1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 Duratec slecht starten/inhouden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Marco_G, 27 jun 2019.

  1. #1 Marco_G, 27 jun 2019
    Laatst bewerkt: 27 jun 2019
    Hoi allemaal,

    Mijn focus uit 2007 heeft al sinds dat ik hem in bezit heb dat hij slecht start en vaak inhoud bij het accelereren. Ook zoop hij olie als een malle en een maand geleden rookte hij zo erg dat ik toch besloten heb de motor te reviseren. Ik dacht ook dat deze startproblemen etc met de in slechte staat verkerende motor te maken hadden. Wel vreemd vond ik dat na het resetten van de computer dat hij de eerste week veel feller was.

    Nu zijn we een aantal weken verder, (nieuwe zuigerveren, lagers, koprevisie, pakkingen, etc en de motor liep weer prima. Nu na een week merkte ik dat de motor weer slecht begon te starten en af en toe inhouden. Zelfs toen ik op de snelweg reedt ging het storingslampje branden, dit bleek code P0171 "Systeem te arm".

    Nu had ik het idee om tijdens het rijden de complete dataset uit te lezen. Aan de data zag ik dat lampdasensor 1 (voor de catalysator) veel uiteenlopende waardes had (zie hieronder):
    [​IMG]
    Dit is een log tijdens constante snelheid van ongeveer 70km/u. Elke seconde één nieuwe regel.

    Vanavond de lampdasensor vervangen maar na een stukje rijden hetzelfde resultaat.

    Nu ben ik een beetje ten einde raad omdat ik voor mijn idee al zoveel vervangen heb en kosten gemaakt heb en het lijkt nog steeds niet voorbij te zijn.

    Hebben jullie ideeén / suggesties? Het rare is dat na een computer-reset hij tijdelijk beter loopt en sneller is, na een aantal dagen wordt het weer minder en gaat hij inhouden.

    Bedankt,

    Marco
     
  2. welkom

    ik denk dat je katalysator verrot is.
     
  3. je lambda sonde achter de kat geeft op zich wel een constante signaal af. misschien aan lage kant maar dat kan ik zo niet zeggen. het is opzich wel stabiel hangt veel rond 0.69volt. aan de hand van zulke gegevens is het moeilijk te zeggen.
    de sensor voor de kat zal idd veel varieren, dit is omdat uitstoot van rijk naar arm pingelt. zodat de katylsator zijn werking goed kan doen. na de kat moet de uitstoot stabiel zijn, constante lambda waarde hebben. dit heeft hij opzich wel. geen idee hoe erg dit mag varieren en/of hij qua voeding meer rond de volt mag zitten

    is er na de reparatie ook gecheckt of de compressie en cilinderlektest nu wel goed is. daarnaast is brandstofdruk goed.
     
  4. Vanmorgen op de snelweg na een paar kilometer weer het motorstoringslampje aan. Analyseapparaat lag nog in de auto dus snel uitgelezen. Weer de melding "Systeem te arm bank1".

    Cilinderlektest is niet gedaan na de reparatie. Dit zou ik nog wel kunnen doen dit weekend. Zelf zit ik inderdaad ook een beetje aan mijn brandstofdruk te twijfelen of een slechte injector ertussen?

    Hoe zou ik mijn brandstofdruk eenvoudig kunnen meten?

    Bedankt.
     
  5. Met een brandstofdruktester.
    Het is niks meer dan een vloeistof dichte bandenpomp.
    Deze sluit je aan op een aparte nippel op de brandstofgallerij. Of er tussen met een t splitsing.

    Stationaair loopt hij dan wel goed. Druk in de gallerij moet ongeveer 2.5bar boven je inlaatdruk zitten. Dus stationaair meer rond de 2.5 en bij volgas meer richting de 3bar.
    Dit is puur zodat motor computer een goeie indicatie heeft hoeveel benzine erin wordt geapoten bij bepaalde injectietijd.
     
  6. En welkom...
     
  7. Heej allemaal,

    Vanavond mijn brandstofdruk gemeten. Zie hieronder voor link naar het filmpje:



    Persoonlijk vind ik dat het lang duurt voordat hij op druk is. Eenmaal op druk tijdens stationair bedrijf is hij 2,5 bar. Tijdens gasgeven valt hij iets terug. Wat is jullie mening hierover?

    Ook even onder de auto gekeken. Net achter mijn benzinetank zit een zwart kunststof box. Hier komt één slang vanuit de tank naartoe en gaat er één weg naar voren. Is dit het brandstoffilter? Bij de auto onderdelen zaak vertelde ze dat deze auto geen brandstoffilter heeft die je kunt vervangen maar dat deze in de tank zit. Zie foto:
    [​IMG]

    Wat is jullie mening? En is dat zwarte ding van de foto toch een filter? Zou die vervuild zijn?
     
  8. Dit is geen filter maar een deel van de tankontluchting.
    De benzinepomp is voorzien van een lifetime filter dus die wordt in principe nooit vervangen.
    Ik denk dat er iets met de pomp is.
     
  9. Afgelopen zaterdag mijn brandstofpomp vervangen en foutcode gereset. Auto start direct en is veel feller als voorheen. Ook na 3 dagen nog geen foutmelding gehad. Opgelost dus... Bedankt voor alle reacties. Hopelijk kan ik nu de komende tijd probleemloos rijden.
     
    StephenV en Frankvns vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina