1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 1.6 - dynamo problemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door petar, 19 jun 2019.

  1. #1 petar, 19 jun 2019
    Laatst bewerkt: 19 jun 2019
    Beste Focusrijders,

    Na een heeeeel lange tijd, even terug op het forum... met een raar probleem met het opladen van de accu van onze Focus 2 1.6.

    In het begin van het jaar is de dynamo vervangen (de oude deed het niet meer na 14 jaar). Alles liep zonder problemen, totdat het ineens buiten warm werd en ik weer het accu lampje voor mijn gezicht zag branden.

    Het probleem:

    Als het buiten warm is (ca.20-25C en warmer) en ik zo'n 30-50km heb gereden komt het accu lampje op het dashboard aan. Ik heb het op dit moment ook met een voltmeter gemeten (en werkende motor) - 11.8V. Hij laadt daadwerkelijk niet op. De melding is dus correct.

    Wanneer ik de motor uit doe en ongeveer 15-20 minuten wacht, dan kan ik weer starten en verder rijden zonder problemen. Soms brandt het accu lampje nog steeds bij het opnieuw starten van de motor, maar het gaat weer uit binnen een minuut of twee. Daarna geen problemen meer, tot de volgende keer.

    Het gebeurt wel enkel met warm weer en lost zich altijd van zelf op.

    De ECU heeft code P0620 opgeslagen: Powertrain - Generator Control Circuit

    De auto gaat de komende dagen terug naar de dealer (dynamo heeft nog garantie), maar als het makkelijk zelf op te lossen is, dan doe ik het graag.

    Zou het een zekering kunnen zijn die aan het overlijden is? De 10A zekering in het motorcompartiment was in orde. Binnen de auto heb ik nog niets gecontroleerd.

    Alvast bedankt voor het meedenken!!
     
  2. Niemand een idee? :)

    Auto is bij de dealer geweest... En zoals (bijna) altijd met dit soort random problemen - het lampje ging niet aan bij hun. Ze hebben niets kunnen ontdekken. Verschillende dingen getest - alles lijkt in orde te zijn. Ik haalde de auto op, en ja hoor - 5min later ging het accu lampje weer branden. Motor uit. Weer aan. 30sec daarna ging het van zelf uit.

    De afgelopen twee dagen ca.1100km gereden... Eerste dag in de hitte - lampje ging een keer aan na een van de pauzes. Tweede dag alleen 's nachts - geen problemen (temperatuur buiten lag tussen 18-22C tijdens de rit).
     
  3. Als je accu vol is dan hoeft die niet bij te laden dacht ik..

    He je geen last van corrosie op de accu polen of op een massa punt ofzo

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  4. Bedankt voor je reactie!

    De accu is ca. 5jr oud. Er is geen corrosie op de polen (alles is netjes - droog en schoon, zit ook goed vast). Van de massapunten dat ik kon zien - lijkt alles ook goed in orde.

    In de 8jr dat we de auto hebben, heb ik het accu lampje nooit aan gezien. Ook toen de originele accu het niet meer deed. Toen piepte het alarm (Ford accessoire alarm) een paar keer om aan te geven dat de accu bijna leeg is. Ik heb nu geen indicatie van het alarm. En de accu lijkt ook nog goed te werken - geen problemen bij opstarten, ook wanneer de auto 3-4 dagen stil heeft gestaan.
     
  5. accu zal altijd opgeladen worden tijdens het rijden.
    in deze auto zit een loodaccu dus geen ebe of agm accu. daar geld eigenlijk het meest simpele 12.4volt nagenoeg lege accu- 12.8 volt nagenoeg volle accu.
    bij lopende motor is het 13.5volt vaak als laagste waarde.
    even na het starten wil de focus soms tijdelijk15volt leveren, 14.5volt dan is hij de accu echt aan het laden. dit is het geval bij een smart dynamo waar je 3 draden in 1 stekker op de dynamo hebt

    11.8volt wil dus zeggen dat je dynamo op dat moment niks doet.
    neem aan dat deze spanning direct op de accupool zelf is gemeten.

    zover ik weet was tijdje terug iemand waar dynamo was vervangen met soort gelijke probleem. alleen dynamo lade toen ook niet bij.
    bleek dat op de 3polige stekker 1 draad de geschakelde voeding van de zekering staat. andere de signaal wat afkomstig is van de motor computer.
    bij hem was 1 van deze draden niet goed meer in de stekker zelf. deze pinnen zijn vervangen waarna bij hem het is opgelost.
     
  6. Ja, 11.8V was direct op de accupool zelf. Het is inderdaad een dynamo met een 3-polige stekker.

    Ik heb (denk ik) de topic waar je het over hebt paar dagen geleden gevonden... Ik trok de steker eruit - alles ziet goed uit. Wat beweging in de kabels/stekker wanneer hij niet oplaadt maakt geen verschil.

    Ik wilde nog een test uitvoeren - wanneer hij niet oplaadt de stekker eruit trekken en kijken wat er met de spanning gebeurt. Het is me alleen de laatste paar keer niet gelukt omdat het probleem binnen no time vanzelf weg ging.
    Zo'n test zou geen probleem moeten zijn voor de elektronica/accu, toch? Er stond ergens op het forum dat je op die manier kon testen of de dynamo het wel doet en het probleem eigenlijk in de ECU/regelaar zit.
     

Deel Deze Pagina