Koelvloeistof lekkage Ford Focus 1.0 ecoboost 2012 dunne retourslang

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BartFocus, 26 aug 2019.

  1. Vanochtend erachter gekomen dat de dunne ( hard plastic retour slang was afgebroken)
    Op de foto rechtsonder bij het T stuk ( beetje schuin).
    Nu ben ik al opzoek naar een koelwaterslang van 5 mm inwendig maar ben bang dat ik de originele slang moet kopen. Dacht dat het retour slang was van mijn thermostaathuis.
    Als ik hem moet kopen weet iemand zo het artikelnummer?




    [​IMG]
     
  2. Dit is een bekend probleem bij de 1.0 ECOboost. Dit is de koelvloeistof retourslang (degas hose) welke defect is gegaan. De dunne hard kunststof leiding is onderdeel van de koelvloeistof retourslang en niet los leverbaar. Het is een bekend probleem dat de kunststof leiding of het kunststof T-stuk breekt als gevolg van vermoeidheid / veroudering van het materiaal onder invloed van hoge temperaturen en trillingen. In veel gevallen resulteert dit in motorschade.

    Je hebt 2 opties. Een nieuwe zelfde koelvloeistof retourslang monteren. Hierbij is de kans dat deze op de langere termijn wederom een keer kapot gaat aanzienlijk. Een andere (meer duurzame) optie is om meteen de fase 2 koelslangen te plaatsen. De fase 2 heeft gewijzigde koelslangen waarbij de breukgevoelige koelvloeistof retourslang is vervangen door een duurzamere constructie. Voor de ombouw naar fase 2 specificaties zijn slechts 2 koelslangen nodig. Bij de fase 2 zijn er tot op heden nog geen problemen bekend met betrekking tot de koelslangen.

    De kosten in in beide gevallen praktisch gelijk.
     
  3. Bedankt voor je duidelijke uitleg JW. Wil gaan voor de voor de ombouw naar fase 2 . Moet ik deze via de Ford bestellen of is er een andere mogelijkheid
     
  4. De snelste optie is om deze gewoon bij de Ford dealer te bestellen. Er zijn wel andere adressen om originele Ford onderdelen te bestellen (vooral in Duitsland) maar dan moet je over het algemeen wat meer geduld hebben en is alleen Interessant bij duurdere of grotere hoeveelheden onderdelen.


    In DIT TOPIC kan je de verschillen goed zien tussen het fase 1 en fase 2 koelsysteem en welke koelslangen het betreft.
     
  5. Super die Topic van je JW bedankt. Duidelijk omschreven en goeie foto's. En ja inderdaad bestellen bij de Ford Dealer ( tegenwoordig via een Centraal magazijn) gaat snel. Vertelde mijn verhaal en de man aan de andere kant had maar een half woord nodig en mijn kenteken. Vanochtend gebeld en kan de slangen om 12:00u bij de Ford dealer hier ophalen.:cool::D
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  6. Je bent er gelukkig nog op tijd bij :)
     
  7. Jazeker , M.Blaak. Ik controleer altijd even als we een trip willen rijden en zag meteen dat het koelwater in koude toestand ver onder minimum stond. Zag wel wat lekkage spetters maar na hier en daar kijken zag ik in eerste instantie niet dat de slang gebroken was omdat er een soort van gewapende slang overheen zat. Nadat ik de gewapende slang (zwart gerafeld kunststof) had weggeschoven zag ik dat de dunne slang van hard plastic gebroken was. Er ging ongeveer 200ml water bij. Slangen (fase 2) zijn besteld en ga dan meteen ook mijn koelvloeistof vervangen. Moet wel zeggen zonder lidmaatschap van de Focusclub.nl zou ik niet op het idee van fase 2 gekomen zijn. :D:D:D:D:D:D:D
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  8. dan hoop ik voor je dat je de juiste slangen krijgt (fase 2)
    als die ze op jouw kenteken heeft besteld dan krijg je niet die van de fase 2 :shrug:
     
    focuskelp vindt dit leuk.
  9. Chipsssssss en ja hoor verkeerde slangen. Heb gezegd tbv fase2 maar is dus op kenteken besteld. :oops::cussing::cussing::cussing:
     
  10. staat er in het topic waar JW naar verwijst geen Finisnummers van de fase2 slangen?
    gewoon op dat nummer bestellen.
     
  11. Bedankt Gerard had ik nog niet opgemerkt, maar heb ze nu besteld mbv de tekening, Deze naar het Centrale magazijn gemaild.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina