal wel weer iets anders belangrijk, of juist niet. Het gaat er om hoe JIJ die twee varianten ervaart en niet wat ik er bijvoorbeeld van vind, jij moet er per slot van rekening met je mooie gezinnetje in rijden.

    Dus zet al je criteria en gewenste opties van tevoren op een rijtje (op papier) en ga daarmee aan de slag! O ja, vergeet ik bijna het allerbelangrijkste te noemen... ga niet over één nacht ijs! Neem rustig de tijd om dingen af te wegen en een beslissing te maken, zodat je achteraf geen spijt van van je keuzes krijgt.

    Nogmaals succes met je zoektocht, keuzes en besluit!
     
    erikkie vindt dit leuk.
  14. Ik ben in het gelukkige bezit van een 1.0 140pk import. Voor de climate control moet je inderdaad hee goed zoeken, de meeste hebben handbediende airco, maar ze zijn er zeker wel. En het verschil tussen 125 en 140pk? Ik heb geen idee, heb nooit in een 125pk gereden. Maar met de 140pk als ik met 80 km uit de zeeburgertunnel kom moet ik ook 2 tandjes terug naar de 4e versnelling.
     
    erikkie vindt dit leuk.
  15. Welkom.
    Verschil 125 en 140 merk je eigenlijk alleen hoger in de toeren, bij normaal dagelijks rijden zijn ze gelijk.
     
    erikkie vindt dit leuk.
  16. Bedankt voor de reacties. Handbediende airco vind ik niet zo’n probleem, die gebruik ik zelden.
    Maar als het bij normaal gebruik weinig uitmaakt dan is het duidelijk. Zag dat koppel ook niet zoveel scheelt. 170 of 180nm bij 125 of 140pk versie.

    Met zo’n 15000 km per jaar maakt verschil in verbruik tussen 1.0 en 1.5 ook geen mega verschil

    Het wordt of schakellui rijden met 1.5 of keer terugschakelen in de 1.0 :)
     
  17. Viel mij ook op dan een hoop 140 pk versies ook geen automatische dimmende binnen spiegel heeft
     
  18. Voor wat het waard is, mijn 1.0 125pk is eerder dit jaar tijdens de club meeting op de rollenbank geweest. Geheel af-fabriek gaf deze een hele nette 136pk :rock:
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina