1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ervaringen trekhaak monteren Focus 3.1 2013 Wagon

Discussie in 'Exterieur' gestart door Rolo644u, 22 jul 2019.

  1. Hallo,

    Ik heb een Focus 3.1 1.6 TDCI Econetic wagon uit 2013 en ben mij aan het oriënteren voor een trekhaak. Het is voor een fietsendrager. Echte aanhangers mag de econetic niet trekken. Ik schrik eigenlijk een beetje van de prijzen en vroeg mij af of dit zelf te doen is. Ik heb al eerder bij twee auto's een trekhaak gemonteerd, ik heb het gereedschap, ik ben aardig goed met elektra. Ik heb alleen geen brug of oprijsteunen. Er komen een paar vragen in mij op die ik hier wil stellen, mogelijk zijn er mensen die er ervaring mee hebben en het willen delen.
    Is monteren te doen zonder brug/oprijsteunen?
    Komt er boor en slijpwerk bij kijken? (Hitteschilden, uitlaat o.i.d)
    Is het elektra in de auto voorbereid en is het een kwestie van stekkers plaatsen en inleren in de boordcomputer?
    Is het voor de econetic anders dan voor de gewone wagon? (afdekplaten of andere eco maatregelen?)
    Tips over welk type/merk zijn ook welkom.

    Vast bedankt.
     
  2. Ik heb de trekhaak onder mijn wagon gezet en hoefde alleen een stukje uit de bumper te zagen. Is gewoon uit het zicht.
    Electra was bij mij niet voorbereid, maar ik heb de canbus draden afgetakt van de canbusdraden die al in de kofferbak liggen.
     
  3. ik heb 2jaar geleden een trekhaak eronder geknoopt. oke geen wagon maar deels geld hetzelfde.
    was toen dacht ik 290euro kwijt voor vaste kogel en kabelset met 13polig stekker.

    heb het zelf op de grond gedaan. bumper moest bij de hatchback eraf, ivm de stootbalk verwijdert moet worden en daar de trekhaak komt.
    kon de communicatie draden netjes bij andere zaken er extra bij zetten.

    als je bij winparts kenteken intikt daar staan diverse merken op en daar kan je van te voren al een pdf instructie downloaden. daarin staat hoe het moet.

    kijk wel even op ovi.rdw.nl
    tik daar je kenteken in. als daar staat ongeremd 75kg kan en mag je trekhaak eronder zetten.
    staat er echter 0kg dan kan de politie daar je voor bekeuren als je wel een trekhaak hebt met daar iets aan/op
    staat me bij dat een 508hybride ongeremd 75kg mag trekken en geremd 0kg.
    iedereen die daar door de politie aan de kant wordt gehouden of ongeluk krijg zal daar extra last van krijgen.

    dan zou je beter naar een set dakrails en daar je fiets op vast zetten kunnen kijken
     
  4. Bij de RDW staat voor mijn auto:
    Aanhangwagen geremd 300 kg
    Aanhangwagen ongeremd 300 kg
    Dus dat zit wel goed. Goede tip over winparts, ga ik bekijken.
    Gaat een vaste haak problemen geven met de parkeersensoren? (dat de sensoren de haak zien)
     
  5. ik heb zelf geen sensoren dus dat probleem heb ik niet. zie vaak dat afneembare haak vuil in komt en dan niet meer goed werken en/of goed erin klikken
    diverse fabrikanten hebben diverse soorten manieren ervoor.
    heb auto's gehad waar totaal geen probleem was met orginele haak.
    en bij dezelfde auto met aftermaket haak dat hij hem wel net ziet. haal je de sierdop eraf is het ook weg.

    in jouw geval zou je eventueel met een afneembare haak zeker voor het onzekere nemen. weet je zeker dat het past
     
  6. Ik heb een vaste haak en geen problemen met de parkeersensoren. Ik heb alles origineel Ford en uiteraard aangemeld in de auto. Voordeel is ook dat de afstand die de parkeersensoren aangeven ook aangepast wordt. Dus de trekhaak wordt meegerekend met de minimale afstand.
     
  7. Ok, bedankt voor de info, stoot je je niet aan de haak?
     
  8. Nee. Ik ben niet anders gewend dan dat er een trekhaak aan de auto zit. Mijn ouders hadden ook altijd een trekhaak.
    Gewoon de dop erop houden als je hem niet gebruikt, dat scheelt vlekken in de broek :)
     
  9. Omdat dit al een trekhaak topic is start ik geen nieuw maar heb een vraag over mijn 2017 3.2 wagon. Ik wil een trekhaak monteren voor een fietsdrager en heel af en toe een karretje over korte afstand. Dus geen caravan of zware aanhanger. Kan ik de extra fan dan weglaten? Zijn de aanpassingen van het sensor systeem nodig of is dit uitsluitend om de extra afstand van de trekhaak in te stellen. Ik wil een afneembare trekhaak laten monteren en vraag mij af of die instelling handig is. Dank
     
  10. De parkeersensoren zou ik zeker laten aanpassen. Niet alleen voor de afstand, maar ook omdat als je de fietsendrager (of aanhanger) erop hebt de parkeersensoren constant zien dat er iets tegen de bumper aan zit.
    Als de auto weet dat er iets aan de trekhaak zit schakelt hij de achterste parkeersensoren uit.
     
  11. Aha, ik dacht dat het met de afstand te maken heeft.
    Kijk zo leer ik weer iets, dank je!
     
  12. En bij mijn weten heeft de Focus 3.2 die extra fan al standaard!
     
  13. Bij de 1.0 ECOboost in de Focus 3 fase 2 is de elektrische koelwaterpomp standaard aanwezig maar is de koelventilator op de intercooler vanaf een bepaalde productiedatum wegbezuinigd. Deze is alleen aanwezig wanneer de auto af fabriek is voorzien van een trekhaak.

    Wanneer er achteraf een trekhaak wordt geplaatst wordt voorgeschreven om ook de koelventilator op de intercooler te plaatsen. Persoonlijk zou ik hier geen enkel risico mee nemen en de koelventilator op de intercooler gewoon monteren. Eventueel zou je er voor kunnen kiezen om een gebruikt exemplaar te monteren. Er zijn inmiddels genoeg auto's bij autodemontage bedrijven te vinden waar deze koelventilator op zit (inde Focus 3 fase 1 was de 1.0 ECOboost sta daar voorzien van deze koelventilator).
     

Deel Deze Pagina