1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

3e keer MIL lampje P0420 binnen 400 km

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bartjes999, 17 aug 2019.

  1. #1 bartjes999, 17 aug 2019
    Laatst bewerkt: 17 aug 2019
    Hallo mensen,

    Ik heb onze Focus nu 2 weken als moderne auto naast onze Citroën DS uit 1972.
    De Focus vind ik een mooie, zuinige en complete auto die er van binnen en buiten uitziet als nieuw maar 5 jaar oud en inmiddels 190.000 km ervaring. Het is dus een Focus Mk3 uit 7-2014 met 1.0 Ecotec benzine motor, 101 PK.
    De eerste dag kreeg de auto al het MIL lampje en met uitlezen kwamen de volgende codes naar boven:
    P0420, P0420(09), B0700 (40), B0800(40), P2400(50), B0971(40), C1D12(40), C1C11(40), C1A13(40), P0662(40), P0664(40). Ik gok dat de nummers tussen de haakjes het aantal keer is dat de computer de storing registreert.
    Met name P0420 (Catalyst System, Bank 1 Efficiency Below Threshold) is waarschijnlijk de oorzaak van de storing.
    Op verzoek van de garage heb ik de codes gewist en zodra ze terug zouden kon ik de auto aanbieden voor reparatie, de garage is 35 minuten rijden, vandaar.
    2 dagen later was het MIL lampje echter weer aan, dit keer codes:
    P1794(50), P1694(50), B0700(50), B0800(50), P2400(50), B0971(50), C1D12(50), C1C11(50), C1A13(50), C231C(50), C221C(50), P1400(50),P3485(50).
    De auto is terug gegaan en een nieuwe lambda sonde gemonteerd, afgelopen woensdag opgehaald.

    Donderdag is er niet mee gereden en gisteren op en neer Eindhoven - Amersfoort ging het MIL lampje binnen een paar minuten na starten weer aan. Wederom code P0420, de rest heb ik niet onthouden. Dit was ook seconden nadat ik de airco inschakelde, ik weet niet of dat ermee te maken kan hebben. Ook merkte ik alle keren nadat de MIL lamp aanschakelde dat de auto wat meer trillingen had als de motor stationair loopt.
    Alles duidt op de katalysator, maar dat kan ook weer veroorzaakt zijn door slechte uitlaatwaardes of een defecte sensor.
    Wat ik zelf kon vinden was een VAG topic en op het Engelstalige forum vond ik als mogelijke oorzaak een 'purge valve', oftewel een elektrisch bediend ontluchtingsventiel. Het gaat hier misschien niet om exact dezelfde motor, maar misschien dat het wel een oorzaak is.

    Iemand suggesties om nu meteen de juiste operatie te laten uitvoeren zodat dit de laatste keer is dat ik met de auto voor dit euvel terug moet ?
     
  2. met zo'n jonge auto voor jouw zou betreffende bedrijf de garantie af moeten handelen.

    je hebt een flinke waslijst met storingen.
    p0420 komt bij sommige auto's voor en tot hede is het elke keer naar een nieuwe katalysator gegaan. deze storing zat dan wel als enigste erin, in jouw geval is het de vraag wat de rest allemaal betekend. Echter kan ik van veel de omschrijving niet vinden. p0xxx is standaard vastgelegt voor elk merk, p1xxx en hoger is merk afhankelijk
    je zou met forscan uit moeten lezen om de juiste omschrijving direct erachter te krijgen. je hebt een android app en windows applicatie ervoor.

    tevens wat tussen haakjes staat is meer de omschrijving hulp van de storing. in geval van voltage storing.
    dan is de voltage of te hoog,te laag
     
  3. Uiteraard ga ik terug voor reparatie onder garantie. Ik wil alleen voorkomen dat er een onderliggende oorzaak over het hoofd gezien wordt die een volgende katalysator op te korte termijn ook weer stuk maakt.

    Ik heb 'm daarom even uitgelezen met forscan op de laptop en een USB ELM dongle, de BT dongle en m'n telefoon werkt niet, het protocol klopt niet...
    Ik las 3 codes uit, 2x de P0420 uit de PCM en ODBII en code B10A2:

    Code: P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)

    Additional Fault Symptom:
    - Component Failures

    Status:
    - DTC Maturing - Intermittent at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is On for this DTC
    - Test not complete

    Module: Powertrain Control Module

    Freeze Frame :
    -LOAD: 34.90 % - Calculated Load Value
    -ECT: 84 °C - Engine coolant temperature
    -RPM: 2973 rev/min - Engine Revolutions Per Minute
    -FUELSYS: Closed Loop - Fuel System Status (Open/Closed Loop)
    -SHRTFT1: -0.78 % - Short term fuel trim 1
    -LONGFT1: 2.34 % - Long term fuel trim 1
    -MAP: 77.0 kPa - Manifold absolute pressure sensor
    -VSS: 108.0 km/h - Vehicle Speed
    -SPARKADV: 26.00 ° - Spark Advance
    -IAT: 22 °C - Intake Air Temperature
    -MAF: 18.66 g/sec - Mass Air Flow
    -TP: 29.02 % - Throttle Position
    -RUNTM: 477 sec - Time Since Engine Start
    -FRP: 13820.0 kPa - Fuel Rail Pressure
    -EVAP_PCT: 0.00 % - Commanded Evaporative Purge
    -FLI: 53.33 % - Fuel Level
    -BARO: 100.0 kPa - Barometric pressure
    -VPWR: 14.58 Volt - Control Module Voltage
    -LOAD_ABS: 63.14 % - Absolute Load Value
    -EQRAT11_CMD: 14.640 :1 - Commanded Equivalence Ratio (Air to Fuel Mixture) Bank 1
    -TP_REL: 16.86 % - Relative Throttle Position
    -AAT: 21 °C - Ambient Air Temperature
    -TP_B: 29.41 % - Throttle Position Sensor 2
    -APP_D: 15.29 % - Accelerator Pedal Position D
    -APP_E: 15.69 % - Accelerator Pedal Position E
    -TAC_PCT: 25.88 % - Commanded Throttle Actuator Control
    -FF_INF: 0.00 % - Inferred Flex Fuel Percentage
    -LONGFT12: 0.00 % - Long Term Fuel Trim (Bank 1, Sensor 2)
    -APP_REL: 0.00 % - Accelerator Pedal Position Relative


    Code: P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1).

    --Possible Causes--
    - Use of leaded fuel
    - Spark timing retarded below spec
    - Oil contamination
    - Cylinder misfiring
    - Damaged HO2S
    - Damaged ECT senor
    - Downstream HO2S wires improperly connected
    - Fuel pressure too high
    - Damaged exhaust system pipe
    - Damaged exhaust manifold
    - Damaged muffler/tailpipe assembly
    - Damaged catalytic converter.

    Note: The Powertrain Control Module(PCM) tests the catalyst efficiency by monitoring the rear Heated Oxygen Sensor. The Diagnostic Trouble Code(DTC) is set when the catalyst efficiency is below an acceptable level.

    Status:
    - Confirmed - malfunction is confirmed

    Module: On Board Diagnostic II

    Diagnostic Trouble Code details

    Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1).

    --Possible Causes--
    - Use of leaded fuel
    - Spark timing retarded below spec
    - Oil contamination
    - Cylinder misfiring
    - Damaged HO2S
    - Damaged ECT senor
    - Downstream HO2S wires improperly connected
    - Fuel pressure too high
    - Damaged exhaust system pipe
    - Damaged exhaust manifold
    - Damaged muffler/tailpipe assembly
    - Damaged catalytic converter.

    Note: The Powertrain Control Module(PCM) tests the catalyst efficiency by monitoring the rear Heated Oxygen Sensor. The Diagnostic Trouble Code(DTC) is set when the catalyst efficiency is below an acceptable level.

    Code: B10A2 - Crash Input

    Additional Fault Symptom:
    - Signal Invalid

    Status:
    - DTC Present at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

    Module: Powertrain Control Module

    Freeze Frame :
    -LOAD: 0.00 % - Calculated Load Value
    -ECT: 16 °C - Engine coolant temperature
    -RPM: 0 rev/min - Engine Revolutions Per Minute
    -FUELSYS: error - Fuel System Status (Open/Closed Loop)
    -SHRTFT1: 0.00 % - Short term fuel trim 1
    -LONGFT1: 2.34 % - Long term fuel trim 1
    -MAP: 99.0 kPa - Manifold absolute pressure sensor
    -VSS: 0.0 km/h - Vehicle Speed
    -SPARKADV: 0.00 ° - Spark Advance
    -IAT: 17 °C - Intake Air Temperature
    -MAF: 0.69 g/sec - Mass Air Flow
    -TP: 15.69 % - Throttle Position
    -RUNTM: 0 sec - Time Since Engine Start
    -FRP: 620.0 kPa - Fuel Rail Pressure
    -EVAP_PCT: 0.00 % - Commanded Evaporative Purge
    -FLI: 31.37 % - Fuel Level
    -BARO: 99.0 kPa - Barometric pressure
    -VPWR: 12.04 Volt - Control Module Voltage
    -LOAD_ABS: 0.00 % - Absolute Load Value
    -TP_REL: 3.92 % - Relative Throttle Position
    -AAT: 16 °C - Ambient Air Temperature
    -TP_B: 16.08 % - Throttle Position Sensor 2
    -APP_D: 15.29 % - Accelerator Pedal Position D
    -APP_E: 15.69 % - Accelerator Pedal Position E
    -TAC_PCT: 5.88 % - Commanded Throttle Actuator Control
    -FF_INF: 0.00 % - Inferred Flex Fuel Percentage
    -LONGFT12: 0.00 % - Long Term Fuel Trim (Bank 1, Sensor 2)
    -APP_REL: 0.00 % - Accelerator Pedal Position Relative
     
  4. Alleen p0420 dus dan zou de katalysator kunnen zijn. Geen andere pcm storingen.
    De andere is na beetje zoeken iets mis met signaalvoeding van de bcm. Daar zou je moeten meten maar dat zou ik van hier uit nirt exact kunnen zeggen
     
  5. dank jullie voor het meedenken, de auto staat inmiddels bij de garage en ik zal morgen eens bellen. Ik houd jullie op de hoogte hier.
     
  6. Als je lampje vrijwel meteen weer gaat branden is het gewoon tijd om de katalysator te vervangen. Zo kan je bezig blijven.
     
  7. Ik heb er 2 lange ritten mee gemaakt (40 minuten en 1 uur) zonder dat het lampje aan ging, de volgende rit was het raak na zo'n 5 km binnen de bebouwde kom en de logging is waarschijnlijk de laatste keer dat het optrad, op de snelweg.
    Ik kan de auto morgen als het goed is ophalen en hoop dat het opgelost is, wat het ook mag zijn.
     

Deel Deze Pagina